Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Var på bussholdeplassen i dag at en fyr spurte et snedig spørsmål. Han lurte på hvorfor snøen som ligger langs veikanten alltid blir brun og porøs slik at det blir umulig å få den kompakt ved å trampe på den. Snøen bare sklir unna.

Teorien min om dette er at det er eksosen som gjør at snøen blir porøs, men har ikke funnet på noe bedre enn dette. :hmm:

Jeg har hørt folk skylde på veisaltingen, noe som gir mening, siden jeg ikke kan huske å ha opplevd dette i strøk hvor jeg vet at veiene ikke saltes. Dog er dette fortsatt ikke noe sterkt argument.

Lenke til kommentar

Eg synest at det av og til er "gøy" å setje vekkjarklokka t.d. ein time før eg eigentleg skal opp i vekedagane eller å setje på vekkjarklokka tidleg i helga. Dette er berre for at eg skal få den kjensla av at eg kan sove lenger. Når eg står opp og skal på skule er eg alltid trøytt og vil sove lenger, og når eg set på vekkjarklokka før eg eigentleg skal opp, kan eg dette. Vil det påverke positiv eller negativt kor trøytt eg blir? Blir eg meir trøytt eller mindre trøytt? :)

Endret av Anders Voldsund
Lenke til kommentar

Hvordan lages aluminium og silicium?

Er silicium-produksjonen virkelig hemmeligstemplet?

Fysikklærern min sa at de mest sannsynlig varmer opp sand (siliciumoksider eller noe) og brenner kull slik at CO2 dannes og silicium kommer ut? Slik de gjør med aluminium?

Hmm, aluminium, er det riktig navn? :O

Endret av chokke
Lenke til kommentar
Fysikklærern min sa at de mest sannsynlig varmer opp sand (siliciumoksider eller noe) og brenner kull slik at CO2 dannes og silicium kommer ut? Slik de gjør med aluminium?

Tvile på at det er veldig hemmeleg stempla, sidan det stod på store norske leksikon korleis dei gjer det :)

Fremstilling. Teknisk fremstilles silisium i kompakt form ved å redusere kvarts med kull (karbon) ved 1700 °C: SiO2 + 2C = Si + 2CO. Blir det brukt overskudd av karbon, dannes silisiumkarbid, SiC. I laboratoriet kan man alternativt bruke magnesium eller aluminium som reduksjonsmiddel. Teknisk fremstilt silisium inneholder 98,5-99,7 % silisium; forurensningene, vesentlig av Fe, Al og Ca, avhenger av kvartsens kvalitet. Silisium fremstilles i Norge av Elkem a.s.

Edit: men som du ser, så hadde du rett i teorien din : )

Endret av Heize
Lenke til kommentar
Hvordan lages aluminium og silicium?

Er silicium-produksjonen virkelig hemmeligstemplet?

Hmm, aluminium, er det riktig navn? :O

Tror lærern din kødder med deg. Både aluminium og silicium er grunnstoffer.

Men hvis du med lager mener utvinner, så kan jeg ikke hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Eg synest at det av og til er "gøy" å setje vekkjarklokka t.d. ein time før eg eigentleg skal opp i vekedagane eller å setje på vekkjarklokka tidleg i helga. Dette er berre for at eg skal få den kjensla av at eg kan sove lenger. Når eg står opp og skal på skule er eg alltid trøytt og vil sove lenger, og når eg set på vekkjarklokka før eg eigentleg skal opp, kan eg dette. Vil det påverke positiv eller negativt kor trøytt eg blir? Blir eg meir trøytt eller mindre trøytt? :)

Min erfaring er at for hver gang man gjør dette (hvis du har prøvd å gjøre det flere ganger samme morgen), blir det enda verre å faktisk dra seg opp av sengen. Til slutt er det ren selvpining å komme seg opp, og det var jo ille nok i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

hvorfor har farger fra mat så lett for å feste seg på tungen? munnen er jo fylt av spytt.

en ting til: hvordan har folk med dårlig syn overlevd gjennom tidene? hvorfor har ikke dette handikappet forsvunnet? er ikke nærsynthet noe som blir arvet?

Endret av Slettet-T9cKWhDpN0
Lenke til kommentar
Var på bussholdeplassen i dag at en fyr spurte et snedig spørsmål. Han lurte på hvorfor snøen som ligger langs veikanten alltid blir brun og porøs slik at det blir umulig å få den kompakt ved å trampe på den. Snøen bare sklir unna.

Teorien min om dette er at det er eksosen som gjør at snøen blir porøs, men har ikke funnet på noe bedre enn dette. :hmm:

Den har vel feil konsistens da. Kanskje alle de uregelmessighetene som vanlige snøkorn har er slitt vekk så kornene er blitt små runde iskuler?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...