Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs vell kva som er ønskelig.

Rekner med at både dei gjennværande astronautane og den avdøde vil foretrekke ein begravelse som minner om begravelse til sjøs.

Det vil vell være mulig å sende liket enten ut i rommet på ei lang reise, eller i retning av jorda slik at liket brenn opp i atmosfæren.

Men i teorien kan ein vell knyte fast liket på utsida av romstasjonen slik at liket blir nedfrosset, for deretter å plassere liket i eit sete når det er tur for å returnere til jorda.

Men reknar med at det er såpass makabert at det ikkje er særlig aktuelt.

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke om dette er snedig eller hva, men det går under teknologi, og jeg finner ikke passende sted å spørre (flytt hvis ikke passer.)

Hvordan lages effektene som brukes i denne videoen?:

Tenker på levende bakgrunn og den figuren i midten.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Det vil vell være mulig å sende liket enten ut i rommet på ei lang reise, eller i retning av jorda slik at liket brenn opp i atmosfæren.

ISS ligger ganske langt nede i jordas tyngdefelt selv om den ligger over atmosfæren. Det vil altså kreve store mengder energi å sende noe videre opp fra ISS-banen og ut av tyngdefeltet. Så den løsningen er neppe aktuell.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dessuten vil et lik i en jordbane være å regne som romskrap. Så liket må nok oppbevares til neste forsyningsromskip ankommer og returneres med dette.

Hvor det skal oppbevares i mellomtiden er antagelig det største problemet, for liket vil ikke fryse utenfor romskipet. Henges det på solsiden vil det antagelig koke og ikke akkurat bli så lekkert for returen. Det kan muligens pakkes inn og oppbevares på et skyggeområde, men romstasjonen vender ikke den samme siden mot sola hele tiden, så liket må nok i tilfelle flyttes flere ganger per time (per runde rundt jorda). Eller man må bygge en skyggeskjerm som gjør at det aldri utsettes for direkte sollys.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eller man må bygge en skyggeskjerm som gjør at det aldri utsettes for direkte sollys.

Evt. plassere likposen bak solcellene, som i motsetning til resten av ISS har en konstant skyggeside.

Ellers så synes jeg kremasjon og spre asken, altså sende liket nedover hadde vært en fin løsning. Ikke bare er det ganske uproblematisk rent teknisk og etisk, men desto hardere man dytter liket nedover jo mer løft får ISS i banen sin. Dyttet kommer altså i vitenskapelig praktisk nytte. Kraft = motkraft. Noen av oss testamenterer kroppen til vitenskapen og dette ville vært et uvanlig men likevel glimrende eksempel på det, kanskje til inspirasjon for at andre også testamenterer bort liket sitt til vitenskapen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Angående jordskrap så er det heller ikke lov å slenge ting ut i verdensrommet.

Men uansett. Det er ingen klar plan på hva som gjøres men NASA har forskningsprosjektet "Body Back" (kan leses om her: https://www.outerplaces.com/science/item/11997-here-s-how-nasa-plans-to-dispose-of-dead-bodies-in-space og her: http://www.slate.com/articles/technology/future_tense/2015/04/death_in_space_the_ethics_of_dealing_with_astronauts_bodies.html), som går ut på at liket plasseres inn i en lufttett GoreTex bag, forsegles, og eksponeres for frysende temperatur i rommet, før baggen føres inn igjen i kabinen med robotarm, deretter vibreres kraftig til liket knuses og ender opp som støv. Dette støvet oppbevares utenfor romfartet til dem skal med til jordens atmosfære.

Lenke til kommentar

Noe som lempes ut i verdensrommet utenfor romstasjonen fryser ikke til is med det samme. Husk, det er verken varmeleding eller varmeveksling i rommet, kun varmestråling. Selv om liket legges i skyggen vil det antagelig ta timesvis, kanskje dagesvis før en død kropp får en kjernetemperatur langt under 0°C, sluttemperaturen vil bli ca -100°C. Dette er ikke kaldt nok til at risting kan pulverisere liket, så den metoden kan ikke brukes på ISS.

Lenke til kommentar

Noe som lempes ut i verdensrommet utenfor romstasjonen fryser ikke til is med det samme. Husk, det er verken varmeleding eller varmeveksling i rommet, kun varmestråling. Selv om liket legges i skyggen vil det antagelig ta timesvis, kanskje dagesvis før en død kropp får en kjernetemperatur langt under 0°C, sluttemperaturen vil bli ca -100°C. Dette er ikke kaldt nok til at risting kan pulverisere liket, så den metoden kan ikke brukes på ISS.

Noe som betyr at hvis du havner ute i rommet uten drakt, så blir du kokt levende, da du ikke fryser, men isolerer og varmen har ingen sted å gå. Det er en kul måte å dø på.

https://www.thoughtco.com/glass-water-freeze-boil-in-space-607884

Din egen kroppsvarme koker deg.

Endret av Dr. Jones
Lenke til kommentar

Har lurt på en ting.

Vanlig dynelengde er 200cm.

Jeg er 188.

Hvorfor må jeg da fryse på enten skuldrene eller tærne når jeg ligger rett ut i senga med dyna over meg?

Den burde jo dekke hele meg med litt margin.

Fotbladet ditt er ca 30 cm. Og dyna ligger ikke rett som ei snor fra tåspissene dine til haka, men følger kroppens kurver mer eller mindre. Så med mindre du kan bruke dyna på diagonalen bør du skaffe ei 220-dyne (de finnes).

Lenke til kommentar

sluttemperaturen vil bli ca -100°C. Dette er ikke kaldt nok til at risting kan pulverisere liket, så den metoden kan ikke brukes på ISS.

Hvorfor er pulverisering ønskelig? Eller fikk du en ikke for mye i setningen?

Vil ikke det lave trykket føre til at liket tørker og dermed konserveres?

Det stemmer

Romtørrfisk, en fremtidig delikatesse.

Helt klart! :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...