Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Kanskje ikke så vitenskapelig, men snedig nok for meg;

 

Noen som veit hvilken bunad bunaden som "Anna" i filmen "Frozen" har på seg?

FG8N88t.jpg

 

Jeg syns den ligner litt på denne:

86Ovrt2.jpg

Som er en bunad fra Buskerud hvis jeg ikke tar helt feil. Er sånn morra mi har.

 

Kom ikke på en bedre plass å spørre, og kan kanskje virke litt sært. Bare noe jeg plutselig fikk innfall å spørre om.  :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje ikke så vitenskapelig, men snedig nok for meg;

 

Noen som veit hvilken bunad bunaden som "Anna" i filmen "Frozen" har på seg?

 

 

 

 

Mike had a sense of what he wanted, and knew exactly the color palate he would employ.  Something Scandinavian, certainly, with as high a level of detail as could be achieved within reason. What followed were the real-world trips to Solvang, Norway, and innumerable photos and odd pieces of actual garments and trim.  But while the whole picture is loosely based on real life material, most of the costumes are in fact “fantasy” in nature.  True, my general approach was to meld the historic silhouettes of 1840 Western Europe (give or take), with the shapes and garment relationships and details of folk costume in early Norway, circa 19th century.  Pieces like Anna’s traveling hat are made up from Mike’s intuited “cuteness factor” for Anna, and my simplification of an actual regional Norwegian cap.

Herfra.

Lenke til kommentar

Kva er eigentleg bakgrunnen for at mange norske hotell har det nye testamentet i nattbordskuffa?

Og kvifor kun det nye testamentet og ikkje heile bibelen?

Eller kvifor ikkje andre relgiøse tekster for den slags skyld?

 

Og blir disse bøkene lest av gjestane? Ein skulle vell tru at reisande som liker å lese bibelen på hotellrommet helst vil ta med sin eigen? Særlig det nye testamentet er ikkje akkurat ei kjempe stor og tung bok, så den burde være rellativt lett å ta med seg på reise for den som vil det.

Dersom du reiser på hotell utan å ha med eigen bibel så risikerer jo du at hotellet for eksempel ikkje har bibel liggande, eller at sidene er klissete og fulle av søl, eller kanskje ditt favoritt bibelvers er revet ut av boka.

 

Så kvar i alle dagar kjem denne tradisjonen frå?

Lenke til kommentar

Kva er eigentleg bakgrunnen for at mange norske hotell har det nye testamentet i nattbordskuffa?

Og kvifor kun det nye testamentet og ikkje heile bibelen?

Eller kvifor ikkje andre relgiøse tekster for den slags skyld?

 

Og blir disse bøkene lest av gjestane? Ein skulle vell tru at reisande som liker å lese bibelen på hotellrommet helst vil ta med sin eigen? Særlig det nye testamentet er ikkje akkurat ei kjempe stor og tung bok, så den burde være rellativt lett å ta med seg på reise for den som vil det.

Dersom du reiser på hotell utan å ha med eigen bibel så risikerer jo du at hotellet for eksempel ikkje har bibel liggande, eller at sidene er klissete og fulle av søl, eller kanskje ditt favoritt bibelvers er revet ut av boka.

 

Så kvar i alle dagar kjem denne tradisjonen frå?

Jeg tror det er Gideon Bibelmisjon som deler de ut.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er Gideon Bibelmisjon som deler de ut.

Men er det ei amerikansk meinigheit som deler ut biblar i USA og det nye testamente i Norge?

 

Uansett så er eg enig i at det høyrest fornuftig ut at det antageligvis er ein kristelig organisasjon som sponser hotella.

Men det forklarer eigentleg ikkje kvifor hotella tillet det. Vil hotellet plassere ut kva som helst av bøker som dei får gratis?

Og vil ikkje ei slik ordning støyte frå seg fleire gjestar enn det tiltrekker seg? Mange av gjestane er tross alt turistar og foreningsreisane frå andre kulturar og relgionar.

Lenke til kommentar

Den røde siden har lite slipeeffekt, men fungerer mer som en mikrofiberklut som sveiper opp blyant-grafitt og ruller det inn i små biter av viskelær. Både friksjon og statisk elektrisitet bidrar til å plukke opp grafitten. Kulepenn-blekk er ikke tørt støv og kan derfor ikke sveipes/støvsuges på den måten. Papiret må slipes ned til alt det blekkholdige papiret er borte. Det er det den blå siden gjør, og det fungerer bra med kulepenner siden blekket ikke trekker særlig langt ned i papiret. Tusjpenner uten kule kan potensielt også viskes ut om man penna føres raskt. Fører man penna veldig sakte kan papiret bli gjennomtrukket (kanskje også flere ark) og da hjelper det ikke før du har slipt hull i papiret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...