Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Nei, jeg mener GPS. Dette var før google maps.

Du vet GPS var 10-15 år før google maps? (Faktisk, eldre enn det)

 

Sivile har GPS-nøyaktighet ned til 5 meter. Hva skal en militær styrke med et enda mer nøyaktig system? Skal du bombe noen med under 1 meter nøyaktighet?

Jeg hørte at militæret har ned til 30 cm.

 

At desimaler er kryptert høres ut som en god teori, som stemmer med det vage jeg husker.

 

Sivile har også tilgang til noe slikt som 30 cm, men vanlig forbrukerutstyr er ikke godt nok til å utnytte alt dette. Per i dag er det ikke mulig å lage antenner som er kompakte nok til å passe inn i f.eks. en klokke og samtidig utnytte GPS fullt ut. Jeg så en gang en video med en protoype som dog ser ut til å gjøre dette mulig etterhvert.

Lenke til kommentar

http://www.gps.gov/systems/gps/performance/accuracy/

 

Is Military GPS More Accurate Than Civilian GPS?

 

The accuracy of the GPS signal in space is actually the same for both the civilian GPS service (SPS) and the military GPS service (PPS). However, SPS broadcasts on one frequency, while PPS uses two. This means military users can perform ionospheric correction, a technique that reduces radio degradation caused by the Earth's atmosphere. With less degradation, PPS provides better accuracy than the basic SPS.

Og det står også at militær gps er noe vanskeligere å jamme. Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Militær GPS bruker signaler på to ulike bølgelengder. En av disse er kryptert, mens den andre er åpent tilgjengelig. Grunnen til dette er at en del av GPS-usikkerheten kommer av at signaler får en ukjent forsinkelse i ionosfæren, noe som gir unøyaktighet. Denne tidsforsinkelsen er frekvensavhengig, og har man to signaler kan man beregne hva forsinkelsen blir. Dermed er militære GPS-er mer nøyaktige.

Lenke til kommentar

Jeg har sett folk på Youtube som jorder sponavsugrørene sine. Grunnen er at spon flyr gjennom disse rørene og lager statisk elektrisitet, som på et eller annet vis kan antennes. Hvor farlig er dette egentlig?

 

Spørsmål nr. 2 jeg har, som ble stilt i en av kommentarene til en av videoene, er om det faktisk er noe vits i å jorde rørene som er av plast? Altså, måten han jordet disse på, var å trekke en stålwire i en spiral bortetter rørene og til et jordingspunkt. Vil ikke plastrørene isolere denne jordingen til utsiden av rørene, og ikke inni hvor "faren" er?

Lenke til kommentar

Jeg har sett folk på Youtube som jorder sponavsugrørene sine. Grunnen er at spon flyr gjennom disse rørene og lager statisk elektrisitet, som på et eller annet vis kan antennes. Hvor farlig er dette egentlig?

Det utgjør eksplosjonsfare når du har svevestøv i rett blandingsforhold med luft og en gnist. Det skal ikke så mye til for at det oppstår en gnist ved utlading. Så eksplosjonsfaren er høyst reel.

Hvor sannsynlig det er at man kan oppleve en eksplosjon i sponavsuget til en sag pga. statisk elektrisitet kan jeg ikke svare på. Det er som sagt avhengig av mer enn bare en gnist.

Lenke til kommentar

Hvis man lager en firkantet rør, og inni plasserer flere 120 mm PC-vifter med jevne mellomrom, slik at alle trekker luften i samme retning, hva er den avstanden mellom viftene som gir størst hastighet på luften som kommer ut på den ene siden? ;)

Kortest mulig avstand sånn at du får flest mulig vifter inn i røret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...