Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Lurer på dette: Trær, tenker mest på gran og furutrær. Slutter den nederste delen av stammen å vokse ut i tykkelse, hvis man kapper disse trærne korte hele tiden?

For noen graner som er i en hekk i næreheten her, har vært der like og kappet likt hvert år. På de er stammene ikke tykke. Hvis man ser i forhold til trær som vokser høyere og får veldig tykke stammer nederst. Eller kan det være snakk om forskjellige typer av gran som funker ulikt sånn? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overhaulin' er et program med Chip foose i spissen som gjør det samme men mer gjennomført og skikkelig.

I det programmet så går de ofte grundig over bilen og det fremstår ihvertfall som at de gjør en god jobb.

Jeg prata med Chip Foose om programmet hans for et par år siden, og i begynnelsen av programmet (de første sesongene) brukte de ekstremt kort tid på ombyggingene - tidspresset du så på TV var med andre ord reelt. Etter hvert fant de ut at dette gikk på akkord med kvalitet og trivsel, så de bestemte seg for å bruke lengre tid enn tidligere. Om vinklingen i programmet endret seg i takt med dette vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Jeg prata med Chip Foose om programmet hans for et par år siden, og i begynnelsen av programmet (de første sesongene) brukte de ekstremt kort tid på ombyggingene - tidspresset du så på TV var med andre ord reelt. Etter hvert fant de ut at dette gikk på akkord med kvalitet og trivsel, så de bestemte seg for å bruke lengre tid enn tidligere. Om vinklingen i programmet endret seg i takt med dette vet jeg ikke.

De har i enkelte programmer pratet åpent om snarveier de har tatt, og kan ta, og forklart litt hvorfor de gjør det slik og slik og hvorfor en helst burde la være å gjøre det.

Usikker, men virket til å være mer normalt for de å ta en dag ekstra eller to i nyere tid.

Jeg selv tror programmet kunne vært like interessant om de hadde tatt overraskelsen i starten, involvert eieren i byggeprosessen og brukt lengre tid på å gjøre jobben mtp trivsel og kvalitet.

Lenke til kommentar

Hvordan er det med flytende form, fast form og gass form i sentrifuger? Da tenker jeg på temperaturen i stoffene, hvordan fordeles temperaturen?

Jeg tror det gir så god omrøring at det ikke blir noe temperaturforskjell å snakke om.

Så det er ikke alik at kaldt stoff trekker ut mot sidene?

Det tyngste trekker ut mot sidene.
Lenke til kommentar

Skjønner en norsk postmann at han skal ta opp flagget, dersom jeg kjøper en amerikansk postkasse, og bruker den i Norge?

Kanskje litt sent svar her, men naboen vår har sånn postkasse med flagg. Der kommer flagget opp i alle fall. Lurer på om de også har avtale med postmannen om å bare ta opp flagget ved adressert post. 

Lenke til kommentar

Hvordan ble det bestemt at klokka 00:00 skal være midnatt 12:00 og midt på dagen når sola står høyest?

Ville det vært mer fornuftig å la 00:00 være start på dagen om morgenen når sola står opp (ved ekvator), for deretter å la klokkeslettet løpe stigende gjennom døgnet og starte på nytt igjen ved soloppgang?

I så fall ville klokka nå 08:15 heller vært 02:15, og tilsi at vi er 2 timer og 15 minutter ut i dagen.

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar

Hvordan ble det bestemt at klokka 00:00 skal være midnatt 12:00 og midt på dagen når sola står høyest?

Ville det vært mer fornuftig å la 00:00 være start på dagen om morgenen når sola står opp (ved ekvator), for deretter å la klokkeslettet løpe stigende gjennom døgnet og starte på nytt igjen ved soloppgang?

I så fall ville klokka nå 08:15 heller vært 02:15, og tilsi at vi er 2 timer og 15 minutter ut i dagen.

Nei, det ville ikke vært mer fornuftig, det er mye bedre å skifte dato når det er lav aktivitet.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Soloppgang varierer fra dag til dag og fra breddegrad til breddegrad og er derfor et lite hensiktsmessig tidspunkt å regne utfra.

Men opprinnelig, før man tok i bruk klokker for å måle tid med, så brukte man soloppgang og solnedgang som "faste" tidspunkt. Da regnet man 10 timer fra soloppgang til solnedgang og like mange timer fra solnedgang til soloppgang. På somrene ble nattetimene veldig korte, det er fra dette uttrykket "de små timer" stammer fra.

Solur var neste steg, da var det middag (midt på dagen) når skyggen av en pinne/stav/pilar var kortest. Men solur fungerte ikke om natta eller når det var overskyet.

Ved introduksjon av mekaniske klokker bygget man videre på soluret og bestemte at når timevisen stod rett opp var det midt på dagen. I forlengelse av tradisjonen med to hovedperioder i løpet døgnet (dag og natt), så delte man døgnet opp i to runder på urskiva.

Klokkeslettet 00.00 finnes forøvrig ikke i tidsregningen, ved midnatt er klokka egentlig 24.00. Men for å spare lagerplass i dataprogram begynte man å telle på 0 i stedet i stedet for på 1, som er det første naturlige tallet.

Som andre har nevnt, det at døgnet skifter ved midnatt er mest praktisk da de fleste sover på dette tidspunktet.

Opprinnelig var det også sånn at klokka var lokal slik at hver by hadde sin tidssone. Det var først da man begynte å reise med tog at man begynte å fundere på større tidssoner, for det ble upraktisk å stille klokkene hver gang toget stoppet.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...