Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Muslim" er vell totalt irrelevant i denne debatten? Det er språket som bestemmer hvordan de banner, ikke religionen.

Mange banner med religiøse tabuer.

Norge har kristne tradisjoner, og dermed mange kristendom-inspirerte banneord. Jeg skal ikke skrive dem her, men du vet hvilke jeg mener. Ord for Gud, djevelen, helvete osv. brukes aktivt i norsk bannskap.

 

I en annen kultur og en annen religion er det ingen selvfølge at banneordene kan oversettes direkte.

 

Se til USA, for eksempel. De bruker ordet fuck til alt mulig. Men også "oh my god" og "what the hell".

Lenke til kommentar

 

Banning er vanlig i veldig mange kulturer rundt om i verden, men hvilke ord som brukes er forskjellig. Noen har hovedvekten på uttrykk med utgangspunkt i religion, andre sykdom, kjønnslige uttrykk er også populært, for å nevne noen. Hva muslimer bruker vet jeg ikke, men jeg vil tro det er en forskjell fra f.eks. midt-østen til sør-øst Asia, da jeg regner med at lokal kultur spiller en vesentlig rolle, så hvilket land de kommer i fra / bor i er nok mer viktig enn om de er muslim eller ei.

Veldig anekdotisk, men jeg husker den ene foreleseren jeg hadde i min korte tid på NTNU forklarte banning på irsk gælisk omtrent slik:

 

- In Gaelic, we don't curse and swear like in English. We don't retort to simple vulgarities, such as "fuck". Rather, cursing in Gaelic is more poetic. We'd say something along the lines of "I hope you get so constipated you blow up inside".

 

PS: Dette er en del år siden nå, så sitatet er umulig ordrett, og min pesronlige kjennskap til irsk gælisk begrenser seg til én enkelt frase, stikk motsatt av banning ...

Noe slikt?

 

 

https://imgur.com/gallery/Dwj3A

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wikipedia har en grei folkelig forklaring https://no.wikipedia.org/wiki/Jevnd%C3%B8gn

 

Ved jevndøgn tilbringer solsentret omtrent like lang tid over som under horisonten for alle steder på jorden; natt og dag er omtrent like lange. Dag defineres vanligvis som perioden da sollys når bakken i fravær av lokale hindringer. Fra jorden synes solen som en skive snarere enn et enkelt punkt av lys, så når solsentret er under horisonten, kan den øvre randen være synlig. Videre bryter atmosfæren lyset, så selv når solens øvre rand er under horisonten, når strålene over horisonten og til bakken. Dagen er i virkeligheten lengre enn natten ved jevndøgn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I en artikkel i Gemini, det populærvitenskaplige tidsskriftet til NTNU/Sintef, så hevdes det at mikroplast er partikler opptil 5 mm, og at så små partikler ikke fanges opp av dagens renseanlegg.

http://gemini.no/2016/09/forsker-pa-mikroplastens-morke-sider/

 

En halv cm?

Det virker da veldig stort for tannkrem og tekstiler, men kan kanskje stemme for klesplagg?

 

Wikipedia opererer forøvrig med en grense på 1 mm, basert på denne artikkelen: http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/es800249a. Ser at forskningen i artikkelen er basert på størrelser på 3,0 og 9,6 µm.

Lenke til kommentar

Hvorfor får politikerene betalt for å si meningene sine? Skulle vel heller vært ulønnet slik att dem som kun er der for pengene ikke for folket da trekker seg?

 

Strengt tatt får vell (dei betalte) politikarane lønn for å bruke tid på å holde seg oppdatert nok til å meine noke fornuftig.

 

Skal du meine noke om f.eks. eit budsjett så må du nesten ha satt deg ned å studert budsjettforslaget, og sidan slikt arbeid går på bekostning av anna inntektsbringande arbeid, så er det vell rimelig at politikarane får kompansert sitt inntektstap?

 

Dersom vi kun skulle ha politikarar som gikk opp på talarstolen og kun kom med ubegrunna meiningar så vil det også kun bli ei personleg meining som ingen får gjort noke med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Bare spekulerer.....men uansett så er det vel neppe marihuana i seg selv som førte til døden men at den muligens var forgifta.

 

Kanskje kroppen tåler marihuana mindre hvis man er lett i vekt......akkurat som en stor person som drikker tåler mer enn normalvekt-person som drikker. 

 

Så :

 

-forgifta ?

-fikk ikke sove nok

-overtrent

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Bare spekulerer.....men uansett så er det vel neppe marihuana i seg selv som førte til døden men at den muligens var forgifta.

 

Kanskje kroppen tåler marihuana mindre hvis man er lett i vekt......akkurat som en stor person som drikker tåler mer enn normalvekt-person som drikker.

 

Så :

 

-forgifta ?

-fikk ikke sove nok

-overtrent

Er dette svar på et annet innlegg jeg ikke har sett? Denne spekulasjonen er uansett ikke veldig snedig. Kanskje ta diskusjonen i en annen tråd?

Lenke til kommentar

Bare spekulerer.....men uansett så er det vel neppe marihuana i seg selv som førte til døden men at den muligens var forgifta.

 

Kanskje kroppen tåler marihuana mindre hvis man er lett i vekt......akkurat som en stor person som drikker tåler mer enn normalvekt-person som drikker. 

 

Så :

 

-forgifta ?

-fikk ikke sove nok

-overtrent

Det er totalt urealistisk å dø av en overdose cannabis. Det er snakk om astronomiske mengde som må inn i kroppen. Helt umulig.

 

Det var nok noe urelatert.

Lenke til kommentar

 

Bare spekulerer.....men uansett så er det vel neppe marihuana i seg selv som førte til døden men at den muligens var forgifta.

 

Kanskje kroppen tåler marihuana mindre hvis man er lett i vekt......akkurat som en stor person som drikker tåler mer enn normalvekt-person som drikker. 

 

Så :

 

-forgifta ?

-fikk ikke sove nok

-overtrent

Det er totalt urealistisk å dø av en overdose cannabis. Det er snakk om astronomiske mengde som må inn i kroppen. Helt umulig.

 

Det var nok noe urelatert.

 

Jeg er ikke lege og dette er egentlig bare synsing, men han drev med kampsport. Det jeg tror er mest sannsynlig er at gjentatte slag mot hodet kan ha bidratt. Dette var jo ikke et tema på 70-tallet, og har egentlig ikke blitt et tema før nå i senere tid i idretter som f.eks ishockey og amerikansk fotball.

Lenke til kommentar

I en artikkel i Gemini, det populærvitenskaplige tidsskriftet til NTNU/Sintef, så hevdes det at mikroplast er partikler opptil 5 mm, og at så små partikler ikke fanges opp av dagens renseanlegg.

http://gemini.no/2016/09/forsker-pa-mikroplastens-morke-sider/

 

En halv cm?

Gummigranulat som brukes til kunstgress regnes som mikroplast, og disse er jo noen millimeter store.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...