krikkert Skrevet 27. september 2016 Rapporter Del Skrevet 27. september 2016 Dette skyldes at 80-skiltet rettslig sett er en forskrift, og da må du definere forskriftens virkeområde ved å sette opp skilt på alle veier inn i virkeområdet (og potensielt på alle veier ut av virkeområdet). Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 27. september 2016 Rapporter Del Skrevet 27. september 2016 Hva heter temaet/vitenskapen rundt det å bruke logikk for å ta en avgjørelse? (Mener jeg leste om dette temaet for en stund siden, men husker ikke hva det het) Prøvde å google, men fant da bare ut av hvordan hjernen fungerer. Jeg tenker mer på hvordan etablere et system, gi poeng til de forskjellige faktorene, og få et svar man kan sette to streker under svaret. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. september 2016 Rapporter Del Skrevet 27. september 2016 Bayesian logic? Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 27. september 2016 Rapporter Del Skrevet 27. september 2016 Problemet her er at gamle kart lagret i enheten ikke er oppdatert. Vegvesenet endrer jo fartsgrensa av og til. Et system som går via DAB eller 4G, med kontinuerlig oppdatering kan være smart. Eller bare regelrett galt. Eksempelvis som i firmabilen min der jeg fikk beskjed at det var 100 på Fritz C Riebers vei. 100 sone i Bergen? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 27. september 2016 Rapporter Del Skrevet 27. september 2016 Hvis kartet kommer fra, og er godkjent av Vegvesenet, så må bilister kunne stole på dem. Her trengs mye strengere kvalitetskontroll enn i kommersielle løsninger på dagens marked. 2 Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 27. september 2016 Rapporter Del Skrevet 27. september 2016 Når jeg skylte melkekartonger tidligere i dag så slo det meg at jeg egentlig ikke vet hvorfor man skal nettopp skylle de før man returnerer de. Hva skjer med de egentlig når de kommer til søppelanlegget? Blir de kvernet opp? Brent? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. september 2016 Rapporter Del Skrevet 27. september 2016 De blir lagret i store hauger først. Melkerester stinker. Tiltrekker skadedyr og plager omgivelsene med stank. Om de blir brent eller kvernet og lagd eggekartonger av, er nok stedsavhengig. 1 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 27. september 2016 Rapporter Del Skrevet 27. september 2016 Jeg skyller, men bretter ikke. Setter korken på og hiver i pappdunken. Så lenge min dunk ikke går full, så er det vel ett fett for bilen som henter det om de er brettet eller ei når de likevel skal komprimeres av bilen? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. september 2016 Rapporter Del Skrevet 27. september 2016 Jeg skyller, men bretter ikke. Setter korken på og hiver i pappdunken. Så lenge min dunk ikke går full, så er det vel ett fett for bilen som henter det om de er brettet eller ei når de likevel skal komprimeres av bilen? Rekner med at renovasjonarbeiderane foretrekker at du ikkje setter på korka før du kaster kartongen. Det som kan skje når ein komprimerer f.eks. ein mjølkekartong med tett kork er at kartongen smell som ein ballong. Det er mulig at denne smellen kan være høg nok til å påvirke hørselen til arbeidaren dersom det skjer ofte. I tillegg vil eit slikt smell lett kaste avfallsrestar ut av bilen slik at arbeidaren, vegbana, eller passerande bilar kan bli tilgrisa av avfall. Men bortsett frå det så er eg enig i at bilkomprimeringa nok gjer ein betre jobb med å komprimere avfallet enn du nokon gong klarer ved å brette. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 27. september 2016 Rapporter Del Skrevet 27. september 2016 Angående bøying av metallplater, hvordan er det med å bøye samme plate flere ganger, som under? Er dette mulig med normal innsats? Altså, om jeg betaler en produsent for å gjøre det. Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 27. september 2016 Rapporter Del Skrevet 27. september 2016 Kommer an på metallet i plata. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 27. september 2016 Rapporter Del Skrevet 27. september 2016 (endret) Det der er ikkje noe problem for de som driver med slikt. Endret 27. september 2016 av Dragavon 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 28. september 2016 Rapporter Del Skrevet 28. september 2016 (endret) At han kan ha fått seg en karamell en sjelden gang er nok mulig men tviler sterkt på at det er relatert til hans død. Slike ting behøver ikke skje kvelden før man tar kvelden. Bruce Lee har ikke alltid vært så kjapp som han var på sitt beste, og han har hatt sine skader opp igjennom årene. En gang brakk han f.eks. ryggen. Dette, kombinasjonen med medisiner han tok og ikke minst treningsopplegget hans kan ha bidratt. Han slet jo mye med hodepine, så man kan ikke se bort fra det er det jeg mener. Naturligvis krevde det øving å komme på det nivaet han kom på. Ryggskaden er overdramatisert , han fikk ondt i ryggen i 1970 ja men langt i fra knekt (og det skjedde i et øyeblikk med kona i følge Lee's lege......you do the math Ryggen virker helt fin her i et klipp fra 1972.......se 1:40 : https://www.youtube.com/watch?v=fs92DF9xNCg Har ikke hørt noe om at han slet med hodepine før 1973 dog hadde han epilepsi som liten. Endret 28. september 2016 av Slettet+9817324 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. september 2016 Rapporter Del Skrevet 29. september 2016 To snedige spørsmål: - Hvor mange 230V 2-polte 10-16A stikkontakter finnes det totalt i Norge? Alle bygningstyper. Regn doble som 2 osv. Regn med både ledige og opptatte. Innendørs og utendørs. - Når fly tar av, hvor mange minutter kjøres motorene på full last? Finnes det hybrid-fly der elmotorer tar topplasten sånn at hovedmotorene kan skaleres ned og dermed være mer effektive på normal-last? Lenke til kommentar
koots Skrevet 29. september 2016 Rapporter Del Skrevet 29. september 2016 - Når fly tar av, hvor mange minutter kjøres motorene på full last? Finnes det hybrid-fly der elmotorer tar topplasten sånn at hovedmotorene kan skaleres ned og dermed være mer effektive på normal-last? Som regel ingen minutter. Nødvendig thrust beregnes utifra faktorer hvor nok last spiller størst rolle. Temperatur og høyde over havet spiller også inn. Sjeldent full guffe men litt mindre for å spare motorene. Har ikke hørt om hybridfly Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. september 2016 Rapporter Del Skrevet 29. september 2016 Problemet er vell at batteria veg såpass mykje at en eventuell gevinst går vekk i unødvendig vekt etter take-off. Dette kunne kanskje vært ein idé dersom flyet hadde vært utstyrt som ein trikk og fikk straumen levert frå rullebana slik at det ikkje er behov for batteri. Men då kunne ein kanskje like greit laga eit katapultsystem som på hangarskip, berre med litt roligare akselerasjon. Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 29. september 2016 Rapporter Del Skrevet 29. september 2016 - Når fly tar av, hvor mange minutter kjøres motorene på full last? Finnes det hybrid-fly der elmotorer tar topplasten sånn at hovedmotorene kan skaleres ned og dermed være mer effektive på normal-last? Som regel ingen minutter. Nødvendig thrust beregnes utifra faktorer hvor nok last spiller størst rolle. Temperatur og høyde over havet spiller også inn. Sjeldent full guffe men litt mindre for å spare motorene.Har ikke hørt om hybridfly Jeg er ingen ekspert, men vil anta at STOL fly ofte tar av med maks thrust og kan gå med det relativt lenge avhengig av hva slags miljø man flyr i. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. september 2016 Rapporter Del Skrevet 30. september 2016 Problemet er vell at batteria veg såpass mykje at en eventuell gevinst går vekk i unødvendig vekt etter take-off. Hovedproblemet med rene elfly er at batteriene veier for mye til å kunne gi noe særlig rekkevidde. Idéen er at elmotorene kun tar topplasten slik at batterikapasiteten kan være veldig mye lavere enn for rene elfly. Hensikten med det er at man da kan skalere ned de tunge motorene (beregnet for topplast) og dermed kjøre motorene nærmere 100% av en lavere last hele tida. Throttling/del-last er vel langt mindre effektivt enn å kjøre på full last. Sammenlign gjerne med biler. Topp-effekt er gjerne i området 100 kW, mens gjennomsnittseffekt er gjerne i området 20 kW. Kjører man på 20% effekt så er motoren langt mindre effektiv enn om den var designet for 20 kW og kjørte på 20 kW. En 20 kW motor er åpenbart mye mindre og lettere enn en på 100 kW. Får man elmotor og batterier til å ta unna toppeffekten (80 kW) så sparer man veldig mye motorvekt uten å måtte investere i veldig tunge batterier fordi toppeffekt bare brukes i korte perioder. Hvis man kunne gjort det samme med fly så regner jeg med at motorene kunne blitt vesentlig mindre, lettere, hatt mindre luftmotstand og kjørt mer effektivt gjennom hele turen. Elmotor kan muligens også integreres i motor-designen sånn at man slipper en separat motor. Elmotoren vil få effektiv kjøling og ikke utsette motoren for så mye varme som vanlig drivstofforbrenning (for maks-effekt) ville gjort. Mulig det også kan forenkle motoren med tanke på materialvalg: sterkere og lettere materialer som tåler lavere temperaturer enn i dag, f.eks mer bruk av karbonfiber i fremre halvdel av motoren. Er jeg inne på noe eller er det noen logiske brister eller ting jeg overser? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. september 2016 Rapporter Del Skrevet 30. september 2016 - Hvor mange 230V 2-polte 10-16A stikkontakter finnes det totalt i Norge? Alle bygningstyper. Regn doble som 2 osv. Regn med både ledige og opptatte. Innendørs og utendørs. Jeg er ganske dårlig til å anslå, men gjør et første kjempegrovt anslag: 5 millioner innbyggere. I gjennomsnitt 50 stikkontakter per person i hjemmet og 50 på arbeidsplassen. Det skulle bli ca 500 millioner stikkontakter. Som sagt, det er sikkert et elendig anslag, så det hadde vært fint med noen innspill på det. Høres 100 per person mye eller lite ut? Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 30. september 2016 Rapporter Del Skrevet 30. september 2016 - Hvor mange 230V 2-polte 10-16A stikkontakter finnes det totalt i Norge? Alle bygningstyper. Regn doble som 2 osv. Regn med både ledige og opptatte. Innendørs og utendørs. Jeg er ganske dårlig til å anslå, men gjør et første kjempegrovt anslag: 5 millioner innbyggere. I gjennomsnitt 50 stikkontakter per person i hjemmet og 50 på arbeidsplassen. Det skulle bli ca 500 millioner stikkontakter. Som sagt, det er sikkert et elendig anslag, så det hadde vært fint med noen innspill på det. Høres 100 per person mye eller lite ut? 50 per person i hjemmet synes jeg høres mye ut. I de fleste rom i et hus er det vel gjerne 1-2 doble stikkontakter, selvfølgelig flere i rom som kjøkken og i stue. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå