Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Man kan jo spørre seg hvordan man vil bruke timesystemet om man bosetter seg på en planet som har en noe lengre tidsperiode enn det vi har her , vi snakker jo om omtrent 24t og 30 minutter om jeg ikke tar helt feil.

 

Kan se for meg at man kanskje fikser dette ved å sove en 1/2 mer.

 

Ekvator blir trolig den beste plassen å starte en koloni på med tanke på noe høyere temperaturer,

 

Hva mener dere?

Enkelt, da deler man inn døgnet i nøyaktig 24 timer slik at hver time på den planeten blir 1/48 (ca 2%) lengre enn den er på jorda.

 

Lengre døgn, og ellers alt likt, ville gitt høyere dagtemperatur og lavere nattemperatur. Altså større døgnsvingninger, med en rekke følgekonsekvenser for været.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Banning er vanlig i veldig mange kulturer rundt om i verden, men hvilke ord som brukes er forskjellig. Noen har hovedvekten på uttrykk med utgangspunkt i religion, andre sykdom, kjønnslige uttrykk er også populært, for å nevne noen. Hva muslimer bruker vet jeg ikke, men jeg vil tro det er en forskjell fra f.eks. midt-østen til sør-øst Asia, da jeg regner med at lokal kultur spiller en vesentlig rolle, så hvilket land de kommer i fra / bor i er nok mer viktig enn om de er muslim eller ei.

 

Edit: fant denne siden http://www.insults.net/html/swear/, forutsatt det den stemmer sånn ca, så bruker f.eks. arabisk kjønnslige og religiøse uttrykk.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Det er da tonnevis av politikere som ikke får betalt, med mindre du definerer "politiker" som "en som hever lønn for politisk aktivitet".

Uansett, jeg synes yrkespolitikere bør ha grei lønn. Hvis ikke hadde vi fått et korrupsjonshelvete uten like.

Smartinger vil sikkert påpeke at det har vi allerede, men om så er tilfelle ville det uansett vært verre hvis politikerne ikke hadde til salt i grøten.

Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Banning er vanlig i veldig mange kulturer rundt om i verden, men hvilke ord som brukes er forskjellig. Noen har hovedvekten på uttrykk med utgangspunkt i religion, andre sykdom, kjønnslige uttrykk er også populært, for å nevne noen. Hva muslimer bruker vet jeg ikke, men jeg vil tro det er en forskjell fra f.eks. midt-østen til sør-øst Asia, da jeg regner med at lokal kultur spiller en vesentlig rolle, så hvilket land de kommer i fra / bor i er nok mer viktig enn om de er muslim eller ei.

Veldig anekdotisk, men jeg husker den ene foreleseren jeg hadde i min korte tid på NTNU forklarte banning på irsk gælisk omtrent slik:

 

- In Gaelic, we don't curse and swear like in English. We don't retort to simple vulgarities, such as "fuck". Rather, cursing in Gaelic is more poetic. We'd say something along the lines of "I hope you get so constipated you blow up inside".

 

PS: Dette er en del år siden nå, så sitatet er umulig ordrett, og min pesronlige kjennskap til irsk gælisk begrenser seg til én enkelt frase, stikk motsatt av banning ...

Endret av Skavold
Lenke til kommentar

Er synkehull-fenomenet noe som har oppstått (eller utbredt seg) kun siste årene? Kan ikke si jeg husker media-omtale av slike enorme synkehull som presenteres nærmest ukentlig, for la oss si 7-8 år tilbake i tid og tidligere?

 

Riktig observert eller bare jeg som evt. ikke fikk det med meg "dengang" ?

Lenke til kommentar

Er synkehull-fenomenet noe som har oppstått (eller utbredt seg) kun siste årene? Kan ikke si jeg husker media-omtale av slike enorme synkehull som presenteres nærmest ukentlig, for la oss si 7-8 år tilbake i tid og tidligere?

 

Riktig observert eller bare jeg som evt. ikke fikk det med meg "dengang" ?

 

Det er ett tiltagende problem i tett befolkede områder pga nedtapping av grunnvann til forbruk. Og fordi synkehullene oppstår i tettbygde strøk/byer er det jo dramatiske nyheter som media liker å rapportere. Så det er litt begge deler tror eg.

Lenke til kommentar

 

Er synkehull-fenomenet noe som har oppstått (eller utbredt seg) kun siste årene? Kan ikke si jeg husker media-omtale av slike enorme synkehull som presenteres nærmest ukentlig, for la oss si 7-8 år tilbake i tid og tidligere?

 

Riktig observert eller bare jeg som evt. ikke fikk det med meg "dengang" ?

 

Det er ett tiltagende problem i tett befolkede områder pga nedtapping av grunnvann til forbruk. Og fordi synkehullene oppstår i tettbygde strøk/byer er det jo dramatiske nyheter som media liker å rapportere. Så det er litt begge deler tror eg.

 

 

Hva med at vi (også) tapper jordskorpen for olje- og gass forekomster, og at det i sin tur gir en domino-effekt der kloden imploderer ulike steder? Men den "teorien" er vel kanskje litt for konspiratorisk :ph34r:

Lenke til kommentar

Nja, synkehull blir først og fremst skapt av strømmende vann under jordoverflaten som graver ut hulrom. Oljeforkomster ligger jo helst mye dypere nede, og uten kontakt med grunnvannet.

 

Men uttak av olje og gass vil naturligvis også kunne påvirke grunnen nærmere overflaten, og for eksempel Ekofiskfeltet i Nordsjøen har vel sunket over 5 meter? Det var jo derfor de måtte bygge ett betongskjørt rundt Ekofiskplattformen for å beskytte den mot bølger for noen år siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...