Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvorfor har man en grense for hvor høyt man vil bygge?

 

I storbyene burde man bygge skyskrapere.

En årsak er sikt. Få liker at utsikten deres blokkeres av et nybygg. Enes man om (eller pålegges) et felles tak for høyde så er det en gjensidig fordel. Nært flyplasser handler høydebegrensningen om flysikkerhet. F.eks ved innflygingen til London City. Nylig fikk en byggesøknad i Tromsø avslag av samme grunn. Skyggelegging er nok en årsak til høydebegrensning. Disharmoni med byggestilen i nærområdet er ennå en årsak. Det er høydebegrensninger stort sett over alt. Ønsker man noe høyere går det an å søke om dispensasjon. Har man gode grunner og det ikke får nevneverdige konsekvenser for andre kan man få godkjent dispensasjonssøknaden.

 

Ikke så snedig, men om jeg har en 3 mm tykk aluminiumsplate, er det mulig å bore gjengede hull som ikke går igjennom? Til f.eks. M3-skruer.

Det er mulig, men det blir jo ganske lite gjenger da. 2mm for eksempel. Uten å kjenne bedre til saken, vil jeg tenke at en mutter festet til plata kan være et alternativ. Det finnes et utall festemetoder, muligens en som passer ditt prosjekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Komfyren blir svært varm når det ikkje er noke mat som skal varmast opp. Så faren for brann på grunn av overoppheiting er definitivt til stede. I tillegg mister du sikkerheitsmarginen til å gripe inn dersom det skjer noke unormalt, som at det ligg noke over ei kokeplate som du setter på ved ein feil, det ligg noke brennbart inne i oven, eller liknande.

 

Spesielt skummelt er det dersom du i tillegg blir hefta på veg til butikken. Er du riktig uheldig og blir påkjøyrt i det du krysser vegen så kan det ta dagesvis før du sjølv eller andre får sjangs til å låse seg inn til deg for å skru av komfyren.

 

Så etter mitt syn så er det ikkje innanfor, spesielt med tanke på at komfyren stort sett blir varm før du er ferdig å pakke ut matvarene du har kjøpt uansett.

Var noe rart her.... Komfyren blir bare ørlite grann varmere enn innstilt temperatur uavhengig av om det er mat inni eller ei. Termostaten slår av varmen.

 

Hvis du Har prøvd pyrolyse noengang skjønner du at faren for brann inni ovnen er bortimot null når den er tom. Da blir temperaturen inni ovnen flere hundre grader og den står slik i et par timer for å brenne all skit bort.... Men

 

Å ha på komfyren uten noe inne er svært lite brannfarlig. Med noe inni derimot kan jo scenarioer som du nevner gjøre at tiden før man kommer hjem kan føre til noe. Men da har man jo tidsinnstillinger som slår den av automatisk.

 

Men helt enig i at gevinsten knapt er merkbart. Nyere komfyrer blir så fort varme at det er ikke vits. Men innafor er det helt klart. Nesten null brannfare. Mye mindre enn vaskemaskin, tørketrommel osv hvertfall!

Endret av Jotun
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Moderne ovner slår seg gjerne av automatisk også. En gang jeg skulle lage grandiosa, men ombestemte meg og gikk til køys med ovnen på, våknet jeg til kald ovn og en feilmelding. Vet ikke hvordan automatikken fungerer. Det er jo flere matretter som skal stå halve dagen, så en ren tidsbegrensning er upraktisk.

 

Uansett vil det jo stort sett gå bra, spørsmålet er om man tilfører unødig risiko.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Moderne ovner slår seg gjerne av automatisk også. En gang jeg skulle lage grandiosa, men ombestemte meg og gikk til køys med ovnen på, våknet jeg til kald ovn og en feilmelding. Vet ikke hvordan automatikken fungerer. Det er jo flere matretter som skal stå halve dagen, så en ren tidsbegrensning er upraktisk.

Sto ikke tilfeldig hvis på hurtigoppvarming?

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Moderne ovner slår seg gjerne av automatisk også. En gang jeg skulle lage grandiosa, men ombestemte meg og gikk til køys med ovnen på, våknet jeg til kald ovn og en feilmelding. Vet ikke hvordan automatikken fungerer. Det er jo flere matretter som skal stå halve dagen, så en ren tidsbegrensning er upraktisk.

Sånne moderne "funksjon" som bare ødelegger gjør meg så irritert. Kjøkkenavtrekket kan bare stå på i 60 minutter. Ikke bare er det for kort til lange retter, det verste er at det lager en irriterende tikkelyd. Hva er galt med en vanlig av og på-knapp? Det er sentralavtrekk, så den bruker ikke ekstra strøm engang.

 

Edit: jeg glemte at dette ikke var tråden for ting som irriterer.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar
Nyere komfyrer blir så fort varme at det er ikke vits.
Dette har ikke noe å gjøre med hvor ny den er, men hvor mange watt den har. Billige komfyrer bruker bare 2000 watt i ovnen, dyre nærmere 3000 ved oppvarming. Det er forskjellen på 15 minutter og 7 minutter.

Nyere og dyrere ovner er vel bedre isolert og har dermed mindre varmetap. Ikke at det har så mye å si på oppvarmingstida, men jeg vil anta at dyrere ovner er smartere bygget slik at mindre masse skal varmes opp. Lavere varmekapasitet (ikke spesifikk), gir kortere oppvarmingstid.

Lenke til kommentar

Sånne moderne "funksjon" som bare ødelegger gjør meg så irritert. Kjøkkenavtrekket kan bare stå på i 60 minutter. Ikke bare er det for kort til lange retter, det verste er at det lager en irriterende tikkelyd. Hva er galt med en vanlig av og på-knapp? Det er sentralavtrekk, så den bruker ikke ekstra strøm engang.

 

Edit: jeg glemte at dette ikke var tråden for ting som irriterer.

Var nylig borti en sånn ovn. Komfyrbiten ha påtid på flere timer. Mener å huske at det sto 3 timer på Grill + høy temperatur.

Lenke til kommentar

 

 

Nyere komfyrer blir så fort varme at det er ikke vits.

Dette har ikke noe å gjøre med hvor ny den er, men hvor mange watt den har. Billige komfyrer bruker bare 2000 watt i ovnen, dyre nærmere 3000 ved oppvarming. Det er forskjellen på 15 minutter og 7 minutter.

 

Nyere og dyrere ovner er vel bedre isolert og har dermed mindre varmetap. Ikke at det har så mye å si på oppvarmingstida, men jeg vil anta at dyrere ovner er smartere bygget slik at mindre masse skal varmes opp. Lavere varmekapasitet (ikke spesifikk), gir kortere oppvarmingstid.

 

Dyrere ovner er større = lengre oppvarmingstid og mindre plass til isolasjon.
Lenke til kommentar

Hvordan går mennesker uten armer på do?

 

Haha, det var faktisk et godt spørsmål. Ville tro de kanskje får hjelp? Evt. har de toalett som spyler og tørker. Ville tro at en eller annen offentlig støtteordning gjennom NAV gjør at de kan få tilrettelagt hjemmene sine for sitt handikap. De automatiske doene som spyler og tørker koster vel en del.

Lenke til kommentar

 

Hvordan går mennesker uten armer på do?

 

Haha, det var faktisk et godt spørsmål. Ville tro de kanskje får hjelp? Evt. har de toalett som spyler og tørker. Ville tro at en eller annen offentlig støtteordning gjennom NAV gjør at de kan få tilrettelagt hjemmene sine for sitt handikap. De automatiske doene som spyler og tørker koster vel en del.

 

 

Kanskje de har sånt stemmestyrt japansk robot toalett som spruter, spyler, renser, tørker og avslutter med et puff med godlukt.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Toilets_in_Japan

 

Men seriøst, om man ikke har armer så er nok hjemmehjelp eller hjelp fra familie en nødvendighet.

Det å tilpasse alt i leiligheten som bevegelses sensorer til vannkraner og lys etc er nok også veldig behjelpelig i en slik situasjon.

Lenke til kommentar

Det kan godt være de er avhengige av hjelp, men er det en ting jeg har funnet ut her i livet så er det at kroppen er svært fleksibel og folks kreativitet virker grenseløs. Det kan godt hende det går an å ta på seg buksa uten hjelp, det er bare det at jeg aldri har måttet finne en løsning siden jeg allerede/enda har hender. Så spekulasjon fra folk med intakte kropper tror jeg ikke jeg ville stolt så veldig mye på. No offense altså. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...