Laserbeam Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Kanskje ikke så vitenskapelig, men snedig nok for meg; Noen som veit hvilken bunad bunaden som "Anna" i filmen "Frozen" har på seg? Jeg syns den ligner litt på denne: Som er en bunad fra Buskerud hvis jeg ikke tar helt feil. Er sånn morra mi har. Kom ikke på en bedre plass å spørre, og kan kanskje virke litt sært. Bare noe jeg plutselig fikk innfall å spørre om. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Disneylandbunad? 5 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 De pleier vel å ha slike blomster på Nordlandsbunader? De pleier riktignok å være blå eller grønne, og ikke svarte. Men nå er Frozen i utgangspunktet et sammensurium av norsk stil. Slottet er for eksempel designet etter flere nordiske bygninger, inkludert Akershus, stavkirker osv. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Med tanke på fargevalget så får eg mest assosiasjonar med aust europeiske folkedrakter. Men eg klarer ikkje å finne eksempel på google akkurat no. Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Kanskje ikke så vitenskapelig, men snedig nok for meg; Noen som veit hvilken bunad bunaden som "Anna" i filmen "Frozen" har på seg? Mike had a sense of what he wanted, and knew exactly the color palate he would employ. Something Scandinavian, certainly, with as high a level of detail as could be achieved within reason. What followed were the real-world trips to Solvang, Norway, and innumerable photos and odd pieces of actual garments and trim. But while the whole picture is loosely based on real life material, most of the costumes are in fact “fantasy” in nature. True, my general approach was to meld the historic silhouettes of 1840 Western Europe (give or take), with the shapes and garment relationships and details of folk costume in early Norway, circa 19th century. Pieces like Anna’s traveling hat are made up from Mike’s intuited “cuteness factor” for Anna, and my simplification of an actual regional Norwegian cap. Herfra. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Kan ligne litt på Marie Aaen-bunad, men tror ikke det er en ordentlig bunad. Ser ikke sånn ut. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Ikke minst fordi bunader er under opphavsrett, så hvis de hadde kopiert en, hadde det blitt spetakkel. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Kva er eigentleg bakgrunnen for at mange norske hotell har det nye testamentet i nattbordskuffa? Og kvifor kun det nye testamentet og ikkje heile bibelen? Eller kvifor ikkje andre relgiøse tekster for den slags skyld? Og blir disse bøkene lest av gjestane? Ein skulle vell tru at reisande som liker å lese bibelen på hotellrommet helst vil ta med sin eigen? Særlig det nye testamentet er ikkje akkurat ei kjempe stor og tung bok, så den burde være rellativt lett å ta med seg på reise for den som vil det. Dersom du reiser på hotell utan å ha med eigen bibel så risikerer jo du at hotellet for eksempel ikkje har bibel liggande, eller at sidene er klissete og fulle av søl, eller kanskje ditt favoritt bibelvers er revet ut av boka. Så kvar i alle dagar kjem denne tradisjonen frå? Lenke til kommentar
Grynte Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Hvorfor går prupp ut bakveien? Det er bare luft. Tarmen skiller ut væsker og fast stoff og sender det til sine respektive endestasjoner, men prupp er ingen av disse Hvorfor hører vi aldri en fis fra fronten? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Tipper hotellene får dem gratis av indremisjonen eller lignende. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Kva er eigentleg bakgrunnen for at mange norske hotell har det nye testamentet i nattbordskuffa? Og kvifor kun det nye testamentet og ikkje heile bibelen? Eller kvifor ikkje andre relgiøse tekster for den slags skyld? Og blir disse bøkene lest av gjestane? Ein skulle vell tru at reisande som liker å lese bibelen på hotellrommet helst vil ta med sin eigen? Særlig det nye testamentet er ikkje akkurat ei kjempe stor og tung bok, så den burde være rellativt lett å ta med seg på reise for den som vil det. Dersom du reiser på hotell utan å ha med eigen bibel så risikerer jo du at hotellet for eksempel ikkje har bibel liggande, eller at sidene er klissete og fulle av søl, eller kanskje ditt favoritt bibelvers er revet ut av boka. Så kvar i alle dagar kjem denne tradisjonen frå? Jeg tror det er Gideon Bibelmisjon som deler de ut. Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Hvorfor går prupp ut bakveien? Det er bare luft. Tarmen skiller ut væsker og fast stoff og sender det til sine respektive endestasjoner, men prupp er ingen av disse Hvorfor hører vi aldri en fis fra fronten? Er ikke en fis fra fronten = rap? Eller misforstår jeg fullstendig nå? 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Jeg tror det er Gideon Bibelmisjon som deler de ut. Men er det ei amerikansk meinigheit som deler ut biblar i USA og det nye testamente i Norge? Uansett så er eg enig i at det høyrest fornuftig ut at det antageligvis er ein kristelig organisasjon som sponser hotella. Men det forklarer eigentleg ikkje kvifor hotella tillet det. Vil hotellet plassere ut kva som helst av bøker som dei får gratis? Og vil ikkje ei slik ordning støyte frå seg fleire gjestar enn det tiltrekker seg? Mange av gjestane er tross alt turistar og foreningsreisane frå andre kulturar og relgionar. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Hvorfor går prupp ut bakveien? Det er bare luft. Tarmen skiller ut væsker og fast stoff og sender det til sine respektive endestasjoner, men prupp er ingen av disse Hvorfor hører vi aldri en fis fra fronten? Fordi det er gasser fra fordøyelse prosessen. https://no.wikipedia.org/wiki/Tarmgass Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Viskelær med rød side for bly og blå for blekk etc. http://m.clasohlson.com/no/Pelikan-viskelær/34-1871 Har den blå siden noen gang fungert? 1 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Viskelær med rød side for bly og blå for blekk etc. http://m.clasohlson.com/no/Pelikan-viskelær/34-1871 Har den blå siden noen gang fungert? Jepp, mem det går ikke helt bort. Det er en svak blå strek igjen, men ganske bra. Ville nok ikke satset på den, men fungerer dersom det går fint at man ser en svak blå strek etter opprinneligd blekket. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Den blå er vel grovere så du får papiret revet opp liksom. Viskelær er vel som fint og grovt sanpapir, samme prinsippet? Husker på skolen vi hadde en liten flaske, med noe flytende til å pensle vekk blekket. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Er EM-drive lurium eller har Roger Shawyer funnet på noe nytt og revolusjonerende? Litt mer info, og man kan muligens gi et halveis relevant svar. AtW http://natgeobloggen.no/2016/09/07/mirakelmotor/ Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Den røde siden har lite slipeeffekt, men fungerer mer som en mikrofiberklut som sveiper opp blyant-grafitt og ruller det inn i små biter av viskelær. Både friksjon og statisk elektrisitet bidrar til å plukke opp grafitten. Kulepenn-blekk er ikke tørt støv og kan derfor ikke sveipes/støvsuges på den måten. Papiret må slipes ned til alt det blekkholdige papiret er borte. Det er det den blå siden gjør, og det fungerer bra med kulepenner siden blekket ikke trekker særlig langt ned i papiret. Tusjpenner uten kule kan potensielt også viskes ut om man penna føres raskt. Fører man penna veldig sakte kan papiret bli gjennomtrukket (kanskje også flere ark) og da hjelper det ikke før du har slipt hull i papiret. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå