Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Rakettsmell forekommer skjelden i naturen. Torden har forekommet i millioner av år.

Så logikken er at hvis dyr X finner ut at det ikke blir truffet de første 20 gangene dette fenomenet skjer så blir hele etterslekten i millioner av år kurert for frykten? :p

Oppdatering i norgeshistoriens mest kuriøse dyretragedie: https://www.nrk.no/telemark/slik-kunne-lynet-drepe-323-villrein-1.13110759

«Reinsdyrene ble funnet døde i et område på 50–80 meter i diameter.»

«Maksimal strøm i dette lynnedslaget var 63 ka, altså 63 000 Ampere.»

I myrområder er motstanden lav og strømmen går i stor grad ned i bakken, mens her ser det ut som et relativt tørt og steinete område med høy motstand nedover i bakken og antagelig lav på grunn av regnet kun i et tynt sjikt i overflaten. Det gjør at strømmen i mye større grad sprer seg utover langs overflaten og kan være forklaringen til at dyr så langt unna som 80 meter har dødd.

NRK bruker forsåvidt feil benevning. Det skal stå kA, ikke ka.

Angående kjøttets brukbarhet så skriver NRK at lynnedslaget skjedde fredag kl 13.27, mens oppsynsmannen oppdaget dyrene "fredag kveld", altså sannsynligvis godt over de 2 timene i tommelfingerregelen. Og selv om han hadde vært der da det skjedde, i trygg avstand, så hadde han neppe rukket å bløgge og flå 323 dyr på to timer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rakettsmell forekommer skjelden i naturen. Torden har forekommet i millioner av år.

Svært mange barn (og en del voksne) er redd for lyn og torden?

For et års tid siden var jeg på øvelse hvor vi drev med nattskyting. Det vil si vi har nattoptikk på hodet, og en rifle. Begge deler leder strøm ganske bra, og skytebanen er en svær, åpen grusplass hvor vi i hvertfall tangerer de høyeste punktene i nærheten. Dette, sammen med kraftig lyn og torden i alle retninger rundt oss, gjorde i hvertfall at jeg følte meg en smule nervøs. Jeg er normalt ikke redd for lyn og torden, men denne natten gjorde jeg et lite unntak. :)

Og dere avbrøt ikke øvelsen? I så fall høres det ut som samme oppskrift på å gamble med liv som ble gjort i Vassdalen 1986, bare at dere hadde flaks. Hvis dette var i regi av forsvaret er det skremmende om de ennå ikke har lært..

Joda, men etter min mening kanskje litt for sent. Heldigvis gikk det jo bra, og vi snakket om det i ettertid.

Edit: Jeg tror det har blitt langt bedre fokus på sikkerhet i Forsvaret siden Vassdalen-ulykken. Fokuset på ORM er veldig bra (og jeg tror alle har gjennomgang av ulykken som en del av pensum, vi hadde i hvertfall det). Men jeg har forståelse for at ting kan glippe av og til, gjerne når avgjørelser taes på laveste nivå, og som denne dagen, hvor værforandringene kommer fort. Dette er eneste gangen jeg har følt at sikkerheten ikke har vært ivaretatt.

Endret av Reeve
Lenke til kommentar

Jeg er fristet til å svare at den klønete teksten først og fremst skal treffe på ørten taggede søk slik at de får solgt den, samme hva det er.

Jeg tolker det til at det er en luftrenser for kjøleskapet. En dings som produserer ozon som igjen binder seg til luktpartikler og ødelegger de. Personlig vil jeg prøve å løse luktproblemet i andre enden: kvitte meg med det som lukter ille og eventuelt vaske kjøleskapet, i stedet for å tilføre giftig gass for å bekjempe symptomet, ikke årsaken.

Edit: Det kommer ikke tydelig frem om den bruker ioniseringsteknikken eller er en ozongenerator. Les mer om de to her.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Oppdatering i norgeshistoriens mest kuriøse dyretragedie: https://www.nrk.no/telemark/slik-kunne-lynet-drepe-323-villrein-1.13110759

«Reinsdyrene ble funnet døde i et område på 50–80 meter i diameter.»

«Maksimal strøm i dette lynnedslaget var 63 ka, altså 63 000 Ampere.»

Ser at min tidligere professor fra NTNU har blitt intervjuet. Han er trolig den personen i Norge med bredest kunnskap om lyn og overspenninger.

Strømmen i lynet er forøvrig rimelig irrelevant da det er spenningen man er ute etter for å avgjøre hvor dødelig noe er. Strømmen i dyrene er kun avhengig av dyrenes impedans og spenningen de blir påtrykket.

Lenke til kommentar

Strømmen i lynet er forøvrig rimelig irrelevant da det er spenningen man er ute etter for å avgjøre hvor dødelig noe er. Strømmen i dyrene er kun avhengig av dyrenes impedans og spenningen de blir påtrykket.

Går da ut fra at det finnes lynmodeller som gjør at man kan utlede en del om lynet basert på så få opplysninger? 60 kA er i hvert fall dobbelt så stort som gjennomsnittet, og kraftigere lyn har også mer strøm.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Det var jo rimelig upresist. Det er jo heller energien som i siste instans bestemmer skjebnen. Det hjelper ikke å ha 200kV når det nesten ikke er strøm.

Lenke til kommentar

Det var jo rimelig upresist. Det er jo heller energien som i siste instans bestemmer skjebnen. Det hjelper ikke å ha 200kV når det nesten ikke er strøm.

Selvsagt. Men nå snakket vi om lyn, ikke tazere

Lenke til kommentar

Går da ut fra at det finnes lynmodeller som gjør at man kan utlede en del om lynet basert på så få opplysninger? 60 kA er i hvert fall dobbelt så stort som gjennomsnittet, og kraftigere lyn har også mer strøm.

Jupp. Man trenger info om atmosfæriske forhold, høyden på skybasen, tid mellom nedslagene osv.

Og jada, høy strøm indikerer veldig høy spenning. Grunnen til at jeg påpekte det er fordi media ofte blander begrepene og jeg ønsket å bidra til å oppklare forholdene.

Lenke til kommentar

Han fikk 20000 volt gjennom kroppen? Like mye strøm som er i høyspentlinjer.

Det knyter seg i magen når eg hører slike nyheter.

Leste også en fin en som uttalte seg om reinsdyra. Hadde en teori om at to av beina ble pluss og de andre beina ble minuspoler noe som gjorde de utsatt.....

Jauda....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Piano trenger jo en klangbunn (stort areal) for å formidle vibrasjonene fra strengen videre som lyd. Det er vel samme grunn til at en kontrabass har diger klangkasse (stort areal) og ikke ser ut som en bue til pilskyting.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville det være mulig å lage basshøyttalere som er mer som en streng enn dagens sirkel? Pianostrenger er jo lengre enn de er brede (selvsagt) og lager dyp lyd.

Både strengen og høyttalermembranen er resonatorer. Setter du dem i sving vil de resonere i en viss frekvens, med bidrag fra frekvenser som ligger rundt. Siden vi vil høre lyden krever vi at energien som ligger i vibrasjonen må gå tapt til lyd. I en membran skjer dette rimelig godt. Slå en tromme, og lyden dør ut på typisk under ett sekund. En streng kan klinge mye, mye lengre.

En bieffekt som du kanskje kjenner er at en resonator med lite tap vil ha en mye skarpere topp. Jo lengre vekk fra en egenfrekvens du setter den i sving, jo lavere amplitude får du. En membran som i en høyttaler vil reagere på et bredt frekvensspektrum, en streng på et mye smalere. Strengen vil altså være en ganske dårlig høyttaler, selv med resonanskassen.

I tilfellet med sag er sagen selv membranen som flytter luft frem og tilbake.

Endret av Han Far
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...