Delvis Skrevet 21. november 2016 Del Skrevet 21. november 2016 Har vel noe med klimaet også? Ganske røft som jeg også så på den dokumentaren. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. november 2016 Del Skrevet 21. november 2016 Ein treng gjerne litt meir enn berre ei tomt også. Å bu i ein frossen tundra er ikkje så veldig enkelt. Ikkje veks det tre som du kan bruke som ved, ikkje klarer du å grave torv som du kan fyre med fordi alt er frosent. Så då må du finne alternative metodar som f.eks å benytte solceller eller på ein eller anna måte få tak i store mengder fyringsolje, eller liknande spesialløysningar, men då blir det fort så dyrt igjen at det er ganske få som har råd til dette. I tillegg så har ein jo dei meir sosiale aspekta med at det er svært få som vil leve heilt åleine på ein slik plass. Dersom Russerane hadde hatt eit voldsomt behov for tomter (noke som dei ikkje har då dei er verdens største land), så kunne dei nok fått til å bygge ein liten by der med både flyplass kraftverk av ein eller anna type, kanskje geotermisk eller noke slik, og alt anna som dei treng av fasilitetar. Men det hadde kosta langt meir enn det smakar all den tid det er mulig å bygge mykje billegare andre plassar. Men når det er sagt så finnes det eksempler på etablering av slike byar fordi det er økonomisk lønnsomt, som f.eks. gruvebyer eller liknande der det er behov for å ha folk buande for å kunne hente ut naturresurssane. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Det er da nok av plass i verden. Men ikke der folk vil være. Hvem vil være i Sibir? Eller Finnmark for den saks skyld Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Så det er bare mangel på tomter der jobbene er? Spørs hva du legger i "mangel på tomter", det er stor fordeler med å bo tett. Mange av våre bymessige utfordringer kommer heller av at folk bor for lite tett. AtW Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Det er i hvert fall dyre boligpriser, fordi flere vil ha bolig enn det er boliger. Men man kan jo påstå at det ikke skyldes mangel på tomter, men mangel på høyde på hver bygning. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Ja klart. Når folk vil ha enebolig nært karl johan så blir det utfordringer. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 (endret) Det er i hvert fall dyre boligpriser, fordi flere vil ha bolig enn det er boliger. Men man kan jo påstå at det ikke skyldes mangel på tomter, men mangel på høyde på hver bygning. Det er mange billige tomter og boliger, om man ser på "rett sted". Problemet er ikke at det mangler plass som sådan, det er bare å fly over norge, så ser man det. Med samme populasjonstetthet som feks hong kong, så kunne lett hele verdens befolkning bodd i norge. (og i hong kong er "kun" 25% av arealet by) AtW Endret 22. november 2016 av ATWindsor Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Har snust litt på boliger rundt Hedemark området. Der er det ikke så dyrt, selv om det er på ganske sentrale steder. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 (endret) Alle vil bo i Oslo, og i Oslo er det en grense på hvor høyt man kan bygge, i tillegg til Markagrensa som bestemmer hvor spredt man kan bygge. Det eneste man kan gjøre da, er å sette opp prisene. Endret 22. november 2016 av Skurupu Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Hvorfor har man en grense for hvor høyt man vil bygge? I storbyene burde man bygge skyskrapere. 4 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Jeg tok med min filippinske kjæreste til Norge i fjor, og hun begynte å le da jeg viste henne norges høyeste bygning. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Hvorfor har man en grense for hvor høyt man vil bygge? I storbyene burde man bygge skyskrapere. Ikke alle liker høye bygg, og det er ikke uten videre dumt å begrense høyde, men det er en sammensatt problemstilling. AtW Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Jeg tok med min filippinske kjæreste til Norge i fjor, og hun begynte å le da jeg viste henne norges høyeste bygning. Dro dere på roadtrip til Halden for å se på det industritårnet? Angående boligpriser har jeg selv sett i det siste, men da på leiemarkedet. Det er noe helt annet i Oslo og på sørlandet også. Samme månedsleie de to stedene gir deg en 60kvm supersentral 3-roms på sørlandet og et ltie soverom i bokollektiv i Oslo. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Skjønner at hun flirte litt da ja. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Alle vil bo i Oslo, og i Oslo er det en grense på hvor høyt man kan bygge, i tillegg til Markagrensa som bestemmer hvor spredt man kan bygge. Det eneste man kan gjøre da, er å sette opp prisene. Alle vil ikke bo i "Oslo", men kollektivtransport og motorveier og parkeningsmuligheter begrenser viljen til hvor langt unna man faktisk kan bo. Så man arbeider på et tettsted "en plass I Storeoslo", og pendler fra en annen. Det er et infastrukturproblem, på lang sikt. Desentralisering vil bare senke tempoet på problemet. Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Er det innafor å la komfyren stå på å varme seg mens man springer på butikken? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Tja. Moderne komfyrer blir så fort varme at det ikke er verdt risken. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Komfyren blir svært varm når det ikkje er noke mat som skal varmast opp. Så faren for brann på grunn av overoppheiting er definitivt til stede. I tillegg mister du sikkerheitsmarginen til å gripe inn dersom det skjer noke unormalt, som at det ligg noke over ei kokeplate som du setter på ved ein feil, det ligg noke brennbart inne i oven, eller liknande. Spesielt skummelt er det dersom du i tillegg blir hefta på veg til butikken. Er du riktig uheldig og blir påkjøyrt i det du krysser vegen så kan det ta dagesvis før du sjølv eller andre får sjangs til å låse seg inn til deg for å skru av komfyren. Så etter mitt syn så er det ikkje innanfor, spesielt med tanke på at komfyren stort sett blir varm før du er ferdig å pakke ut matvarene du har kjøpt uansett. 1 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Jeg tok med min filippinske kjæreste til Norge i fjor, og hun begynte å le da jeg viste henne norges høyeste bygning. Dro dere på roadtrip til Halden for å se på det industritårnet? Angående boligpriser har jeg selv sett i det siste, men da på leiemarkedet. Det er noe helt annet i Oslo og på sørlandet også. Samme månedsleie de to stedene gir deg en 60kvm supersentral 3-roms på sørlandet og et ltie soverom i bokollektiv i Oslo. Hehe, nei. Oslo Plaza. Visste faktisk ikke om Nexanstårnet, til tross for at min far jobbet der i flere år. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Ikke så snedig, men om jeg har en 3 mm tykk aluminiumsplate, er det mulig å bore gjengede hull som ikke går igjennom? Til f.eks. M3-skruer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå