TheOats Skrevet 28. november 2007 Rapporter Del Skrevet 28. november 2007 Hva betyr dette tegnet: ಠ ? Det betyr at du ikke har skrifttegn på PC-en din for verdens 27. største språk, det indiske kannada (det er 35 millioner mennesker som snakker kannada). http://en.wikipedia.org/wiki/Kannada For meg ser det slik ut. Betyr det at jeg skriften installert? Er slik det ser ut for meg også. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 28. november 2007 Rapporter Del Skrevet 28. november 2007 Var på bussholdeplassen i dag at en fyr spurte et snedig spørsmål. Han lurte på hvorfor snøen som ligger langs veikanten alltid blir brun og porøs slik at det blir umulig å få den kompakt ved å trampe på den. Snøen bare sklir unna. Teorien min om dette er at det er eksosen som gjør at snøen blir porøs, men har ikke funnet på noe bedre enn dette. Jeg har hørt folk skylde på veisaltingen, noe som gir mening, siden jeg ikke kan huske å ha opplevd dette i strøk hvor jeg vet at veiene ikke saltes. Dog er dette fortsatt ikke noe sterkt argument. Lenke til kommentar
Anders Voldsund Skrevet 28. november 2007 Rapporter Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Eg synest at det av og til er "gøy" å setje vekkjarklokka t.d. ein time før eg eigentleg skal opp i vekedagane eller å setje på vekkjarklokka tidleg i helga. Dette er berre for at eg skal få den kjensla av at eg kan sove lenger. Når eg står opp og skal på skule er eg alltid trøytt og vil sove lenger, og når eg set på vekkjarklokka før eg eigentleg skal opp, kan eg dette. Vil det påverke positiv eller negativt kor trøytt eg blir? Blir eg meir trøytt eller mindre trøytt? Endret 28. november 2007 av Anders Voldsund Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 28. november 2007 Rapporter Del Skrevet 28. november 2007 No som me snakkar om søvn: Kor mykje søvn treng/er sunnast for eit gjennomsnittsmenneske? Lenke til kommentar
P1ndy Skrevet 28. november 2007 Rapporter Del Skrevet 28. november 2007 No som me snakkar om søvn: Kor mykje søvn treng/er sunnast for eit gjennomsnittsmenneske? Jeg har ikke noe problem med 14 timer søvn i helgene.. Hverdagene er jeg sykt trøtt, så vet ikke hva jeg skal gjøre.. Noen som har noen tips..? Lenke til kommentar
The Hoff Skrevet 28. november 2007 Rapporter Del Skrevet 28. november 2007 No som me snakkar om søvn: Kor mykje søvn treng/er sunnast for eit gjennomsnittsmenneske? 7-9 timer Lenke til kommentar
chokke Skrevet 28. november 2007 Rapporter Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Hvordan lages aluminium og silicium? Er silicium-produksjonen virkelig hemmeligstemplet? Fysikklærern min sa at de mest sannsynlig varmer opp sand (siliciumoksider eller noe) og brenner kull slik at CO2 dannes og silicium kommer ut? Slik de gjør med aluminium? Hmm, aluminium, er det riktig navn? :O Endret 28. november 2007 av chokke Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 28. november 2007 Rapporter Del Skrevet 28. november 2007 Jeg har de siste dagene lagt meg klokken 7 på kvelden og våknet halv 7 dagen etter men jeg er fortsatt trøtt... Hvorfor? Lenke til kommentar
_FnX_ Skrevet 28. november 2007 Rapporter Del Skrevet 28. november 2007 Jeg har de siste dagene lagt meg klokken 7 på kvelden og våknet halv 7 dagen etter men jeg er fortsatt trøtt...Hvorfor? For mye søvn, mener jeg. Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 28. november 2007 Rapporter Del Skrevet 28. november 2007 Men når jeg sover så mye uten noe problem er vel det ikke for mye? Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 28. november 2007 Rapporter Del Skrevet 28. november 2007 Jeg blir iallfall helt gåen de gangene jeg sover mer enn ti timer. Lenke til kommentar
Cho-san Skrevet 28. november 2007 Rapporter Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Fysikklærern min sa at de mest sannsynlig varmer opp sand (siliciumoksider eller noe) og brenner kull slik at CO2 dannes og silicium kommer ut? Slik de gjør med aluminium? Tvile på at det er veldig hemmeleg stempla, sidan det stod på store norske leksikon korleis dei gjer det Fremstilling. Teknisk fremstilles silisium i kompakt form ved å redusere kvarts med kull (karbon) ved 1700 °C: SiO2 + 2C = Si + 2CO. Blir det brukt overskudd av karbon, dannes silisiumkarbid, SiC. I laboratoriet kan man alternativt bruke magnesium eller aluminium som reduksjonsmiddel. Teknisk fremstilt silisium inneholder 98,5-99,7 % silisium; forurensningene, vesentlig av Fe, Al og Ca, avhenger av kvartsens kvalitet. Silisium fremstilles i Norge av Elkem a.s. Edit: men som du ser, så hadde du rett i teorien din : ) Endret 28. november 2007 av Heize Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 28. november 2007 Rapporter Del Skrevet 28. november 2007 Hvordan lages aluminium og silicium?Er silicium-produksjonen virkelig hemmeligstemplet? Fysikklærern min sa at de mest sannsynlig varmer opp sand (siliciumoksider eller noe) og brenner kull slik at CO2 dannes og silicium kommer ut? Slik de gjør med aluminium? Hmm, aluminium, er det riktig navn? :O Tror lærern din kødder med deg. Både aluminium og silicium er grunnstoffer. Men hvis du med lager mener utvinner, så kan jeg ikke hjelpe deg. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 28. november 2007 Rapporter Del Skrevet 28. november 2007 Mente såklart fremstiller. Fullt klar over at begge er grunnstoffer. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 28. november 2007 Rapporter Del Skrevet 28. november 2007 Snedige ting du lurer på-kongen Simen1 har bursdag i dag *hint* Lenke til kommentar
GeO Skrevet 28. november 2007 Rapporter Del Skrevet 28. november 2007 Eg synest at det av og til er "gøy" å setje vekkjarklokka t.d. ein time før eg eigentleg skal opp i vekedagane eller å setje på vekkjarklokka tidleg i helga. Dette er berre for at eg skal få den kjensla av at eg kan sove lenger. Når eg står opp og skal på skule er eg alltid trøytt og vil sove lenger, og når eg set på vekkjarklokka før eg eigentleg skal opp, kan eg dette. Vil det påverke positiv eller negativt kor trøytt eg blir? Blir eg meir trøytt eller mindre trøytt? Min erfaring er at for hver gang man gjør dette (hvis du har prøvd å gjøre det flere ganger samme morgen), blir det enda verre å faktisk dra seg opp av sengen. Til slutt er det ren selvpining å komme seg opp, og det var jo ille nok i utgangspunktet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 28. november 2007 Rapporter Del Skrevet 28. november 2007 (endret) hvorfor har farger fra mat så lett for å feste seg på tungen? munnen er jo fylt av spytt. en ting til: hvordan har folk med dårlig syn overlevd gjennom tidene? hvorfor har ikke dette handikappet forsvunnet? er ikke nærsynthet noe som blir arvet? Endret 28. november 2007 av Slettet-T9cKWhDpN0 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 28. november 2007 Rapporter Del Skrevet 28. november 2007 Var på bussholdeplassen i dag at en fyr spurte et snedig spørsmål. Han lurte på hvorfor snøen som ligger langs veikanten alltid blir brun og porøs slik at det blir umulig å få den kompakt ved å trampe på den. Snøen bare sklir unna. Teorien min om dette er at det er eksosen som gjør at snøen blir porøs, men har ikke funnet på noe bedre enn dette. Den har vel feil konsistens da. Kanskje alle de uregelmessighetene som vanlige snøkorn har er slitt vekk så kornene er blitt små runde iskuler? Lenke til kommentar
Pels Skrevet 28. november 2007 Rapporter Del Skrevet 28. november 2007 At den blir brun er vel bare pga. at veiene er møkkete. At den er porøs har kanskje noe å gjøre med hvor kaldt det er. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 28. november 2007 Rapporter Del Skrevet 28. november 2007 Snedig spørmål: Hvilken farge vil du forbinde dyrt med? Purpur? I gamle dager var denne fargen veldig dyr å fremstille, og har derfor alltid vært forbundet med luksus... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå