Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Dette blir veldig anekdotisk, men en gang jeg fløy med en 757 fra Oslo til New Ark ble vi stående lenge å vente på slot'en vår fra Oslo. Når vi var godt underveis sa kapteinen ar vi måtte mellomlande på Gander, Newfoundland fordi vi hadde brukt for mye fuel på bakken i Oslo, så veldig stor margin har de ikke.

 

Det endte faktisk med at vi fløy til Albany pga. at vi måtte ha nytt crew siden refuelingen ville gått ut i viletiden til det originale crewet. Albany er cirka 30 min unna New Ark i en 757.

 

Den mellomlandingen var nok ikkje fordi dere ikkje hadde kommet frem, men fordi dere var kommet under den sikkerhetsmarginen reglene sier rutefly skal ha.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående sikkerhetsmargin for drivstoff i fly. FAA sier dette:

 

Man må ha nok drivstoff til 45 minutters flytid etter du har kommet til destinasjonen. Hvis været er meldt til å være dårlig på destinasjonen, må man ha nok drivstoff til å fly til et "Initial Approach Fix", altså et definert punkt hvor man starter innflygningen, innse at været er for dårlig til å lande, fly til et alternativt sted, og lande med minimum 45 minutters flytid igjen.

Endret av Reeve
Lenke til kommentar

 

Dette blir veldig anekdotisk, men en gang jeg fløy med en 757 fra Oslo til New Ark ble vi stående lenge å vente på slot'en vår fra Oslo. Når vi var godt underveis sa kapteinen ar vi måtte mellomlande på Gander, Newfoundland fordi vi hadde brukt for mye fuel på bakken i Oslo, så veldig stor margin har de ikke.

 

Det endte faktisk med at vi fløy til Albany pga. at vi måtte ha nytt crew siden refuelingen ville gått ut i viletiden til det originale crewet. Albany er cirka 30 min unna New Ark i en 757.

Den mellomlandingen var nok ikkje fordi dere ikkje hadde kommet frem, men fordi dere var kommet under den sikkerhetsmarginen reglene sier rutefly skal ha.

Ja, selvfølgelig, men i praksis er det så og si det samme.
Lenke til kommentar

Hva gir mest slitasje på bremsene på en bil: Å bremse fra 80 km/t til 40 km/t i løpet av 2 sekunder eller iløpet av 6 sekunder? Altså forskjellig bremsetid og bremsestyrke.

 

Det er selvfølgelig best å kombinere med nedgiring, men se bort i fra det.

Jeg vil anta 2s fordi varmen i overflaten på bremseskivene og klossene bruker tid på å trenge inn i materialet. Det vil si at jo fortere man bremser desto varmere blir det i overflaten. Ved sakte bremsing trenger varmen lengre inn i materialet så overflatetemperaturen blir lavere. Bremseenergien er den samme, det er bare ulikt volum (dybde * areal) denne energien fordeles på. Edit: Bremseskivene og klossene slites ikke på innsiden av materialet, kun i overflaten og høyere temperatur betyr høyere slitasje.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hva vil gi minst "bremselengd"?

 

ABS- bremser eller å bruke håndbrekken, snu bilen 180 grader og gi full gass?

Vi diskuterte ABS tidligere, og ytelsen er avhengig av underlaget. ABS var bedre enn vanlig bremsing på de fleste underlag, men på spesielle forhold, som løs grus, er vanlig bremsing bedre. Spørsmålet er om å snu og gi gass er bedre enn vanlig bremsing med låste hjul.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Hva vil gi minst "bremselengd"?

 

ABS- bremser eller å bruke håndbrekken, snu bilen 180 grader og gi full gass?

Helt klart abs. Friksjonen minsker dramatisk når grepet glipper. Derfor er abs stort sett bedre enn mennesker fordi den er bedre på å forstå når den skal slutte å bremse for å gjenvinne grep.

Lenke til kommentar

Hva vil gi minst "bremselengd"?

 

ABS- bremser eller å bruke håndbrekken, snu bilen 180 grader og gi full gass?

 

Håndbrekket er dårligst, fordi det kun virker på to hjul (vanligvis bakhjulene). Men du mente kanskje håndbrekksving for så å gi gass den andre veien? Hele manøvren vil ta såpass lang tid at det kun kan lønne seg fra meget stor utgangshastighet (og med god plass til manøvren).

 

Full hjullåsing gir kortere bremsestrekning enn ABS (eller god gammeldags pumpebremsing for de som ikke har ABS). ABS (eller pumpebremsing) hindrer at man kjører av veien mens man bremser, men det gir ikke kortere bremsestrekning. Full hjullåsing gir dessuten lokal oppvarming av gummien, varm gummi gir større friksjon enn kjøligere gummi, oppvarmingen bidrar alltså til å gi ytterligere forkortet bremsestrekning.

 

 

Ulempene med full låsing (kun mulig på biler uten ABS) er altså at bilen ikke er styrbar mens man bremser, og at det kan bli et flatt område på dekket etter bremsingen. Jeg har hørt om ganske nye dekk som har blitt slitt helt inn til corden ved full låsing fra stor hastighet på f.eks motorvei (autobahn) i Tyskland.

 

Tog har samme flatspot-problem, hvis noen drar i nødbremsen låses alle hjulene og stålhjulene får et flatt område som høres og føles for hver omdreining. Ofte må toghjulene demonteres og dreies runde etter en slik nødbreming, derfor kan erstatningskravet etter å ha dratt i nødbremsen uten grunn bli svært stor.

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man har mistet mye blod i forbindelse med feks skudd i armen. Funker det da å drikke blod, for å ikke svime av pga blodmangel?

 

Om du har tapt mye blod så må du først stoppe blødningen, om du ikke gjør det, og drikker blodet ditt, så får du i deg mer veske som gjør blodet tynnere. Noe som igjen gjør att du da dør fortere av blodmangel, tror jeg.

Lenke til kommentar

Om man er litt flink på bremsing så er ikke alternativet til ABS "full låsing" (som uansett i min erfaring gir lengre bremselengde enn ABS), men "nesten låsing", som er vesentlig mer effektivt.

 

AtW

 

Jeg la nå inn en video i innlegget mitt. Vi vet ikke hvor nøytrale dine private tester er, så vi må forholde oss til annen dokumentasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hvis man har mistet mye blod i forbindelse med feks skudd i armen. Funker det da å drikke blod, for å ikke svime av pga blodmangel?

 

Om du har tapt mye blod så må du først stoppe blødningen, om du ikke gjør det, og drikker blodet ditt, så får du i deg mer veske som gjør blodet tynnere. Noe som igjen gjør att du da dør fortere av blodmangel, tror jeg.

 

 

Det blir tilrådt å drikke vann (eller annen vanlig veske) ifm tapping av blod på sykehus vet jeg iallefall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...