Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Brannvesenet sier gjerne at man egentlig bør trekke ut nesten så mange kontakter som mulig før man forlater huset. Hvorfor er det ikke vanlig at bolighus er utstyrt med hovedbryter type hotell, som kobler fra alt som ikke trenger å stå på hele tiden?

Fordi hverken brannvesenet eller DSB klarer å ta innover seg den elementære innsikten at om det er utstyret som er problemet, så bør man sette krav til utstyret? (ta feks forgreinere)

AtW

Det er da krav til elektrisk utstyr?

Joda, er litt overdrevent, blir bare litt oppgitt av regler av typen "forgreinere er farlig om du kobler til for mye, det må være flere kontakter i huset"

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hva med en halvannen kvadrat forgrener. Den er jo ingen problem å bruke på en 10 amperes kurs, skal de forbys bare fordi de ikke kan brukes på en 16/15 Å kurs?

Produktet er nemlig ikke problemet, men brukeren.

Endret av Jotun
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men hva med en halvannen kvadrat forgrener. Den er jo ingen problem å bruke på en 10 amperes kurs, skal de forbys bare fordi de ikke kan brukes på en 16/15 Å kurs?

Produktet er nemlig ikke problemet, men brukeren.

Produktet er problemet om det ikke tåler å brukes uten å brenne opp, det er null problem å ha en sikring i det. Og om man mener det er en brukerjobb, hvorfor er det krav til mange kontakter i huset for å "løse" problemet? AtW

Lenke til kommentar

Produktet tåler da å brukes uten å brenne opp så lenge man bruker det riktig?

Du har selv ansvar for å kjøpe riktig kvadrat på din padde forgrener. Er min mening.

Men for all del, hadde vært fint med ekstra sikring i produktet. Så kunne vi klagd over at disse produktene er unødvendig dyre og at sikringen er bortkastet for oss som vet hvordan man skal bruke de.

Samfunnsmessig gevinst vil sikkert være god.

Men produktet er ikke problemet. Brukeren bruker det isåfall feil.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Produktet tåler da å brukes uten å brenne opp så lenge man bruker det riktig?

Du har selv ansvar for å kjøpe riktig kvadrat på din padde forgrener. Er min mening.

Men for all del, hadde vært fint med ekstra sikring i produktet. Så kunne vi klagd over at disse produktene er unødvendig dyre og at sikringen er bortkastet for oss som vet hvordan man skal bruke de.

Samfunnsmessig gevinst vil sikkert være god.

Men produktet er ikke problemet. Brukeren bruker det isåfall feil.

Som sagt, det er innført tiltak, tiltakene er bare dårlige, det er det problemet ligger.

AtW

Lenke til kommentar

Hvilke tiltak skal dsb sette inn? Kan de for eksempel nekte forbrukere å bruke og kjøpe ce godkjent utstyr?

De har vel ikke noe med det?

Spør fordi eg lurer.

Kanskje krav om en forgrener sikring forankoblet forgrener. Kunne blitt knall.

Blir samme greia som med platetopp. Pga at noen ikke klarer å unngå at det tørrkoker eller glemmer å slå av plater (senil, idiot etc) er det kommet krav om komfyrvakt. Dette tipper eg er fordi de ikke kan pålegge produsenter å legge inn disse beskyttelsene i produktet.

Eller så er de bare teite. For vanlige normale folk er hvertfall komfyrvakt kun en utgift til noe som kun vil plage deg i enkelte tilfeller.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Jeg betaler heller for dyre padder resten av livet, enn at huset/leiligheten brenner ned fordi naboen ikke visste forskjell på 1,5mm2 og 2,5mm2 kabel.

Som du sier, Jotun, samfunnsmessig gevinst.

Ser den. Tror som sagt de har begrensede muligheter til tiltak mot ce godkjenning. Usikker på om den gjengen er med i vurderinger av ce godkjenning?

Eg tror dsb og gutta i Nek kun har påvirkning til faste installasjoner. Altså løsøret er under andre reguleringer som nokså sikkert er under noe internasjonale regler type EU.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Hvilke tiltak skal dsb sette inn? Kan de for eksempel nekte forbrukere å bruke og kjøpe ce godkjent utstyr?

De har vel ikke noe med det?

Spør fordi eg lurer.

Kanskje krav om en forgrener sikring forankoblet forgrener. Kunne blitt knall.

Blir samme greia som med platetopp. Pga at noen ikke klarer å unngå at det tørrkoker eller glemmer å slå av plater (senil, idiot etc) er det kommet krav om komfyrvakt. Dette tipper eg er fordi de ikke kan pålegge produsenter å legge inn disse beskyttelsene i produktet.

Eller så er de bare teite. For vanlige normale folk er hvertfall komfyrvakt kun en utgift til noe som kun vil plage deg i enkelte tilfeller.

