Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Vanskelig å forklare, men hvis det er klart vær ute og litt sol, så ser jeg en del lysstråler, eller sånne stråler. Løfter jeg på øyelokket forsvinner disse.

 

Jeg vet ikke om dere skjønner hva jeg mener, men det jeg lurer på er om øyelokket siger ned at jeg derfor jeg ser sånne stråler der lyset kommer inn gjennom vinduene. Er det noen som skjønner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg tipper det er en form for optisk "bedrag" eller rreflekser mellom alle "hindringene" for solsttrålene

mye av det samme som når man ser regnbuen

 

Får man en uheldig vinkel i forhold til sollyset så får man det rett i øynene

 

Kan det hende at du er uheldig med disse lysvinklene ?

Kanskje, men er det slik med alle, er det slik med deg? Kan det ha noe med skjev hornhinne?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det forskjell når det er høy og lav sol , eller hvor våken du er ?

 

Hvis jeg er trøtt så kan jeg vere følsom for lys og inbille meg at det kommer lysblik fra tig som egelig ikke sender ut lys

 

Det er mange måter man blir påvirket av sterkt lys , ikke alle merker det på samme måte

 

jeg er behandle for skjeve hornhinner og skjelling , menrker ikke lys helt pås den måten du beskriver . derfor kan det være vanskelig å helt sette seg inn i det du opplever

 

Om du opplever tynne lystråler fra solen på en unaturlig måte så kan den ikke være så mange alternativer

Har du undersøkt synet hos optikker  ?

 

Det jeg lurer på er om  disse lystrålen er veldig ubehagelige.

 

jeg tror jeg kan opplve noe som ligner om jeg har tårer i øynene så det er nok ett eller annet optisk fenomen

( om det er det samm er umulig å svare på )

Lenke til kommentar

Et konsert-teknisk spørsmål:

Hvis et bandmedlem er sykt eller noe og må være på hotellrommet, hadde det vært mulig at han kunne spille feks el-gitar derfra, som var koblet sånn at signalene ble ledet til scenen og utstyret der, sånn at han kunne spilt med dem ved å se og høre de andre vha et videokamera?
Og har noe sånt kanskje blitt gjort?

Lenke til kommentar

Et konsert-teknisk spørsmål:

 

Hvis et bandmedlem er sykt eller noe og må være på hotellrommet, hadde det vært mulig at han kunne spille feks el-gitar derfra, som var koblet sånn at signalene ble ledet til scenen og utstyret der, sånn at han kunne spilt med dem ved å se og høre de andre vha et videokamera?

Og har noe sånt kanskje blitt gjort?

Vet om at dette har blitt testet, ihvertfall med andre instrument. Og ikke pga sykdom, men prinsippet er det samme. AtW

Lenke til kommentar

 

Et konsert-teknisk spørsmål:

 

Hvis et bandmedlem er sykt eller noe og må være på hotellrommet, hadde det vært mulig at han kunne spille feks el-gitar derfra, som var koblet sånn at signalene ble ledet til scenen og utstyret der, sånn at han kunne spilt med dem ved å se og høre de andre vha et videokamera?

Og har noe sånt kanskje blitt gjort?

Vet om at dette har blitt testet, ihvertfall med andre instrument. Og ikke pga sykdom, men prinsippet er det samme. AtW

 

Men vil ikke forsinkelser i de trådløse signalene og noen andre faktorer sette klare begresninger på hva som er mulig

Enkelte gitarister har jo trådløs overføring av lyden , men hvor lang rekkvide har de ?

Her må det vel også to veis komunikasjon til , hvor lett blir det da å samarbeide uten forstyrelser ?

Lenke til kommentar

Jeg tok et kjapt søk på slike trådløse systemer til gitar.

 

http://www.danmusikk.no/product/joyo-jw-01-traadloes-system-for-gitar-bass-mm-804/?gclid=CIPTp427jtMCFVeJsgodWuIEpg

 

Rekkevidde innendørs: 30m

Utendørs: 100m

 

http://www.danmusikk.no/product/line-6-relay-g70-traadloest-system-til-gitar-bass-mm-5463/?gclid=CMWpjJe7jtMCFdaHsgodIlYERw

 

Rekkevidde: 180m

 

 

Så noe lengre enn dette tviler jeg på, er mulig. Dem kjører 2,4GHz så forstyrrelser vil senke rekkevidden.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Et konsert-teknisk spørsmål:

 

Hvis et bandmedlem er sykt eller noe og må være på hotellrommet, hadde det vært mulig at han kunne spille feks el-gitar derfra, som var koblet sånn at signalene ble ledet til scenen og utstyret der, sånn at han kunne spilt med dem ved å se og høre de andre vha et videokamera?

Og har noe sånt kanskje blitt gjort?

Det står ingen plass. Men som du sier er begrensningene på 30 meter noe som umuliggjør konseptet med at artisten skal være f.eks på hotellrommet.

 

Det må jo være snakk om en form for "via internett" men selvsagt, trådløst fra gitar til enhet som sender over eteren kan man jo ha. Direkte trådløst fra hotellrom til konsert er hvertfall uaktuelt.

Lenke til kommentar

Alt er mulig, men å overvinne forsinkelsesproblematikken som oppstår når man fjern-sender live musikk frå ein musikker som publikum ikkje ein gong ser er nok lite praktisk.

 

I alle fall så lenge det er langt enklare å bruke play-back med ferdiginnspelt musikk.

Og det blir sikkert også gjort ofte, det er berre at ein gjer det beste for å skjule det sidan publikum ikkje liker at det ikkje blir spelt "live".

Det finnes mange eksempler der det blir avslørt at vokalisten har brukt play-back, med dertil buing frå publikum.

Lenke til kommentar

Når jeg pinger vg.no får jeg 16 ms ping +- 1.6. Om man f.eks. har 30 ms, så skal det være mulig å spille sammen, selv om det er merkbart. I tillegg kommer kompresjon, der Opus kanskje er den beste codecen, og den har som standard 20 ms latency, men minimum er 5 ms (jeg tror dette er for encoding eller decoding, altså må man regne det dobbelte her). I tillegg kommer input latency og output latency, begge på 5 ms hvis man har godt utstyr.

 

Teoretisk sett kan man da få, som et minimum 16+5*2+5*2 = 36 ms. Det er lett å merke denne forsinkelsen når man spiller, men det er ikke umulig å spille med den.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Opus_%28audio_format%29#Quality_comparison_and_low-latency_performance

Musicians typically feel in-time with up to around 30 ms audio latency,[31] Lago, Nelson Posse; Kon, Fabio (November 2004). "The quest for low latency" (PDF). In Proceedings of the International Computer Music Conference: 33–36. Retrieved 30 October 2012.
Lenke til kommentar

Om hjertet plutselig stopper, dør man fortere om kroppen akkurat har vært i aktivitet?

 

Jeg ser for meg at om kroppen har vært i høy aktivitet (f.eks jogging eller løping) så har man høy puls og alle cellene i kroppen skriker etter oksygen og andre stoffer. Og om hjertet da stopper plutselig så finnes det ikke noe oksygen å ta av.

 

Mens om man ikke er i aktivitet så er behovet mye mindre og cellene skriker ikke etter oksygen.

 

Så, vil kroppen dø fortere under aktivitet? Eller er jeg helt på bærtur?

Lenke til kommentar

Jeg tror du har helt rett. Tror. Man kan ta en kjapp test. Løp så fort du klarer opp 4 etasjer i ei trapp og prøv å holde pusten i 5 sekunder. Det er nok temmelig vanskelig. Senere når kroppen er godt roet ned og du slapper av på sofaen, prøv å hold pusten i 30 sekunder. Det er sikkert lettere enn de 5 sekundene i trappeøvelsen.

Lenke til kommentar

Men spørsmålet er om ikke kroppens selvsforsvar vil hjelpe litt lengre.

 

Altså at man vil svime av mye fortere når man er aktiv enn når man ikke er det. Så hva som da skjer når sirkulasjonen stopper brått? Hjernen slutter å få oksygen umiddelbart i begge tilfeller, men trykket i systemet vil være noe høyere og kunne sirkulere ørelite grann lengre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...