Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er basert på tilfeldige observasjoner, og ikke eksperimenter, men:

Når jeg kjøper en kurv med for eksempel importerte bringebær utenfor sesongen har jeg bare et par dager på meg før de forfaller. (Av og til har de begynt å mugne i butikken.) Og da har jeg gjort en tilsynelatende observasjon: Muggen og forråtnelsen "smitter" ikke mellom bærene. Det kan altså ligge et bær fullt av mugg omgitt av andre bær, og når jeg plukker ut disse andre, så er de tilsynelatende like fine. Idag fant jeg to bær "klistret sammen", det ene var gått i oppløsning, det andre var like friskt. (Men selvsagt tilsølt av det andre.)

Er det slik at sopp og forråtnelse ikke angriper friske bær? Eller er smitteeffekten bare så langsom at jeg ikke rekker å se den før bærene uansett ikke er friske lenger?

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har snakket med en person som skriver en del ord feil. Kontakt blir kontant, snart blir start osv. Personen retter ikke seg selv heller. Hva er dette for noe?

Det kan ikke være skrivefeil når tastene ligger så langt fra hverandre. Er det dysleksi, kanskje ordblind?

Lenke til kommentar

Eg leste en artikkel om jakten på den niende planeten som astronomene mener å ha funnet ut må befinne seg i en bane langt utenfor de kjente planetene:

http://natgeobloggen.no/2017/03/30/bli-med-i-jakten-pa-den-9-planeten-og-fa-velge-hva-den-skal-hete/

Det eg ikkje heilt skjønner er korfor de vil ha folk med seg på leitingen på denne måten. Eg hadde trodd at de hadde programvare som kunne finne ting mye raskere og mere effektivt enn mennesker.

Men det kan jo tenkes at de gjør det på denne måten for å skape oppmerksomhet om saken :)

Lenke til kommentar

Eg leste en artikkel om jakten på den niende planeten som astronomene mener å ha funnet ut må befinne seg i en bane langt utenfor de kjente planetene:

http://natgeobloggen.no/2017/03/30/bli-med-i-jakten-pa-den-9-planeten-og-fa-velge-hva-den-skal-hete/

Det eg ikkje heilt skjønner er korfor de vil ha folk med seg på leitingen på denne måten. Eg hadde trodd at de hadde programvare som kunne finne ting mye raskere og mere effektivt enn mennesker.

Men det kan jo tenkes at de gjør det på denne måten for å skape oppmerksomhet om saken :)

FAQ fra siden de linker til i artikkelen:

Why can't you just get a computer to do this? Why crowdsourcing?

It all comes down to pattern recognition. Computers are great at performing calculations quickly, but it's tricky to program them to recognize patterns. If we let a computer do this task, it might miss a lot of potential objects and tag wrong things. Humans, on the other hand, are much slower than computers, but are very good at seeing patterns and changes. Unfortunately, we are very limited in number of scientists and the amount of time we can spend on going through pictures by ourselves. So by crowdsourcing this project we can get through more data and potentially find things a computer wouldn't, while getting people involved in science. It's a win win!

Lenke til kommentar

[...]Er det slik at sopp og forråtnelse ikke angriper friske bær? Eller er smitteeffekten bare så langsom at jeg ikke rekker å se den før bærene uansett ikke er friske lenger?

Nå er jeg langt fra noen mycolog, men ja. Levende bær har ett naturlig (og ganske bra) forsvar mot mugg og kjipe ting, hele friske bær vil derfor ikke angripes så lett. Mens bær med klemskader, bær skjært i to, fryste bær og sånnt vil bli smittet av mugg lettere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Har snakket med en person som skriver en del ord feil. Kontakt blir kontant, snart blir start osv. Personen retter ikke seg selv heller. Hva er dette for noe?

Det kan ikke være skrivefeil når tastene ligger så langt fra hverandre. Er det dysleksi, kanskje ordblind?

Nei , det er en form for trolling og du blir eid ;)

Lenke til kommentar

[...]Er det slik at sopp og forråtnelse ikke angriper friske bær? Eller er smitteeffekten bare så langsom at jeg ikke rekker å se den før bærene uansett ikke er friske lenger?

Nå er jeg langt fra noen mycolog, men ja. Levende bær har ett naturlig (og ganske bra) forsvar mot mugg og kjipe ting, hele friske bær vil derfor ikke angripes så lett. Mens bær med klemskader, bær skjært i to, fryste bær og sånnt vil bli smittet av mugg lettere.

Tusen takk for svar. Da er det mening i mine anekdotiske observasjoner.

Lenke til kommentar

På kunstgressbanene her er det masse små sorte gummikuler. Hva er hensikten med dem? Bedre grep?

En banes spilleegenskaper avgjøres i stor grad av fyllmaterialet, dvs. det gummigranulatet som legges i kunstgresset. Gummigranulatet skal blant annet støtte gresstråene, slik at de står opp samt tilføre mykhet og svikt i underlaget. Det gjør det behagelig å løpe på banen. Mengden gummigranulat som legges i kunstgresset styres av lengden på fiberen samt hvilket underliggende system man velger.

Endret av Lami
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved hjelp av radarer ultralyd og kamera.

Uten å vite sikkert tipper eg bilen analyserer den ledige plassen før den kjører inn. Og det er jo fører som gir gass og har ansvar for å se om det kommer inn en kid bak henger mens det rygges inn. Det tror eg ikke bilen ser.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...