Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

La oss si at man har en person som får beskjed om at døden, med stor sannsynlighet vil inntreffe(f.eks en svært krevende kirurgisk operasjon). Etter operasjonen, er personen fortsatt i live, men får beskjed om at han/hun ble lurt i forbindelse med sannsynligheten for å dø. Vil hjernen kunne utløse endorfiner da? Kort fortalt, kan man lure frem endorfiner?

Endret av Minus
Lenke til kommentar

La oss si at man har en person som får beskjed om at døden, med stor sannsynlighet vil inntreffe(f.eks en svært krevende kirurgisk operasjon). Etter operasjonen, er personen fortsatt i live, men får beskjed om at han/hun ble lurt i forbindelse med sannsynligheten for å dø. Vil hjernen kunne utløse endorfiner da? Kort fortalt, kan man lure frem endorfiner?

 

Endorfin kan produseres basert på psykisk velvære, er det ikke da gitt at man kan "lure det fram" om man gjør noe som får folk til å føle den type ting, om det er basert på en løgn eller ikke?

 

AtW

Lenke til kommentar

Complementary and Alternative Medicine Use Among Adults: United States (2002) finner kjønnsforskjeller for de fleste former av complementary and alternative medicine (CAM). De tester ikke for fjernhealing spesifikt, bortsett fra bønn. Forskjellene varierer i størrelse, ingen av de er i nærheten av nesten utelukkende.

 

De fleste former for CAM er enten korrelert eller U-korrelert (unge og gamle bruker mest) med alder, og det er flere gamle kvinner enn menn. Bruk av CAM er også negativt korrelert med inntekt og sosioøkonomisk status, hvor menn scorer høyere. Dette kan være med å forklare forskjellene. Jeg vet ikke om det er kjønnsforskjeller for religiøsitet, men i så fall er det naturligvis en viktig faktor for blant annet bønn.

Lenke til kommentar

Kva er grunnen til at dei fleste (alle?) fjernkontrollar som eg har sett til TV og projektor har ein knapp som du må bruke til å bla mellom ulike kilder (source-knappen) og ikkje ein eigen knapp for kvar av kildene?

 

Det er jo så mange andre knappar på fjernkontrollen som nesten aldri er i bruk, så eit par knappar til eller ein alternativ funksjon på enkelte av knappane hadde ikkje utgjort den heilt store forskjellen. Og det å kunne hoppe direkte frå HDMI1 til HDMI3 utan å gå via andre kilder hadde vell vært ein opplagt betre brukaropplevelse?

Er ikke de fleste TV-er slik at man trykker på kilde-knappen, for deretter å bla til ønsket kilde med piltastene? Skjønner at det heller ikke er ideelt, men da slipper man å hoppe mellom kildene, med dertil forsinkelse for hvert trykk.

Lenke til kommentar

I følge studien jeg refererte til over, så svarer rundt 50 % at de prøvde CAM bare for å sjekke. Det er altså snakk om nysgjerrighet, og ikke nødvendigvis på grunn av tiltro til at det virker. Det kan jo tenkes at flere kvinner enn menn velger å "bare prøve", justert for hvor mye de tror at det virker. Dette er ren spekulasjon fra min side.

Lenke til kommentar

I følge studien jeg refererte til over, så svarer rundt 50 % at de prøvde CAM bare for å sjekke. Det er altså snakk om nysgjerrighet, og ikke nødvendigvis på grunn av tiltro til at det virker. Det kan jo tenkes at flere kvinner enn menn velger å "bare prøve", justert for hvor mye de tror at det virker. Dette er ren spekulasjon fra min side.

 

Ikke en dum tanke, har du tenkt noe på hva som potensielt kan være årsaken til at kvinner har større tiltro til effekten enn menn, om vi hypotetisk sier at spekulasjonen din stemmer?

Lenke til kommentar

Det jeg spekulerer om er at hvis man har en mann og en kvinne som har like stor tiltro til effekten (la oss si liten, men ikke fullstendig avvisende), så vil kvinnen likevel være mer tilbøyelig til å prøve likevel. I snitt, så klart.

 

Mulige årsaksmekanismer kan være at kvinner er mer risikoaverse ift. helse, og dermed prøver alternative metoder de i utgangspunktet tviler på. Eventuelt kan det være et sosialt aspekt ved det, som tiltrekker kvinner mer enn menn.

 

Dette er ren gjetting, altså.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...