Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tesla Model X kan trekke 2250kg med 20" felger, og 1580kg med 22" felger i følge denne artikkelen på Aftenposten. Hva skyldes forskjellen?

 

Tesla oppgir de samme (underlige) tallene på sine hjemmesider

https://www.tesla.com/no_NO/modelx/design

Et råtips er at 22"-felgene har en svakere struktur for å spare vekt. Aluminium veier dobbelt så mye som gummi, så større felger kan lett gi tyngre hjul. Så de har kanskje spart litt på metallet i de største hjulene og tør derfor ikke garantere de for like mye tilhengervekt.

Lenke til kommentar

Denne er virkelig snedig.

 

Når man bor langt fra ADSL-sentralen, så får man begrenset med hastighet på nettet, la oss si 3/1. Det "går ganske enkelt ikke fortere". Men naboen kan få samme hastighet! Hvordan er dette mulig? Hvis to personer kan få 3/1, burde det bli 6/2 på én person. I det minste burde man kunne få to linjer med 3/1. Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar

Denne er virkelig snedig.

 

Når man bor langt fra ADSL-sentralen, så får man begrenset med hastighet på nettet, la oss si 3/1. Det "går ganske enkelt ikke fortere". Men naboen kan få samme hastighet! Hvordan er dette mulig? Hvis to personer kan få 3/1, burde det bli 6/2 på én person. I det minste burde man kunne få to linjer med 3/1. Hvorfor ikke?

Dere deler ikke kabel, dere har hver deres. AtW Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne er virkelig snedig.

 

Når man bor langt fra ADSL-sentralen, så får man begrenset med hastighet på nettet, la oss si 3/1. Det "går ganske enkelt ikke fortere". Men naboen kan få samme hastighet! Hvordan er dette mulig? Hvis to personer kan få 3/1, burde det bli 6/2 på én person. I det minste burde man kunne få to linjer med 3/1. Hvorfor ikke?

 

Ikkje snedig, men misforstått ;)

 

Som ATW skriver, dere har forskjellige kobbertråder fram til sentralen. Så naboen bruker sin kobberledning, du bruker din.

 

Hastigheten som er mulig å oppnå er avhengig av signalkvaliteten i din kobbertråd. Signalkvaliteten blir dårligere med større avstand, og kan sikkert også påvirkes negativt av forstyrrelser og dårlig kvalitet på kobberledning/skjerming.

Lenke til kommentar

Gamle telefonledninger er egne fysiske linjer til kvar einaste abonnent ja. I riktig gamle dager, til ut på 80-tallet var det fysiske linjer mellom telefonsentralene også, og dersom det for eksempel var 100 linjer mellom to sentraler og alle var opptatte måtte folk vente til det ble ledig linje før de fikk snakke med noen.

 

I dag er det kobberledninger fra abonnent til sentral, i sentralen går det over til IP-telefon og vanlig datanettverk.

 

Klart du kan få to ledninger om du betaler for det, men da er det jo mye smartere å betale for fiber :)

 

Edit: Bilde av telefonstolpe med telefonledninger fra mellom Oslo og Bergen.

 

Isolatorer-og-ledninger-Rikstelefonlinje

Endret av Dragavon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, det får meg til å tenke på en mulighet: Om for eksempel 100 husstander med hver sine kobberpar som takler 3/1 Mbps slår seg sammen og kobler alle kobberparene til én ruter og lager ny fordeling fra ruteren til hver av husstandene, ville de kunnet dele på en 300/100 Mbps linje. Det vil si topphastighet på 300/100 når kun en av husstandene benytter linja. Er det for eksempel 10 samtidige så vil de med avansert lastbalansering få 30/10 hver. Siden det er uhyre sjeldent at samtlige 100 benytter linja samtidig så vil det bli en netto økning for hver av de husstandene som bruker linjene.

 

Hva om 100 husstander bygde dette lokale nettet og etter noen år ønsker å oppgradere til noe bedre enn ørten kobberpar. F.eks en fiber rett til routersentralen deres. La oss si de organiserer seg i et non-profit selskap og vil grave kabelen til Telenor-sentralen selv. Har Telenor noen terminteringsplikt eller kan de bare avvise selskapet fordi det er mer lønnsomt å ta leie for de 100 kobberparene?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Så jeg, og de som bor i leiligheten ved siden av, har hver vår egne fysiske linje til sentralen? Hvis man da bygger et nytt hus, må man trekke en ny ledning helt til sentralen?

 

Og hvorfor kan man ikke bare få en ekstra ledning inn til seg?

Du kan nok få det, men det koster utrolig mye å grave opp hele gata frem til huset ditt for å legge det inn, med mindre det er planlagt graving i nabolaget allerede. Ved nybygging av hus tror jeg (blant annet) telenor slenger nedi en fiberkabel mens grøfta er åpen, uavhengig av om huseieren planlegger å benytte den, siden kabelen koster tilnærmet ingenting i forhold til gravejobben.

 

Kvaliteten på ADSL-tilkoblingen er avhengig av både kvaliteten på hver kobberleder, og også hvor mange ledningpar du har.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Fins det en enkel måte å søke opp om en norsk person lever, evt få varsel om dødsfall i valgte kommuner? Hvor tilgjengelig og "live" (pun intended) er denne informasjonen for folk flest?

Før kunne man sjekke skattelistene som naturlig nok oppdateres årlig, men nå tror jeg gulesider og nettsøk er det nærmeste man kommer. Gule sider oppdateres så vidt jeg ved kontinuerlig med opp til noen måneders forsinkelse. Nettsøk er helt avhengig av treffene. Jeg tror også det går an å søke i dødsannonser hos noen nettaviser.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hmm, det får meg til å tenke på en mulighet: Om for eksempel 100 husstander med hver sine kobberpar som takler 3/1 Mbps slår seg sammen og kobler alle kobberparene til én ruter og lager ny fordeling fra ruteren til hver av husstandene, ville de kunnet dele på en 300/100 Mbps linje. Det vil si topphastighet på 300/100 når kun en av husstandene benytter linja. Er det for eksempel 10 samtidige så vil de med avansert lastbalansering få 30/10 hver. Siden det er uhyre sjeldent at samtlige 100 benytter linja samtidig så vil det bli en netto økning for hver av de husstandene som bruker linjene.

 

Hva om 100 husstander bygde dette lokale nettet og etter noen år ønsker å oppgradere til noe bedre enn ørten kobberpar. F.eks en fiber rett til routersentralen deres. La oss si de organiserer seg i et non-profit selskap og vil grave kabelen til Telenor-sentralen selv. Har Telenor noen terminteringsplikt eller kan de bare avvise selskapet fordi det er mer lønnsomt å ta leie for de 100 kobberparene?

 

Det blir jo litt bakvendt å samle alle linjene i en sentral, for å legge nye fiberkabler tilbake til husene.

 

Da er det bedre å legge fiberkabler til Telenor sin sentral tror eg :)

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Det blir jo litt bakvendt å samle alle linjene i en sentral, for å legge nye fiberkabler tilbake til husene.

 

Da er det bedre å legge fiberkabler til Telenor sin sentral tror eg :)

Jeg glemte å forklare sceneriet jeg ser for meg. Jeg ser for meg et tettbygd strøk kanskje 3 km unna sentralen. Et strøk med 100 boliger innenfor en radius a ca 100 meter. Det vil være enkelt og forholdsvis rimelig og ukomplisert med tanke på eiendomsrett å grave ned kabler mellom husstandene i dette nabolaget, men kan være ganske dyrt og komplisert med tanke på gravetillatelse å grave de 3 kilometerne til sentralen. Dette gjør det etter min mening hensiktsmessig å ta utbyggingen i to trinn. Først for å utnytte de eksisterende linjene mye bedre ved å utnytte den manglende samtidigheten i linjebruken. Deretter eventuelt bygge ut trinn to til Telenors sentral. Men byggetrinn to forutsetter at Telenor har tilkoblingsplikt. Jeg lurer på om de har det i situasjonen jeg beskriver.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hmm, det får meg til å tenke på en mulighet: Om for eksempel 100 husstander med hver sine kobberpar som takler 3/1 Mbps slår seg sammen og kobler alle kobberparene til én ruter og lager ny fordeling fra ruteren til hver av husstandene, ville de kunnet dele på en 300/100 Mbps linje. Det vil si topphastighet på 300/100 når kun en av husstandene benytter linja. Er det for eksempel 10 samtidige så vil de med avansert lastbalansering få 30/10 hver. Siden det er uhyre sjeldent at samtlige 100 benytter linja samtidig så vil det bli en netto økning for hver av de husstandene som bruker linjene.

Jeg vil tro teleselskapene gjør dette noen steder. At de lager en slags for-sentral som er en lokal boks, også kobber videre, riktignok.

 

 

 

Hva om 100 husstander bygde dette lokale nettet og etter noen år ønsker å oppgradere til noe bedre enn ørten kobberpar. F.eks en fiber rett til routersentralen deres. La oss si de organiserer seg i et non-profit selskap og vil grave kabelen til Telenor-sentralen selv. Har Telenor noen terminteringsplikt eller kan de bare avvise selskapet fordi det er mer lønnsomt å ta leie for de 100 kobberparene?
Fiber til svært lokal rutersentral, og så kobber til abonnentene: søk på G.fast.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...