Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes klipp av lyn som slår ned på en fotballbane, med det resultat at flesteparten av de 25 utpå banen går i bakken og vrir seg i smerte.

Har alltid hørt at man ved tordenvær bør unngå å søke ly for regnet under trær, av åpenbare årsaker.

Men hvis alternativet er å stå mutters alene ute på en stor, åpen åker som det høyeste punktet selv, vil dette være noe bedre?
Vil man øke sannsynligheten for å bli truffet direkte, og er dette i så fall noe bedre enn å stå under treet som blir truffet?

Lenke til kommentar

Jeg tolker standard-rådet sånn at man må finne en passe mellomting. Holde seg unna de høyeste trærne og topper i terrenget men samtidig ikke gå ut på åpne sletter. Å følge et jorde 10-20 meter fra skogkanten kan kanskje være et greit kompromiss. Og ikke bedrive kappkang. Jogg/løp i stedet for. Eller finn et skjul godt unna de høyeste trærne. Det kan også lønne seg å holde kroppen tørr innenfor regnklærne slik at et eventuelt direkte treff følger klærne og ikke går gjennom kroppen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det kan være trygt å komme seg inn i en skog, for da vil det være så mange trær at du reduserer sannsynligheten for å bli truffet. Hvis man er fullstendig eksponert og ikke kan komme seg unna (f.eks. på en vidde) eller man ser tegn til at lynet straks slår ned i nærheten (knitring, svevende hår, etc) skal man innta det som faktisk heter lynposisjon.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

... og hvis man er på en stor slette - stå på én fot eller med bena godt samlet for å unngå potensialforskjell mellom føttene.

(gummistøvler hjelper)

Med lynposisjon er hælene i kontakt med hverandre, for å unngå dette. Det er i hvert fall også mer avslappende enn å stå på én fot. Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

... og hvis man er på en stor slette - stå på én fot eller med bena godt samlet for å unngå potensialforskjell mellom føttene.

(gummistøvler hjelper)

Med lynposisjon er hælene i kontakt med hverandre, for å unngå dette. Det er i hvert fall også mer avslappende enn å stå på én fot.

Når jeg tenker meg om så skulle jeg likt å se den som faktisk inntok en slik lynposisjon fremfor å løpe vegg i mellom når det lyner og tordner rundt en.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at smaken hadde vært som normal om de hadde fått tappet ut blodet like raskt etter døden som ved vanlig slakt. Ikke at jeg kan dette.

Det er også veldig påtrengende å få ut vomma. Vanligvis bør dette gjøres innen to timer, men dette vil kunne variere med temperatur, skuddplassering (for jegere...) og dyreart. Mener at villrein eser ut raskere enn andre hjortedyr, uten at jeg er helt sikker på det. På bildet av reinsdyrene ser man at magen eser ut:

VmzHAlzSmYmjtpU650P44gTwVecQG49y0ol1ko11

Her har vomma klart begynt å ese ut, noe som kan medføre bakterievekst i kjøttet. En jeg kjenner skjøt en hjort, og fant hjorten død dagen etter. Den var begynt å bli grønn i kjøttet, og etter en test hos veterinær var det bare å kaste hele dyret.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tommel regelen er aldri lenger enn 2 timer og alltid raskest mulig etter at dyret er bekreftet dødt.

Er dyret skutt lavt eller langt bak så har man som regel dårligere tid, og om det er veldig varmt ute så har man ennå dårligere tid.

Man ser det lett på nyre og innvollsfettet, er det begynt å bli grønn/blå farve så er man for sent ute. Har forøvrig aldri hørt om at reinsdyr eser raskere enn andre hjortedyr, men godt mulig det er noe med kosten på vidda som gjør det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på hvordan jeg skal tolke denne mailen:

Hei, x.

Takk for internship-søknaden du har sendt til oss i y.

Søknadsfristen vår på internship for z studenter er 5. oktober, og i utgangspunktet kommer vi ikke til å evaluere søknadene før etter at denne fristen har gått ut. Dersom du skulle ha behov for en evaluering av søknaden din før dette er det fint dom du tar kontakt med meg direkte, så skal vi få gjort en raskere evaluering.

Ønsker deg en fin uke.

Hilsen,

XX

Lenke til kommentar

Rakettsmell forekommer skjelden i naturen. Torden har forekommet i millioner av år.

Svært mange barn (og en del voksne) er redd for lyn og torden?

For et års tid siden var jeg på øvelse hvor vi drev med nattskyting. Det vil si vi har nattoptikk på hodet, og en rifle. Begge deler leder strøm ganske bra, og skytebanen er en svær, åpen grusplass hvor vi i hvertfall tangerer de høyeste punktene i nærheten. Dette, sammen med kraftig lyn og torden i alle retninger rundt oss, gjorde i hvertfall at jeg følte meg en smule nervøs. Jeg er normalt ikke redd for lyn og torden, men denne natten gjorde jeg et lite unntak. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Rakettsmell forekommer skjelden i naturen. Torden har forekommet i millioner av år.

Svært mange barn (og en del voksne) er redd for lyn og torden?

For et års tid siden var jeg på øvelse hvor vi drev med nattskyting. Det vil si vi har nattoptikk på hodet, og en rifle. Begge deler leder strøm ganske bra, og skytebanen er en svær, åpen grusplass hvor vi i hvertfall tangerer de høyeste punktene i nærheten. Dette, sammen med kraftig lyn og torden i alle retninger rundt oss, gjorde i hvertfall at jeg følte meg en smule nervøs. Jeg er normalt ikke redd for lyn og torden, men denne natten gjorde jeg et lite unntak. :)

Og dere avbrøt ikke øvelsen? I så fall høres det ut som samme oppskrift på å gamble med liv som ble gjort i Vassdalen 1986, bare at dere hadde flaks. Hvis dette var i regi av forsvaret er det skremmende om de ennå ikke har lært..

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...