Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Lenge siden jeg har vært her!

 

Flyttet inn i nytt kontor sist uke og 3/5 av strømuttakene mine er disse rare market med DATA/EDB, vanlig stikkontakt passer ikke i de da den ene pinnen har en bit som vil gå inn i pinnen som du kan se er dette hullene med sirkel rundt. 

 

Hva er dette for noe? Hva slags strøm går i de? Hvis data trafikk, hva slags? Og hvorfor jeg jeg ikke bruke de til å drive tingene mine?

 

attachicon.gifIMG_20170117_085026.jpg

Mest sannsynlig en spesiell Schuko kontakt sikret med mere en 16A, og har derfor denne pinnen slik at du ikke skal kunne koble vanlig Schuko utstyr til som skal sikres med 16A

 

 

Edit: Etter en del googling fant jeg noe. De er visst sikret med 10A

http://www.pricemania.no/MAG-Stopsel-Schuko-med-EDB-spor-10-A-250-V/product/2587873

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Lenge siden jeg har vært her!

 

Flyttet inn i nytt kontor sist uke og 3/5 av strømuttakene mine er disse rare market med DATA/EDB, vanlig stikkontakt passer ikke i de da den ene pinnen har en bit som vil gå inn i pinnen som du kan se er dette hullene med sirkel rundt. 

 

Hva er dette for noe? Hva slags strøm går i de? Hvis data trafikk, hva slags? Og hvorfor jeg jeg ikke bruke de til å drive tingene mine?

 

attachicon.gifIMG_20170117_085026.jpg

 

Dette er ett system som ikkje lenger er i bruk.

 

Om du har bruk for fleire stikkontakter så kan du bruke ei saks eller liknande verktøy til å knekke av denne pinnen. Da kan du fint bruke vanlige støpsler i stikkontakta.

Lenke til kommentar

Har sett en del biler kræsje på Youtube I diverse compilations. De fleste er alltid veldig raske til å slå på nødblinken hvis uhellet er ute. Slås nødblinken på automatisk når  biler kræsjer og airbaggene utløses eller noe sånt?

Var på roadtrip på kontinentet for et par år siden, og la merke til at folk var veldig raske med å slå på nødblinken når det var noe. Siden ingen av bilene som blinket var involvert tror jeg det er en tillært/kulturell greie, her til lands virker det nesten som om nødblinken er noe "hellig" som bare skal påkalles i ytterste nød...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

 

Lenge siden jeg har vært her!

 

Flyttet inn i nytt kontor sist uke og 3/5 av strømuttakene mine er disse rare market med DATA/EDB, vanlig stikkontakt passer ikke i de da den ene pinnen har en bit som vil gå inn i pinnen som du kan se er dette hullene med sirkel rundt. 

 

Hva er dette for noe? Hva slags strøm går i de? Hvis data trafikk, hva slags? Og hvorfor jeg jeg ikke bruke de til å drive tingene mine?

 

attachicon.gifIMG_20170117_085026.jpg

Dette ble diskutert i denne tråden for 1,5 år siden. Poenget er/var å skille ut datautstyr i egne kurser, både på grunn av støy og mulighet for UPS, men også for å hindre folk i å smelle en 3 kW varmevifte på kursen til serveren en kald vinterdag. Da jeg jobbet som elektriker på slutten av nittitallet var dette nær avlegs. Nå er det vel helt ut.

Endret av Kaplan
Lenke til kommentar

Har sett en del biler kræsje på Youtube I diverse compilations. De fleste er alltid veldig raske til å slå på nødblinken hvis uhellet er ute. Slås nødblinken på automatisk når  biler kræsjer og airbaggene utløses eller noe sånt?

Ja, veldig mange moderne biler (om ikke alle - dette kan være et krav, uten at jeg er sikker) aktiverer automatisk nødblink ved kraftige oppbremsinger. Enkelte biler fortere enn andre, tror jeg. Syns å huske at særlig Fiat krevde langt mindre bremseinnsats enn for eksempel BMW for å aktivere nødblinken.

Lenke til kommentar

Veldig fin ting! Da blir man mye raskere oppmerksom på at bilen foran gjør noe du ikke forventer.

 

Eg hadde hvertfall trykket på min brems om bilen foran bremset først (bremselys) og så nødblink....

Jeg opplevde det der på motorveien i Spania. Det var påsketrafikk med kødannelser og trafikken kunne ganske kjapt endre seg fra 140 km/t til stillestående. Første gangen jeg så nødblinken komme på sammen med bremselysene lurte jeg på hva det var for noe, men jeg tok kjapt poenget og begynte å slå på nødblinken selv også.

Lenke til kommentar

 

Veldig fin ting! Da blir man mye raskere oppmerksom på at bilen foran gjør noe du ikke forventer.

 

Eg hadde hvertfall trykket på min brems om bilen foran bremset først (bremselys) og så nødblink....

 

Jeg opplevde det der på motorveien i Spania. Det var påsketrafikk med kødannelser og trafikken kunne ganske kjapt endre seg fra 140 km/t til stillestående. Første gangen jeg så nødblinken komme på sammen med bremselysene lurte jeg på hva det var for noe, men jeg tok kjapt poenget og begynte å slå på nødblinken selv også.
Den personen som kjørte i 240 ble stoppet, ringte til politimesteren og fikk kjøre hjem dritings, det er min erfaring.

 

Ja, han ringte politimesteren og gav telefonen til patruljen som stoppet ham.

Endret av Dr. Jones
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt dette med hertz, jeg samler på konsoller å har i det siste blitt tilbudt gamle japanske og amerikanske konsoller av folk jeg kjenner i de landene men vil de fungere på min flatskjerm her i norge? Etter det jeg forstår så kjører de på 60hz i stedet for 50 som vi har, om jeg kobler de til min tv, vil da tven gå i stykker eller hva kan skje? Den ene konsollen har antenne kabel mens den andre har AV.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt dette med hertz, jeg samler på konsoller å har i det siste blitt tilbudt gamle japanske og amerikanske konsoller av folk jeg kjenner i de landene men vil de fungere på min flatskjerm her i norge? Etter det jeg forstår så kjører de på 60hz i stedet for 50 som vi har, om jeg kobler de til min tv, vil da tven gå i stykker eller hva kan skje? Den ene konsollen har antenne kabel mens den andre har AV.

 

Det går helt fint "50 hz"-tver i norge er stort sett akkurat den samme TVen som andre steder, får den 60 Hz inn, så viser den 60 Hz.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Jeg forstår ikke helt dette med hertz, jeg samler på konsoller å har i det siste blitt tilbudt gamle japanske og amerikanske konsoller av folk jeg kjenner i de landene men vil de fungere på min flatskjerm her i norge? Etter det jeg forstår så kjører de på 60hz i stedet for 50 som vi har, om jeg kobler de til min tv, vil da tven gå i stykker eller hva kan skje? Den ene konsollen har antenne kabel mens den andre har AV.

 

Det går helt fint "50 hz"-tver i norge er stort sett akkurat den samme TVen som andre steder, får den 60 Hz inn, så viser den 60 Hz.

 

AtW

 

 

Ahh, det svarte på det jeg lurte på ja :) Takk takk

Lenke til kommentar

Det verste som kan skje er, så vidt jeg vet, at man får svart-hvitt bilde om man prøver å bruke en 50 Hz TV med 60 Hz signal.

 

Ja, det er vel (ihvertfall teoretisk) en mulighet om man bruker analog input spesifikt, og TVen ikke støtter NTSC. Jeg må innrømme jeg faktisk er litt usikker på hvordan det er i moderne TVer, lenge siden jeg sluttet med analogt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...