Jotun Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Det er jo derfor man skal ha høyere trykk når man fyller luft på en ferielastet bil enn en tom bil. Siden vekten er økt og dermed trykket. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Det er jo derfor man skal ha høyere trykk når man fyller luft på en ferielastet bil enn en tom bil. Siden vekten er økt og dermed trykket. Er ikke det fordi når vekten er økt, flates dekkene ut under, og man får en suboptimal kontakt med bakken? For å kompensere for denne effekten, og få normal bakkekontakt, må trykket økes ved å pumpe inn mer luft. 1 Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Jo, det stemmer. Er trykket for lavt eller for høyt, så påvirker det egenskapene til dekket. Det er derfor lufttrykk er ført opp i manualen til kjøretøyet, og ikke på dekkene. To veldig forskjellige biler kan bruke de samme dekkene, men trenger forskjellig lufttrykk for at kontaktflaten skal være optimal. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Vil ikke dette avhenge av hvordan dekket stopper slangen fra å utvide seg? Altså, når man setter vekt på dekket vil det bli klemt sammen på undersiden, men på oversiden blir det utvidet og dermed er trykket konstant. (volumet er konstant) Hvorfor i all verden mener du dekket vil utvide seg på oversiden hvis trykket er konstant? Hvilken annen magisk kraft er det du mener skal strekke gummien på oversiden? Poenget er selvsagt at forutsetningen om konstant trykk er feil. Oversiden utvider seg på grunn av økt trykk, ikke på grunn av magiske krefter. Det økte trykket skyldes som sagt at den nedre delen av dekket klemmes sammen. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 26. mars 2017 Del Skrevet 26. mars 2017 Vil ikke dette avhenge av hvordan dekket stopper slangen fra å utvide seg? Altså, når man setter vekt på dekket vil det bli klemt sammen på undersiden, men på oversiden blir det utvidet og dermed er trykket konstant. (volumet er konstant)Hvorfor i all verden mener du dekket vil utvide seg på oversiden hvis trykket er konstant? Hvilken annen magisk kraft er det du mener skal strekke gummien på oversiden? Poenget er selvsagt at forutsetningen om konstant trykk er feil. Oversiden utvider seg på grunn av økt trykk, ikke på grunn av magiske krefter. Det økte trykket skyldes som sagt at den nedre delen av dekket klemmes sammen. Jeg mener enkelt sagt at volumet er konstant. Hvorfor er det ikke det? Lenke til kommentar
Lami Skrevet 26. mars 2017 Del Skrevet 26. mars 2017 (endret) Boyles lov sier det: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Boyle%27s_law Men matematikken sier noe, mens virkeligheten noe annet. Tester du dette selv, ser du at differansen i trykket varierer ikke mer enn unøyaktigheten på trykkmåleren. Dette er testet av brukere på Internett. Jeg har ikke testet selv, mem har lest brukere som har testet og funnet ut at trykket IKKE varierer mer enn forventet unøyaktighet på måler. Det vil si 0,15 psi. Endret 26. mars 2017 av Lami Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. mars 2017 Del Skrevet 26. mars 2017 failern: Forklar gjerne den magiske kraften.. Lami: Boyles lov er demonstrert med en stålsylinder og en glassbeholder i den artikkelen for en grunn, ikke en fleksibel gummislange. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 26. mars 2017 Del Skrevet 26. mars 2017 failern: Forklar gjerne den magiske kraften.. Lami: Boyles lov er demonstrert med en stålsylinder og en glassbeholder i den artikkelen for en grunn, ikke en fleksibel gummislange. Det er ingen magisk kraft og du trenger ikke å innta den ovenfra ned holdningen. Jeg stiller bare spørmål om volumet ikke forblir det samme. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. mars 2017 Del Skrevet 26. mars 2017 (endret) Volumet reduseres fordi dekket klemmes sammen på den ene siden. Grunnen til at jeg spør om en forklaring på en magisk kraft er fordi jeg akkurat forklarte at dekket på oversiden må ha en grunn til å utvide seg. Du mente at trykket var konstant og da må utvidelsen altså skyldes noe annet enn økt trykk, det er der den magiske kraften kommer inn. Du stilles ovenfor et dilemma, enten må du godta at trykket øker eller så må du finne en annen kraft (magisk er mine ord) som forklarer at dekket utvider seg. Endret 26. mars 2017 av Simen1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 26. mars 2017 Del Skrevet 26. mars 2017 Han mente kanskje minket underside -> økt trykk -> utvidet overside -> tilbake til samme trykk og volum. Jeg lurer på om dette avhenger av materialet. På f.eks. ballonger er ikke forholdet mellom trykkøkning og volumøkning likt ved ethvert volum. (Man må blåse mye hardere for å komme over den første lille kneika.) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. mars 2017 Del Skrevet 26. mars 2017 Han mente kanskje minket underside -> økt trykk -> utvidet overside -> tilbake til samme trykk og volum.I så fall blir neste trinn: -> minket overside siden trykket reduseres til det samme som opprinnelig -> økt trykk. For at oversiden skal utvides permanent må også trykket inni økes permanent. Hvis ikke så krymper oversiden til originalt volum. Jeg lurer på om dette avhenger av materialet. På f.eks. ballonger er ikke forholdet mellom trykkøkning og volumøkning likt ved ethvert volum. (Man må blåse mye hardere for å komme over den første lille kneika.)Ballonger er ganske likt gummislanger/dekk så man vil nok få noe av samme effekten. Dvs. I denne sammenhengen snakker vi om ganske små volum- og trykk-endringer. Ballonger blåses jo ofte opp til 10-100 ganger originalt volum. Dekk som det settes vekt på krymper kanskje i størrelseorden 5% i volum. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 26. mars 2017 Del Skrevet 26. mars 2017 Takker for alle innspill og engasjerte synspunkter Foretok et google-søk, og topic har åpenbart opptatt en del andre sjeler der ute også. Skillelinjene i diskusjonene om hva som er "rett" ser ut til å følge samme innfallsvinklene som her inne. f.eks. http://physics.stackexchange.com/questions/132892/does-car-tire-pressure-change-with-weight-of-car-load For egen del er jeg vel fortsatt litt usikker, siden begge syn kan fremstå plausible. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 26. mars 2017 Del Skrevet 26. mars 2017 For å bli sikker så er det vel bare å kjøpe et manometer som kan festes til dekkventilen og fylle bilen med tunge ting. 1 Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 26. mars 2017 Del Skrevet 26. mars 2017 Hva gjør eddik konserverende? Har akkurat sylta noen agurker. Merkelig stoff. Hvordan lages det? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 Hva heter den fuglen jeg hørte i natt? Lyden høres ut som en elektronisk sci-fi strålepistol for barn. Lenke til kommentar
rankine Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 For å bli sikker så er det vel bare å kjøpe et manometer som kan festes til dekkventilen og fylle bilen med tunge ting.Dette vil ikke gi et entydig svar med mindre man ser en tydelig trykkøkning. Det Simen1 påstår (korrekt forøvrig) er at det blir en trykkendring, men han sier ingenting om hvor stor denne er. Det er godt mulig at den teoretiske endringen er for lav til å måle med en vanlig trykkmåler, og da er man likelangt. Ellers observerer jeg at kritikerne Lami og failern har blitt mistenkelig stille etter Simen1s argumenter. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 Hva gjør eddik konserverende? Har akkurat sylta noen agurker. Merkelig stoff. Hvordan lages det? Edikk blir til når alkohol (fra druesaft, eplemost, etc) gjærer på grunn av eddiksyrebakterier. Den inneholder altså alkohol, og den er sur nok til å drepe bakterier og annet. I tillegg syltes det på lufttette glass, som gjør at det ikke slipper til oksygen.(Ellers ville gjæringen fortsatt.) Geir Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 For å bli sikker så er det vel bare å kjøpe et manometer som kan festes til dekkventilen og fylle bilen med tunge ting.Dette vil ikke gi et entydig svar med mindre man ser en tydelig trykkøkning. Det Simen1 påstår (korrekt forøvrig) er at det blir en trykkendring, men han sier ingenting om hvor stor denne er. Det er godt mulig at den teoretiske endringen er for lav til å måle med en vanlig trykkmåler, og da er man likelangt. Ellers observerer jeg at kritikerne Lami og failern har blitt mistenkelig stille etter Simen1s argumenter. For meg er det jo logisk at trykket inni dekkene må øke når vekten på bilen øker. Det er jo trykket inni dekkene som holder bilen oppe, når vekten øker må trykket nødvendigvis øke litt også. Kor stor denne trykkøkningen eventuelt er vil eg ikkje si noe om, eg veit ikkje nok om slike ting Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 Han mente kanskje minket underside -> økt trykk -> utvidet overside -> tilbake til samme trykk og volum. Jeg lurer på om dette avhenger av materialet. På f.eks. ballonger er ikke forholdet mellom trykkøkning og volumøkning likt ved ethvert volum. (Man må blåse mye hardere for å komme over den første lille kneika.) Jepp. Det er nok sannsynlig at trykket vil øke litt, men ikke mye. Når trykket øker vil slangen åpne seg mer for å gi plass og forhindre at trykket øker proposjonelt. Han mente kanskje minket underside -> økt trykk -> utvidet overside -> tilbake til samme trykk og volum. Jeg lurer på om dette avhenger av materialet. På f.eks. ballonger er ikke forholdet mellom trykkøkning og volumøkning likt ved ethvert volum. (Man må blåse mye hardere for å komme over den første lille kneika.) Takker for alle innspill og engasjerte synspunkter Foretok et google-søk, og topic har åpenbart opptatt en del andre sjeler der ute også. Skillelinjene i diskusjonene om hva som er "rett" ser ut til å følge samme innfallsvinklene som her inne. f.eks. http://physics.stackexchange.com/questions/132892/does-car-tire-pressure-change-with-weight-of-car-load For egen del er jeg vel fortsatt litt usikker, siden begge syn kan fremstå plausible. Jeg får vibber til problemet med personen som går ned i et basseng for så å tisse. Rent teoretisk sett med flytting av væsken vil høyden på vannet være den samme, men siden blæren utvider seg inne i kroppen (dekket av skjelletet) vil faktisk vannet stige litt. Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 Jeg får vibber til problemet med personen som går ned i et basseng for så å tisse. Rent teoretisk sett med flytting av væsken vil høyden på vannet være den samme, men siden blæren utvider seg inne i kroppen (dekket av skjelletet) vil faktisk vannet stige litt.Det er en veldig stor forskjell. Luft er kompressibelt og er greit å presse sammen til et mindre volum. Vann er derimot tilnærmet inkompressibelt og det skal en veldig stor trykkendring til for å få til en vesentlig volumendring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå