Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Norge, Sverige og Danmark har ofte blitt nevnt som et av de beste landene å bo i. Men med tanke på hvor mye vi har tjent på ojlen, hvorfor ligger vi ikke langt over Sverige og Danmark? Vi putter det meste i oljefondet, men det er vel en del vi tar ut og bruker som burde putte oss langt over Sverige og Danmark? Er vi så "gjerrige" at vi kun bruker så mye penger at vi er på lik linje med Sverige og Danmark?

 

Simen1, SeaLion, Skurupu, ATWindsor, aka The Elders of the "Snedige ting", har dere svar på mitt (mest sannsynlig tåpelige) spørsmål?

Med tanke på at ditt spørsmål er rettet mot enkeltbrukere, velger jeg å la vær og svare på spørsmålet ditt. Tips til neste gang er å inkludere alle om du ønsker svar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager, jeg endret på det nå.

 

 

Norge, Sverige og Danmark har ofte blitt nevnt som et av de beste landene å bo i. Men med tanke på hvor mye vi har tjent på ojlen, hvorfor ligger vi ikke langt over Sverige og Danmark? Vi putter det meste i oljefondet, men det er vel en del vi tar ut og bruker som burde putte oss langt over Sverige og Danmark? Er vi så "gjerrige" at vi kun bruker så mye penger at vi er på lik linje med Sverige og Danmark?

Simen1, SeaLion, Skurupu, ATWindsor OG LAMI (!), aka The Elders of the "Snedige ting", har dere svar på mitt (mest sannsynlig tåpelige) spørsmål?


Med tanke på at ditt spørsmål er rettet mot enkeltbrukere, velger jeg å la vær og svare på spørsmålet ditt. Tips til neste gang er å inkludere alle om du ønsker svar.

 

Endret av Cromsen
Lenke til kommentar

Hvor energieffektiv er menneskekroppen? Spørsmålet er nok ikke mulig å svare skikkelig på uten å definere det skikkelig, så jeg begrenser meg til to delspørsmål som jeg mener at langt på vei tar meg til det jeg egentlig er interessert i (men utelater en del annet som også er relevant).

  1. Hvor stor andel av den kjemiske energien i maten klarer kroppen å ta opp og gjøre tilgjengelig for forbrenningsprosessene i cellene? Her må man selvfølgelig enten komme med et gjennomsnittstall, eller spesifisere for ulike næringsstoffer.
  2. Hvor stor andel av den kjemiske energien i glykogen som forbrennes i tverrstripet muskulatur blir til mekanisk energi forutsatt 100% aerob forbrenning?
Lenke til kommentar

Norge, Sverige og Danmark har ofte blitt nevnt som et av de beste landene å bo i. Men med tanke på hvor mye vi har tjent på ojlen, hvorfor ligger vi ikke langt over Sverige og Danmark? Vi putter det meste i oljefondet, men det er vel en del vi tar ut og bruker som burde putte oss langt over Sverige og Danmark?

 

Simen1, SeaLion, Skurupu, ATWindsor (Og Lami?) aka The Elders of the "Snedige ting", har dere svar på mitt (mest sannsynlig tåpelige) spørsmål?

 

Er vi ikke mye rikere enn Sverige og Dannmark? Hvis så, hvorfor synes det ikke?

I følge Victor Norman, og han vet hva han snakker om, så får vi ganske nøyaktig Sveriges BNP per innbygger hvis vi tar Norges BNP per innbygger og trekker fra gevinsten fra oljen og ting utenfor vår kontroll (f.eks. hvordan Kinas fremvekst har påvirket norsk og svensk økonomi).

 

BNP per innbygger i Norge var i 2015 $74 735, Danmark $52 002 og Sverige $50 273. Justert for kjøpekraft (PPP) er tallene henholdsvis $61 472, $46 635 og $46 420. Kilden er Verdensbanken.

 

Norge er en god del rikere enn både Sverige og Danmark, med andre ord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge, Sverige og Danmark har ofte blitt nevnt som et av de beste landene å bo i. Men med tanke på hvor mye vi har tjent på ojlen, hvorfor ligger vi ikke langt over Sverige og Danmark? Vi putter det meste i oljefondet, men det er vel en del vi tar ut og bruker som burde putte oss langt over Sverige og Danmark?

 

Simen1, SeaLion, Skurupu, ATWindsor (Og Lami?) aka The Elders of the "Snedige ting", har dere svar på mitt (mest sannsynlig tåpelige) spørsmål?

 

Er vi ikke mye rikere enn Sverige og Dannmark? Hvis så, hvorfor synes det ikke?

 

 

 

Nå er det jo mange måter å måle "Beste land." men noe av det er antakelig at sammenhengen mellom å ha mye penger og lykke, er mye svakere enn mange tror, faktisk er det vanskelig å finne stor sammenheng i det hele tatt over et vist minimums nivå (disclaimer, noe omdiskutert innen forskning), det er langt mer relevant med relativt rikdom, derfor scorer land med ganske små forskjeller høyt, ikke nødvendigvis rike land.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvor energieffektiv er menneskekroppen? Spørsmålet er nok ikke mulig å svare skikkelig på uten å definere det skikkelig, så jeg begrenser meg til to delspørsmål som jeg mener at langt på vei tar meg til det jeg egentlig er interessert i (men utelater en del annet som også er relevant).

  1. Hvor stor andel av den kjemiske energien i maten klarer kroppen å ta opp og gjøre tilgjengelig for forbrenningsprosessene i cellene? Her må man selvfølgelig enten komme med et gjennomsnittstall, eller spesifisere for ulike næringsstoffer.
  2. Hvor stor andel av den kjemiske energien i glykogen som forbrennes i tverrstripet muskulatur blir til mekanisk energi forutsatt 100% aerob forbrenning?

 

 

Spørsmålet i seg selv er ikke helt bra.

Jeg forstår utgangspunktet, men det er en ting som mangler:

  •  Hvilke dyr sammenligner vi oss med i forhold til hvor mye næring vi tar opp fra maten, og hvordan stiller vi mot arten som ikke er pattedyr?
Lenke til kommentar

Spørsmålet i seg selv er ikke helt bra.

Jeg forstår utgangspunktet, men det er en ting som mangler:

  •  Hvilke dyr sammenligner vi oss med i forhold til hvor mye næring vi tar opp fra maten, og hvordan stiller vi mot arten som ikke er pattedyr?

Jeg forstår ikke den innvendingen. Jeg påstår ikke at det er et enkelt spørsmål å svare på, men det burde i prinsippet være mulig å svare at mennesket tar opp x±y% av energien i maten uten å måtte sammenligne med noen andre arter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Man klarer jo det med en motor uten å måtte sammenligne med en annen motor....

Ja, men de sammenlignes med en hest... :rofl:

 

Jada, jeg vet man kan bruke kilowatt.

Eg tog an...

 

Men det sammenlignes da ikke med hest når man snakker om effektivitet.... Da er det input vs output....

 

No horsee....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Asfalt kan ganske enkelt farges ved å velge hvilke bergarter med grus man blander inn. En variant som jeg vet har vært brukt i tuneller er lyse/hvite bergarter fordi det senker behovet for belysning og gir dermed energisparing og lavere investering i belysningsanlegg. Det forutsetter at bergarten ikke trenger lang og dyr frakt fram til asfaltverket. Man er altså begrenset til de lokale bergartene. Bergarten olivin er godt tilgjengelig mange steder i landet og den gir en tydelig grønnfarge. Men jeg vet ikke om den egner seg for knusing og innblanding og om den er billig.

På strekningen mellom Fannrem og Orkanger i Sør-Trøndelag eksperimenterte Vegvesenet med rød asfalt, som skulle gi mindre refleksjoner i skumring og regn blant annet. Siden dette tydeligvis ikke har slått an, antar jeg at eksperimentet ikke var særlig vellykket.

Lenke til kommentar

En vanlig nettverkskabel (CAT6 eller CAT5E, el.) kan man ettersom jeg husker ha helt opp til 100 meter før man må ha noe repetering av signalet. Men gjelder dette uansett, eller bare når den kommer fra en switch, el.?

F.eks hvis man har en nettverks kabel direkte fra porten i en PC og direkte til en nettverks enhet (f.eks en raspberry pi, en nettverksprinter, eller liknende) uten noe switch eller liknende mellom vil det da fremdeles være opptil 100 meter kabel man kan ha? Eller gir PC'ens nettverksport et svakere signal enn en switch?

Lenke til kommentar

Avstanden er heller ikke skrevet i stein. Endepunktene har ingen mulighet for å undersøke hvor langt det er mellom de, annet enn å observere signalkvaliteten. Har man en kabel som er tvunnet ørlite bedre enn en annen kabel så kan det bety mange meter forskjell. Har man dratt hardt i kabelen eller bøyd den rundt skarpe hjørner så kan signalkvaliteten og fungerende distanse svekkes. Produsentvariasjoner er det sikkert også, samt variasjoner for ulike endeplugger og endeenheter. Merkingen "Cat 6e" og lignende betyr at den følger en kvalitetsstandard så man bør kunne forvente minimum den avstanden som standarden krever. Vel og merke hvis kabelen er behandlet etter alle kunstens regler og pluggene er skjermet på riktig måte.

 

TLDR: Avstandstabellene er bare veiledende. Mye påvirker faktisk fungerende avstand.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg bare lurte på en ting..

 

Hvordan fungerer lagringen på en harddisk eller en cd?

Noen som har en kort og grei forklaring?

 

Har undret litt på dette i dag.. smile.gif

cd fungerer ved at det skapes fordypninger i platen. disse fordypningene tolkes deretter som 1 eller 0 (for eksempel 0 der det er fordypning og 1 der det ikke er fordypning) Dette leses av en laser som igjen sender binærkoden til en chip som tolker dette som data (slik en pc gjør).

 

Harddisk er litt samme greia. Men i her er det magnetisme som avgjør om et område på disken representerer 0 eller 1 som binær verdi. Det vil si at veldig små områder på harddisk platen er enten magnetisk eller ikke. Disken har et lesehode som tolker disse områdene som binærkode (0 eller 1) og sender dette videre til en chip som tolker binærkoden som data.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...