Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tesla oppgir de samme (underlige) tallene på sine hjemmesider

https://www.tesla.com/no_NO/modelx/design

Et råtips er at 22"-felgene har en svakere struktur for å spare vekt. Aluminium veier dobbelt så mye som gummi, så større felger kan lett gi tyngre hjul. Så de har kanskje spart litt på metallet i de største hjulene og tør derfor ikke garantere de for like mye tilhengervekt.

 

 

 

Det kan kanskje ha noe å gjøre med det som illustreres i videoen under i kombinasjon med det SeaLion er inne på;

Større vekt gir større lateral krenging på bilen som hjulene må motstå (?)

 

 

Takker for svar. Ser at det kanskje ligger noe fornuftig i dette, og at vekt kan spille en rolle, men forskjellen på hjulvekten vil uansett være minimal.

 

Jeg trodde først dette var basert på noen norske sær-regler fra enn eller annen SVV håndbok, men ser at de samme tallene oppgis i USA.

Lenke til kommentar

Fra Wikipedia:

https://no.wikipedia.org/wiki/Kvinnegruppa_Ottar

 

Gruppen har navn etter Elise Ottesen-Jensen, kalt «Ottar», en norsk-svensk seksualopplyser, journalist og sosialistisk agitator som kjempet særlig hardt for familieplanlegging og kvinnenes rett til å forstå og styre over sin egen seksualitet.[1]

 

Tipper mannegruppa tok navn fra kvinnegruppa som en parodi.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Du kjører personbil i en stillestående kø.

Du ser i bakspeilet en diger lastebil som ikke klarer å stoppe i tide.

 

Hvilken betydning har din fot på bremsepedalen?

 

Du sitter hjemme i lillestua og spiller Playstation.

Du ser ut gjennom vinduet ditt at en komet faller mot huset ditt.

 

Hvilken betydning har din høyre tommel på håndkontrollen?

 

Tror du bør legge med litt mer informasjon Mml :p

I eksempelet ditt så er bremsepedalen totalt irrelevant. Gasspedalen eller å hoppe ut av bilen og løpe er derimot alternativer som er av betydning :)

Lenke til kommentar

 

Er det synlige lyset fra UV-lamper lagt til av praktiske hensyn (f.eks å kunne se at lampen er på og hvor man evt lyser)?

Fra Wiki:

"Vanlige lysrør produserer i utgangspunktet ultrafiolett lys, og pulveret inni lysrøret «konverterer» lyset til et spekter vi kan se og ha bedre nytte av i dagliglivet."

https://no.wikipedia.org/wiki/Black_light

 

 

 

Dette avsnittet omhandler det fluoriserende belegget som vanlige lysrør har.

 

Jeg tenker på dedikerte blacklights. De ser jo lilla ut, men ultrafiolett burde ikke se lilla ut da det er utenfor det synlige spekteret.

Lenke til kommentar

Alle sier effekten av å bremse er ca 0, men hva er det fysiske argumentet deres bak den påstanden? Lastebil treffer bil, og de blir å regne som et objekt da de derformeres inn i hverandre, friksjonen er nesten uavhengig av størrelsen på kontaktflaten (men ikke helt), så å bremse med bilen er omtrent som å bremse med lastebilen. Det som antakelig er dimensjonerende er selve bremsesystemet til bilen (skiver, kalipere, klosser), som feks vil bli overopphetet raskt, og er underdimensjonert for oppgaven, men er det så underdimensjonert at effekten er ekstremt liten? (Forutsetter her at lastebilen ikke klatrer over bilen, eller drar til siden eller liknende), synes spørsmålet er godt, og langt ifra så opplagt å svare på som noen av svarene tilsier.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Er det synlige lyset fra UV-lamper lagt til av praktiske hensyn (f.eks å kunne se at lampen er på og hvor man evt lyser)?

Fra Wiki:

"Vanlige lysrør produserer i utgangspunktet ultrafiolett lys, og pulveret inni lysrøret «konverterer» lyset til et spekter vi kan se og ha bedre nytte av i dagliglivet."

https://no.wikipedia.org/wiki/Black_light

 

 

 

Dette avsnittet omhandler det fluoriserende belegget som vanlige lysrør har.

 

Jeg tenker på dedikerte blacklights. De ser jo lilla ut, men ultrafiolett burde ikke se lilla ut da det er utenfor det synlige spekteret.

 

Er det ikke nettopp det jeg har sitert? Pulveret inni røret konverterer lyset til et spekter du kan se. Det betyr ikke at det ultrafiolette lyset forsvinner.

 

Omtrent slik kan strålingen fra en UV-lampe se ut. Alt under 400nm regnes som UV.

spektrum-hg_1.jpg

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Du kjører personbil i en stillestående kø.

Du ser i bakspeilet en diger lastebil som ikke klarer å stoppe i tide.

 

Hvilken betydning har din fot på bremsepedalen?

Vel, som en person som har vært i denne situasjonen vet jeg at det har det mye å si. Jeg ble påkjørt bakfra av bilbergeren mens jeg satt i kø ved en ulykke. Hvis jeg ikke hadde hatt bremsene på ville jeg blitt dyttet inn i bilen foran.

Lenke til kommentar

En kommentar angående min vurdering er at jeg har forutsatt at lastebilen triller, dvs hverken bremser eller gir gass, når det er sagt, så er det også gått utifra at den sammenkoblede massen av bil og lastebil har ca lik fordeling av krefter ned på underlaget, det er nok en relativt urealistisk forutsetning, det er grunn til å tro bil-delen har mindre normalkrefter, og det senker faktisk bremseeffekt endel.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det påstås jo (med rette) at det er svært vanskelig å beholde vektnedgang ved slanking, faktorene som oppgis, selv blant troverdige forskere er at man bruker mindre energi når man veier mindre (greit nok), og at "kroppen går på sparebluss", så er spørmålet mitt, hva går dette på bekostning av? Høres urealistisk ut at kroppen bare kaster bort energi på ingenting før man slanker seg, så hvilke funksjoner er det som hemmes? Varer "spareblusset" evig? Får man enda mer "sparebluss" om man går ned mer, eller er det bare noen ting som kan kuttes?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

http://www.aftenposten.no/norge/Over-150-storfe-trolig-brent-inne-ved-Moelv-606624b.html

 

Angående brann i driftsbygninger hvor dyr brenner inne; er det ikke mulig å ha brannvarslingsanlegg som samtidig åpner dørene og portene til dyra slik at de kan komme seg ut på egen hånd før andre kan komme til å hjelpe ?

Kjørte forbi der mens det brant og tenkte akkurat samme tanken. Det burde ikke være et problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...