Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det egentlig farlig å bruke tusj/kulepenn på huden ofte? Hvorfor/hvorfor ikke?

Er en myte jeg har lurt på lenge, for det sies jo at man 'kan få blodforgiftning og dø'.. Men om dette stemmer, har jeg aldri hørt.

Vel, inntil du eventuelt får bekreftet at det er ufarlig, ville jeg være svært forsiktig med å få selvlysende tusj/farvestoff på huden, spesielt dersom du ikke ennå har skaffet deg alle ungene du har ønske om.

Enkelte stoffer som gir selvlysende effekt (uten å gå i detalj om hvordan det fungerer) som bl.a. i refleksvester, inneholder stoffer som trenger igjennom huden og går inn i blodomløpet. Disse kan gi kreft og/eller forårsake sterilitet.

Lenke til kommentar
Hvordan gjelder copyright-loven ang. videoklipp og lydsnutter?

Hvilken copyright?

I Norge gjelder norsk lov, og her har vi istedet opphavsrett, og den er ulik angloamerikansk copyright.

Jeg fikk en kort forklaring engang, men den var komplisert. Om du får en rask, enkel og grei forklaring, er den nok mangelfull, hyllemetere er skrevet om emnet. Googler du på opphavsrett finner du mye relevant, men primærkildene er skrevet av jurister for jurister, det er derfor ikke gitt at en ikke-jurist forstår det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Du kan vel ha 20 sek med en sang uten å måtte spørre om lov først, men gjelder det for bare én sang av f.eks. et band, eller av flere sanger?

Og er det det samme med video?

den 20sec regelen er bare tull, en myte. copyright er copyright...hvis du bruker 20sek eller 1 sek av sangen min i noe du tjener penger på skal jeg ha litt av kaka...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Aha, men sett at dette er et skoleprosjekt, typ en fansite for et band og jeg vil ha med noen videoklipp og lydsnutter? :p

hvis du ikke tjener penger på det så er det vell greit...

men hvis bandet ikke vill ha det der må du fjerne det.

hvis det er et norskt band er det ikke vansklig og spørre om lov heller

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar
Man kaster en ball bortover i lufta (på jorda), når ballen er i lufta så er det bare luftmotstand og g-kraften som virker på den, men hva er det som gjør at ballen fortsetter å gå framover?

Tror det var noe med vakuum. Husker ikke.

2500! Wohoo!

Endret av KoffeinKanin
Lenke til kommentar
Man kaster en ball bortover i lufta (på jorda), når ballen er i lufta så er det bare luftmotstand og g-kraften som virker på den, men hva er det som gjør at ballen fortsetter å gå framover?

Newtons 3. lov. Du har påført ballen kinetisk energi (fart) ved å gi den fart med armen din (ballen har påført eit arbeid på din arm). Dens eigen masse, og farten du har tilført vil få han til å gå bortover.

Lenke til kommentar
Aha, men sett at dette er et skoleprosjekt, typ en fansite for et band og jeg vil ha med noen videoklipp og lydsnutter? :p

hvis du ikke tjener penger på det så er det vell greit...

men hvis bandet ikke vill ha det der må du fjerne det.

hvis det er et norskt band er det ikke vansklig og spørre om lov heller

I mange filmer så står det jo eksplisitt på starten av filmen, under lisens, at den ikke kan vises på blant annet skoler. Ikke sikker på hvordan reglene er, og om det gjelder for musikk, men hvis du vil ha ditt på det tørre er det letteste å spørre om tillatelse. Alternativt er det ingen som kommer og sjekker om du benytter "ulovlig" materiale.

Lenke til kommentar

Newtons 3. lov. Du har påført ballen kinetisk energi (fart) ved å gi den fart med armen din (ballen har påført eit arbeid på din arm). Dens eigen masse, og farten du har tilført vil få han til å gå bortover.

Newtons tredje lov dekker vel ikke spørsmålet.

Andre lov og energibetraktninger er mer relevante:

Siden kraft = masse * akselerasjon trengs det en kraft for å akselerere ballen. Akselerasjon dekker både øking og senking av hastighet. Luftmotstanden og g-krefter står for kreftene på ballen, og siden disse kreftene ikke er uendelig store vil ballen ikke bremses ned uendelig fort. I tidsrommet fra du slipper ballen, til andre krefter har virket tilstrekkelig lenge til å stoppe ballen vil den dermed ha fart fremover.

Lenke til kommentar

Du kan vel ha 20 sek med en sang uten å måtte spørre om lov først, men gjelder det for bare én sang av f.eks. et band, eller av flere sanger?

Og er det det samme med video?

Er det åndsverksloven du mener?

I så fall er det ikke noe forskjell på et helt og en del av et åndsverk.

Lenke til kommentar
Kroppstemperaturen vår er 37 grader om jeg ikke tar helt feil, men når det feks er 20 grader ute så kjennes det jo dritvarmt ut, hvorfår det når vi egentlig er varmet opp til 37 grader? Any1?

Ren vane. Folk som er vant til skikkelig tropevarme pakker seg inn i ulltepper og hutrer når gradestokken nærmer seg 20 pluss.

Lenke til kommentar
Offtopic: Hvor er ekronet i avataren din?

Midt i bildet. :wee: Tok meg to måneder før jeg så at det egentlig var en struts! :!:

Nesehullene til strutsen er øynene, øynene til strutsen trodde jeg var ører, og toppen av hodet til strutsen trodde jeg var en bustete hale som stakk opp.

Red.: Og hvordan fungerer disse tittene?

Endret av Xecuter88
Lenke til kommentar

Når is fryser så fryser det fra utsiden og inn. Siden vann utvider seg når det fryser vil det bli overtrykk inni isbiten. Noen ganger blir det defekter i isen som gjør at det flytende vannet inni finner seg en vei ut av skallet når trykket på innsiden øker. Trykket presser vannet ut av isbiten sakte mens den fryser. Vannet som kommer helt ut av isbiten vil naturlig nok fryse først på sidene og litt senere på toppen. Dersom isbiten fryser med akkurat riktig hastighet i forhold til nedkjølinga av vannet som kommer ut så vil det fryse et rør oppover som hele tiden er åpent midt på toppen men har flytende vann inni.

Et lignende fenomen finnes i naturen når greiner på trær fryser og presser vann ut av porer i barken med en bestemt hastighet. Det gir greiner med "hår" av is. Det er et sjeldent fenomen jeg bare har sett bilde av en gang og fikk forklart da. Redigert: Jeg har ikke klart å finne igjen bildet via google eller andre søkemotorer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...