Ja, det tror jeg, ta feks reglene for varmvannstanker.

Og det er allerede satt inn tiltak mot dette (krav om mange kontakter), det er bare det at tiltaket er dårlig.

AtW

Lenke til kommentar

Det er ikke noe krav til berederne vel? Bortsett fra at hvis de er over 2kw så skal de kobles til anlegget med fast montasje og ikke stikkontakt og ha bryter etc.

Det oso da blande annet gjorde var å lage beredere på 1990 w for at folk skulle slippe denne regelen. Logisk.....

Grunnen er fare for at man drar ut høyeffekt av en stikk mange ganger og dermed sliter ut stikkontakt og får varmeutvikling i stikk.

Derav fast montasje og bryter.

Det er ikke oso som står for den biten.

Edit: kjapt søk sier 1500w etter 2014,det var nytt for meg.

Og helt klart. Norge skal kreve bedre ce krav. Det bryr nok mange seg om

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Det er ikke noe krav til berederne vel? Bortsett fra at hvis de er over 2kw så skal de kobles til anlegget med fast montasje og ikke stikkontakt og ha bryter etc.

Det oso da blande annet gjorde var å lage beredere på 1990 w for at folk skulle slippe denne regelen. Logisk.....

Grunnen er fare for at man drar ut høyeffekt av en stikk mange ganger og dermed sliter ut stikkontakt og får varmeutvikling i stikk.

Derav fast montasje og bryter.

Det er ikke oso som står for den biten.

Edit: kjapt søk sier 1500w etter 2014,det var nytt for meg.

Og helt klart. Norge skal kreve bedre ce krav. Det bryr nok mange seg om

En bereder som er lovlig i europa (med vanlig støpsel) er ikke lovlig i norge. Da er det jo et særkrav?

Det er ikke snakk om å endre CE, det er snakk om egne særkrav i norge. Dette er ikke noe nytt det heller, storbritannia har feks krav om sikring i alle støpsel.

AtW

Lenke til kommentar

Hæ? Den er da lov, men du må koble bort støpselet.

Du har altså ikke lov å koble den i stikkontakten. Den er ikke ulovlig?

Blir det samme som at de hadde kommet med krav om at en forgrener skulle kobles permanent for at den skulle kunne brukes.

Mtp England så har jo de helt andre støpsel, og det er ikke ulovlig å bruke og kjøpe andre typer der heller. Så det er nok opp til produsent. Visste ikke at de hadde krav til den sikringen. Er du helt sikker på det?

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Hæ? Den er da lov, men du må koble bort støpselet.

Du har altså ikke lov å koble den i stikkontakten. Den er ikke ulovlig?

Blir det samme som at de hadde kommet med krav om at en forgrener skulle kobles permanent for at den skulle kunne brukes.

Mtp England så har jo de helt andre støpsel, og det er ikke ulovlig å bruke og kjøpe andre typer der heller. Så det er nok opp til produsent. Visste ikke at de hadde krav til den sikringen. Er du helt sikker på det?

Den er lovlig sålenge du modifsierer produktet til å bli lovlig? Joda, det er sikkert riktig.

Er det ikke? Jeg er ganske sikker på at det er ulovlig i england å ikke ha sikring, det er ganske farlig å ikke ha det.

AtW

Lenke til kommentar

Ok? Mulig de har tt nett der? Trodde Europa hadde tn nett og da skal det ikke være nødvendig.

Men for alt eg vet har de bare inntaks og kortslutningsvern der og overbelastningsvernet ligger i alle komponenter. Høres helt absurd ut.

Men når du sier det så har eg hørt noe om det. Det er en grunn.

Edit: her er grunnen: https://www.quora.com/Why-is-there-a-fuse-inside-the-electrical-plug

Fordi de har noen snodige nett internt i husene. Færre og større kurser.

Når det gjelder VV berederen: det har alltid vært lov å koble noe permanent. Det som ofte da kreves er brytere for å fortsatt ha mulighet til å slå komponenten av, da de gjerne ikke har en av på bryter. Som eg skreiv sliter det veldig på stikkontakten hvis man drar ut med full effekt. Derfor har de innført dette så vidt meg bekjent. Uten at eg pleier å dra ut VV berederen min særlig ofte....

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Jeg betaler heller for dyre padder resten av livet, enn at huset/leiligheten brenner ned fordi naboen ikke visste forskjell på 1,5mm2 og 2,5mm2 kabel.

Jeg tenkte litt mer på denne i går, og har endt mer i liga med AtW enn med meg selv tidligere. Dersom man skal gjøre noe med dette må det være gjennom sikringer eller tilsvarende, fremfor å forby 1,5mm2 kabler.

Skulle man da også forby IP20 forgrenere fordi noen bruker det utendørs til julelyset? Skulle man da også forby store tromler fordi de går varme ved stor last dersom man ikke trekker de ut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...