krikkert Skrevet 26. november 2016 Rapporter Del Skrevet 26. november 2016 Nettleverandør kan stenge strømmen ved ubetalte fakturaer, med et "liv og helse"-forbehold. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. november 2016 Rapporter Del Skrevet 26. november 2016 Kvirfor er glassigloen satt opp med kun eit lite hol, slik at det kun er mulig å legge ned ei og ei flaske? Får ein ikkje fleire til å resirkulere dersom ein gjer det meir effektivt, ved f.eks. å legge opp til at folk sorterer avfallet sitt heime og putter ein pose eller sekk med kun glasavfall i igloen? Det er vell ingen som går til miljøstasjonen med ein sekk der panteflasker, metall, klær og glass er usortert i den same sekken slik at det er nødvendig å tvinge brukaren til å plukke ut ein og ein gjenstand for å plassere den i rett dunk? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. november 2016 Rapporter Del Skrevet 26. november 2016 Problemet er at da vil folk kaste kjøkkenbenken, låvedøra og fandens oldemor. 3 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 26. november 2016 Rapporter Del Skrevet 26. november 2016 Det er vell ingen som går til miljøstasjonen med ein sekk der panteflasker, metall, klær og glass er usortert i den same sekken slik at det er nødvendig å tvinge brukaren til å plukke ut ein og ein gjenstand for å plassere den i rett dunk? Du har veldig stor tro på mennesker. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. november 2016 Rapporter Del Skrevet 26. november 2016 (endret) Jeg kunne dog ønske at flere miljøstasjoner hadde alle typene container. Glass/metall, papir, småelektrisk, biologisk, restavfall og plast. Man må vite hva som kan kastes hvor. Min lokale, ubetjente stasjon nær hytta tar imot glass/metall og restavfall. Butikker selger batterier og lyspærer, og er derfor forpliktet til å ta imot småelektrisk. Endret 26. november 2016 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 26. november 2016 Rapporter Del Skrevet 26. november 2016 (endret) Nettleverandør kan stenge strømmen ved ubetalte fakturaer, med et "liv og helse"-forbehold. Ja, men si at man gjør opp for seg, vil det være mulig for nettleverandør å nekte kunden strøm? Endret 26. november 2016 av Revolution Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 26. november 2016 Rapporter Del Skrevet 26. november 2016 Kaster folk flasker de kunne pantet? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 27. november 2016 Rapporter Del Skrevet 27. november 2016 Nettleverandør kan stenge strømmen ved ubetalte fakturaer, med et "liv og helse"-forbehold. Hvordan er dette med å stenge vannet når det er barn i huset? Når eg flyttet inn i huset mitt hadde de vært og tatt strømmen da forrige eier ikke hadde betalt. De nektet å sette den på selv om eg kun hadde eid huset en uke. Men når eg sa at et åringen skulle ha seg grøt og at eg ikke giddet finne frem primus (samt telefonnummeret til stavanger aftenblad) ble det fart i sakene. Men det bodde barn i huset fra før også, riktignok litt eldre. Da var det noen som sa at de ikke hadde lov å kutte strømmen i hus med barn boende. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 27. november 2016 Rapporter Del Skrevet 27. november 2016 Kaster folk flasker de kunne pantet?Kan de? Ja. Da gjør folk det. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. november 2016 Rapporter Del Skrevet 27. november 2016 Nettleverandør kan stenge strømmen ved ubetalte fakturaer, med et "liv og helse"-forbehold. Ja, men si at man gjør opp for seg, vil det være mulig for nettleverandør å nekte kunden strøm? Nei. Nettleverandør har monopol og er derfor pålagt leveringsplikt til kunder, uavhengig av tidligere betalingsproblemer. Nettleverandør kan stenge strømmen ved ubetalte fakturaer, med et "liv og helse"-forbehold. Hvordan er dette med å stenge vannet når det er barn i huset? Når eg flyttet inn i huset mitt hadde de vært og tatt strømmen da forrige eier ikke hadde betalt. De nektet å sette den på selv om eg kun hadde eid huset en uke. Men når eg sa at et åringen skulle ha seg grøt og at eg ikke giddet finne frem primus (samt telefonnummeret til stavanger aftenblad) ble det fart i sakene. Men det bodde barn i huset fra før også, riktignok litt eldre. Da var det noen som sa at de ikke hadde lov å kutte strømmen i hus med barn boende. Det er fortsatt lov. Men i praksis ringer de barnevernet først slik at barna blir plassert i fosterhjem. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. november 2016 Rapporter Del Skrevet 27. november 2016 Kvirfor er glassigloen satt opp med kun eit lite hol, slik at det kun er mulig å legge ned ei og ei flaske? Får ein ikkje fleire til å resirkulere dersom ein gjer det meir effektivt, ved f.eks. å legge opp til at folk sorterer avfallet sitt heime og putter ein pose eller sekk med kun glasavfall i igloen? Det er vell ingen som går til miljøstasjonen med ein sekk der panteflasker, metall, klær og glass er usortert i den same sekken slik at det er nødvendig å tvinge brukaren til å plukke ut ein og ein gjenstand for å plassere den i rett dunk? Har du spesielt store glassgjenstander så går det an å løfte hele toppen. Jeg gjorde det en gang jeg skulle kaste et glass fra en stor bilderamme (tror det var 50x70 cm) som hadde sprekt tvers over under flytting. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 27. november 2016 Rapporter Del Skrevet 27. november 2016 Det kommer vel an på hvilken type glassiglo som er brukt der en bor... Forøvrig er det vel kun glass og metallemballasje som kan leveres på disse returpunktene. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 27. november 2016 Rapporter Del Skrevet 27. november 2016 Den lokale har en liten søppeldunk også. Sikkert for å kaste tomme poser og sekker, etter å ha resirkulert glass og metall. Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 27. november 2016 Rapporter Del Skrevet 27. november 2016 Jeg leverer glass og metal på min lokale menybutikk. Der er det en luke à 40x40 cm man åpner. Går fint an å "helle" en pose flasker ned der. Jeg tror det handler om at det har tatt tid å lære folk resirkulering og sortering av avfall. Løsningene blir nok enklere for oss over tid når flere kildesorterer riktig. Hadde en gang en sommerjobb med å gjennomgå bilder av hva engelskmenn prøvde å stappe inn i en panteautomat, det var alt fra lekebamser, poser med restavfall til fotballer. Det tar tid før folk skjønner hvordan ting fungerer. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. november 2016 Rapporter Del Skrevet 27. november 2016 Jeg tror det handler om at det har tatt tid å lære folk resirkulering og sortering av avfall. Løsningene blir nok enklere for oss over tid når flere kildesorterer riktig. Får håpe det. For om folk har valget mellom å stå i fleire minutt ved miljøstasjonen for å resirkulere ei og ei flaske, eller berre hive heile posten med returglas i nærmaste åpne container, så mistenker eg at folk flest heller vil spare tid enn å rydde miljøet. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 27. november 2016 Rapporter Del Skrevet 27. november 2016 (endret) Hvorfor har apollo månelandingsmodulene så elendig konstruksjonskvalitet? Med bulkete og bøyde paneler med store glipper mellom panelene, dårlig festing av panelene, det papirliknende svarte greine som dekker store deler av farkosten er full av hull og rifter som er teipet for å fikse det, paneler passer dårlig sammen, mange steder er det lappet på dårlige sammenføyninger, stigen ned er elendig designet da den har det ene landingsbeinet gående gjennom midten av den, osv. Zoom inn på bildene for detaljer, de er i høy oppløsning. De hadde vel ikke akkurat noe stramt budsjett, så hvorfor sende opp noe med så mye lappeverk, dårlige sammenføyninger, bulkete paneler og halvdårlige fikser? Endret 27. november 2016 av StormEagle Lenke til kommentar
koots Skrevet 27. november 2016 Rapporter Del Skrevet 27. november 2016 For å holde vekten så lav som mulig. Den skulle aldri operere i noe annet en vakuum så trenger ikke solid ytre for å takle aerodynamiske krefter blant annet Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 27. november 2016 Rapporter Del Skrevet 27. november 2016 For å holde vekten så lav som mulig. Den skulle aldri operere i noe annet en vakuum så trenger ikke solid ytre for å takle aerodynamiske krefter blant annet Det blir vel ikke noe lavere vekt av å ha bulkete dårlig tilpassede paneler enn å ha noen rette og bra tilpassede noen? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. november 2016 Rapporter Del Skrevet 27. november 2016 Du ser ingen problemer med å montere plater tynnere enn vanlige ark med minst mulig skruer og samtidig få det helt rett og fint? Den gull-folien er så vidt jeg husker betydelig tynnere enn aluminiumsfolie. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 27. november 2016 Rapporter Del Skrevet 27. november 2016 (endret) Du ser ingen problemer med å montere plater tynnere enn vanlige ark med minst mulig skruer og samtidig få det helt rett og fint? Den gull-folien er så vidt jeg husker betydelig tynnere enn aluminiumsfolie. Panelene ser da ikke akkurat så veldig tynne ut. Det ser da ut som aluminiumsplater på kanskje rundt 1 mm tykkelse som er naglet fast, Noe størrelsen bulkene og radiusen på bulingen også tyder på. Og at de passer dårlig sammen i skjøter og hjørner har da ingen ting med tykkelse å gjøre? Man får da dette helt fint til på både fly, bygg og biler. Endret 27. november 2016 av StormEagle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå