Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jordens tilt er jo nærmest stillestående, tilten går i syklus på 41000 år i følge wikipedia.

Jordens tilt de neste million årene:

1024px-Obliquity_berger_0_to_1000000.png

 

 

Edit: om du mener hvor lang tid det tar for tilten å ta en runde rundt seg selv, så er det 26000 år

https://en.wikipedia.org/wiki/Axial_precession

 

Det er jo at jordens tilt er tilnærmet stillestående som gjør at vi har årstidene årlig. Om 13000 er årstidene motsatt.

Precession_animation_small_new.gif

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jordens tilt er jo nærmest stillestående, tilten går i syklus på 41000 år i følge wikipedia.

Jordens tilt de neste million årene:

1024px-Obliquity_berger_0_to_1000000.png

 

 

Edit: om du mener hvor lang tid det tar for tilten å ta en runde rundt seg selv, så er det 26000 år

https://en.wikipedia.org/wiki/Axial_precession

 

Det er jo at jordens tilt er tilnærmet stillestående som gjør at vi har årstidene årlig. Om 13000 er årstidene motsatt.

Precession_animation_small_new.gif

 

 

Nei nei nei, jeg mener tilten som gjør at vi har årstider og sankthansaften osv.

Jorden tilter frem og tilbake på sin egen akse ca to ganger per år - og jeg lurer på hvorfor denne tilten er så godt samkjørt med jordens omløpstid rundt solen.

 

Selv om vi tar det som en selvfølge er det ikke gitt at ett år (omløp rundt solen) passer ganske godt sammen med én sesongsyklus (tilte frem og tilbake én gang)

Lenke til kommentar

At hva da?

Jorden snurrer rundt sin egen akse og snurrer rundt solen, selve aksen står relativt stille i forhold til solen.

Earth_tilt_animation.gif

 

Sommer og vinter kommer avhengig av hvordan jorden står i forhold til solen, men tilten endrer seg ikke utenom det jeg skrev i forrige post.

Det er at tilten ikke endrer seg som gjør at det er så samkjørt :)

Endret av aklla
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sommer og vinter kommer avhengig av hvordan jorden står i forhold til solen, men tilten endrer seg ikke utenom det jeg skrev i forrige post.

Det er at tilten ikke endrer seg som gjør at det er så samkjørt :)

 

Regner med at du er klar over det, men tilten endrer seg den. Så langsomt at det i menneskelig målestokk ikkje er merkbart, mener å huske at det tar 23 000 år for en runde.

 

Astronomene kaller det presesjon.

 

https://snl.no/presesjon_-_astronomi

Lenke til kommentar

 

Sommer og vinter kommer avhengig av hvordan jorden står i forhold til solen, men tilten endrer seg ikke utenom det jeg skrev i forrige post.

Det er at tilten ikke endrer seg som gjør at det er så samkjørt :)

 

Regner med at du er klar over det, men tilten endrer seg den. Så langsomt at det i menneskelig målestokk ikkje er merkbart, mener å huske at det tar 23 000 år for en runde.

 

Astronomene kaller det presesjon.

 

https://snl.no/presesjon_-_astronomi

 

Leste du det han skrev i "det jeg skrev i forrige post"?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Regner med at du er klar over det, men tilten endrer seg den. Så langsomt at det i menneskelig målestokk ikkje er merkbart, mener å huske at det tar 23 000 år for en runde.

 

Så veldig merkbart er det ikke, men pressesjonen er faktisk rask nok til at sommersolverv etc flytter seg omtrent et døgn per menneskealder (70 år). Jeg ble overrasket over at endringen skjedde så raskt første gang jeg så pressesjonen presentert på den måten.

 

PS: det er visst 25800 år.

Lenke til kommentar

 

Leste du det han skrev i "det jeg skrev i forrige post"?

Nei, det gjorde eg ikkje. Er eg nødt til å lese hele tråden før eg svarer på noe? Og er det din jobb å passe på at alle leser alt?

Der skrev han circa akkurat det du skrev.  Om det er min jobb?  Tja, det var et velmenende råd, må jeg ha en stillingsbeskrivelse for å komme med en slik kommentar?  Så å lese de siste 4-5 innleggene er vel ikke for mye å forvente?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Leste du det han skrev i "det jeg skrev i forrige post"?

Nei, det gjorde eg ikkje. Er eg nødt til å lese hele tråden før eg svarer på noe? Og er det din jobb å passe på at alle leser alt?

Når noen skriver "ikke utenom det jeg skrev i forrige post", så er du "nødt" til å lese den forrige posten vedkommende skrev før du svarer, ja...  :w00t:

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det gjorde eg ikkje. Er eg nødt til å lese hele tråden før eg svarer på noe? Og er det din jobb å passe på at alle leser alt?

Det er en fordel å lese i det minste ett par innlegg tilbake når ett tema blir diskutert før du begynner med flisespikkeri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når jeg skulle skrive ut, kom det "please replace the black cartridge, or it could damage the machine". Er det virkelig sant at den tom toner kan ødelegge printeren?

 

Edit: Utskriften ble bra.

Det kan jo tenkes at toneren har en smørende effekt på tromler og transferbelte, men det spørs jo helt på hvilken maskin du har. Toner er et vedlig fint pulver, så ikke se bort ifra at det har en smørende effekt. Du kan kan jo prøve å ta litt på fingrene og gni.

 

 

Kanskje laseren må ha noe blekk for ikke å bli skadet?

Laser bruker toner, ikke blekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...