Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utenom valget av Trump, hvorfor virker det som det er en generell enighet om at 2016 har vært et drittår? Har vi virkelig mistet mer store kjendiser enn andre år?

i og med at denne tråden ligger under teknologi og vitenskap, så bør vi glemme hvilke kjendiser som har dødd og heller glede oss over de gledelige vitenskaplige gjennombruddene i 2016, hvorav bekreftelsen på gravitasjonsbølgers eksistens selvsagt rager aller høyest.

Bare for et par dager siden fikk vi dessuten nyheten om at Alpha-avdelingen av CERN hadde klart å måle hvordan antimaterieatomer reagerer på å bli belyst. Med to milliardels nøyaktighet ser det ut som antimateriehydrogen får det samme kvantespranget som normalt hydrogen når det belyses av like mye energi. Dette er den aller første målingen som er utført på antimaterieatomer, en måling som har vært forberedt/planlagt i et par tiår. Neste eksperiment på antimateriehydrogen kan være å måle om det reagerer likt på gravitasjon som normalt hydrogen. Hvis det gjør det bidrar dette til å bekrefte dagens standardmodell, men hva om noe uventet skjer? Spenningen er ulidelig.

http://forskning.no/fysikk/2016/12/nesten-et-mirakel-fysikere-maler-antimaterie

• Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager, men dette "fuck 2016"-styret irriterer meg, så jeg må bare kommentere litt til. 

1900-tallet, særlig andre halvdel, har gitt oss en klasse superstjerner vi trolig ikke kommer til å få se igjen (på en stund). Nå begynner disse å dra på åra, og gjett hva som skjer da? Legg til at mange slike lever ganske hardt, så forventet levealder blir gjerne 70 minus. En australsk studie skal visstnok ha fastslått gjennomsnittlig levealder på (musikk)stjerner til 20-25 år under resten av befolkningen. 

Ja, vi har mistet mange store kjendiser i 2016. Men det er verken påfallende eller besynderlig. 

"Fuck 2016" har også senket terskelen for å legge til regnskapet. Rick Parfitt skrev mange hits og var sikkert dyktig, men sorry, gubberock-fans, han er ikke "enda en" i denne sammenhengen. For de som lurte, altså alle unntatt onkel Kåre, var han gitarist i Status Quo. 

Jeg er ikke sikker på at Carrie Fisher hører hjemme i hovedgruppen heller. Hadde hun lagt inn årene for et par vintre siden, ville folk trukket på skuldrene. Men nå er det "fuck 2016". 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Man KAN ha firekantede ruter i fly.

DeHavilland Comet hadde det. Det var ikke lurt.

Firkantede vinduer gir punktbelastning og metalltretthet i hjørnene.

Runde og ovale vinduer har ikke hjørner, så du unngår punktbelastningen.

Comet ble bygget før denne kunnskapen ble kjent, og derfor sprakk flyet i luften når metalltrettheten utviklet seg til stadig større sprekker.

Det er viktig at pilotene får god utsikt, så her er det kostnadseffektivt å bruke litt dyrere, sterkere og tyngre vindusrammer.

https://www.youtube.com/watch?v=8CfIkskWxn4

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor kan man ikke ha firkantede vinduer på fly? 

Runde og ovale vinduer tåler mer trykk da det blir fordelt jevnere, men ser ikke noe grunn til at man ikke kan komme rundt dette med å f.eks forsterke mer.

Men fly blir jo bygget billigst mulig, så å ha vinduer som tåler mer belastning er en fordel.

Runde og ovale former tåler generellt mer trykk enn firkantet.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

For å ikke snakke om silisiumkarbid, SiC (som jeg skrev masteroppgave om)

Er det aktuelt som halvleder?

Trodde det var mest egnet til bruk som verktøy pga. ekstrem hardhet. Mener å huske at det var det dem resirkulerte fra wafersagene hos REC i Glomfjord.

Kanskje jeg har misforstått?

Lenke til kommentar

For å ikke snakke om silisiumkarbid, SiC (som jeg skrev masteroppgave om)

Er det aktuelt som halvleder?

Trodde det var mest egnet til bruk som verktøy pga. ekstrem hardhet. Mener å huske at det var det dem resirkulerte fra wafersagene hos REC i Glomfjord.

Kanskje jeg har misforstått?

Det er definitivt det, men ikke i prosessorer (jeg tenkte ikke på det da jeg skrev innlegget).

SiC er høyaktuelt innen kraftelektronikk hvor den brukes i transistorbrytere.

Lenke til kommentar

Er det mulig å få en død ildflue til å lyse?

Lyset fra ildfluer lages ved såkalt bioluminans. Lyset er ikke et slags elektrisk glødelys, men en kjemisk reaksjon. Det er et eller annet molekyl som oksideres raskt, fellesbetegnelsen på disse molekylene er luciferin, men det er mange ulike typer. Mange organismer lager denne typen kjemisk lys, men benytter ulike luciferiner. Molekylstrukturen i luciferinet i ildfluer er beskrevet under:

post-51414-0-52541900-1483383783_thumb.png

Lenke til kommentar

Glødepærer er som kjent forbudt nå, men ta en tur i en interiørbutikk og se på lampene - de har alle svære glødepærer. Jeg har undersøkt, og det er ikke bare halogen eller LED maskert som glødepærer.

Så hvorfor er disse pærene, såkalte fabrikk/globepærer lovlige?

https://www.lampehuset.no/lyskilder-andre-lyskilder/decor-eksteri%C3%B8r-big-circle-p%C3%A6re-green-light-2700-k

https://www.lampeguru.no/colors-by-copenhagen-extra-de-luxe-globepaere.html

http://www.designbelysning.no/lysparer/globepaerer/25w-e27-125mm-danlamp-mega-edison-globepaere.html

http://www.designbelysning.no/25w-e27-125mm-laes-globepaere-klar.html

Edit: dette sitatet fra edisonbulbs.net hinter om at glødepærer større enn Ø5" er unntatt forbudet av en eller annen grunn?

Edison bulbs with candelabra bases, tube shaped bulbs, and globe shaped lights larger than 5 inches are exempted from the law. The rest may disappear, so stock up now.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Første treff fra Google. Riktignok en artikkel fra 2014 på dinside.no.

"Dersom man bytter ut «gløde-» med «dekor-» eller «spesial-» foran pære, kan man fint selge glødelamper.

Glødelampeforbudet gjelder nemlig ikke for dekorlamper eller andre spesialpærer, som for eksempel juletrelys."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...