Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Hvor langt tilbake i tid må vi, før man kan si at mennesker jevnt over hadde lavere IQ enn i dag?

Teknisk sett aldri, da vi alltid justerer skalaen slik at 100 er gjennomsnittet.

Skjønner hva du mener, men jeg ville bare pirke.

Gjennomsnitt av hva? Av hele verdens befolkning? Hvorfor gir da slike studier https://iq-research.info/en/page/average-iq-by-country ett snitt som er langt under 100 ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Twinflower: All energien som tilføres kjøleskapet ender opp som varme på baksiden. Det inkluderer varmen som lekker inn gjennom døra, veggene og varmlufta som strømmer inn når døra åpnes.

Ikke for å pirke, men noe av energien går da vitterlig inn i kompressoren for å skape et arbeid også (flytte på kjølemediet).

Lenke til kommentar

Hvor langt tilbake i tid må vi, før man kan si at mennesker jevnt over hadde lavere IQ enn i dag?

Teknisk sett aldri, da vi alltid justerer skalaen slik at 100 er gjennomsnittet.

Gjennomsnitt av hva? Av hele verdens befolkning? Hvorfor gir da slike studier https://iq-research.info/en/page/average-iq-by-country ett snitt som er langt under 100 ?

IQ 100 er definert som gjennomsnittet for alle mennesker med samme alder. Måler man 10-åring med IQ på 100 mot en 30-åring med IQ 100 vil de derfor oppnå ulik score. IQ-en endrer seg gjerne i løpet av livet, en 10-åring med IQ 160 kan derfor godt ende opp med IQ 120 som voksen og IQ 50 som senil pensjonist.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hm. Litt intressant liste det der. De gule scorer jamt høyest, mens de svarte er nederst. Hvorfor ble jeg ikke overrasket? :(

Lenke til kommentar

Hm. Litt intressant liste det der. De gule scorer jamt høyest, mens de svarte er nederst. Hvorfor ble jeg ikke overrasket? :(

Det er forskjell på utdanningsgrada og utdanningsstrategien i dei forskjellige landa.

Dei logiske oppgåvene som IQ-testen baserer seg på kan du lære deg til å løyse raskt gjennom øvelse. Så dei landa som gjennom skulesystemet trener sin befolkning til å løyse abstrakte logiske oppgåver vil score høgare på testen enn land som sattser på ei enklare språk og matte-opplæring.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Twinflower: All energien som tilføres kjøleskapet ender opp som varme på baksiden. Det inkluderer varmen som lekker inn gjennom døra, veggene og varmlufta som strømmer inn når døra åpnes.

Ikke for å pirke, men noe av energien går da vitterlig inn i kompressoren for å skape et arbeid også (flytte på kjølemediet).

Ja. I fare for å spille dum her så er vi helt enige. All energien som går inn i kompressoren for å skape arbeid ender også opp som varme bak kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Hvordan er det mulig å ha et aksessystem der passordet for å komme inn ikke blir lagret på noen måte og således er umulig å finne ut (brute-force ekskludert). Min simple logikk sier at et eller annet sted må passordet være lagret?

Lenke til kommentar

Det er lagret, men da hashet med en sterk algoritme sammen med ditt brukernavn, så din innloggingsinformasjon er unik og i praksis umulig å knekke. Når du da logger inn skjer denne hashingen på nytt, og denne hashen sammenlignes med den som er lagret. At du får logget inn er en slags "brute force" med ett forsøk :)

Veldig forenklet, og basert på min begrensede forståelse av dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og for å bruke et kanskje mer lettforståelig ord enn "hashet", så kan man si enveiskryptering; det er altså en kryptering som ikke med enkelhet (inntil algoritmen blir knekket; det skjer jo etterhvert som teknologien utvikler seg...) kan dekrypteres -men det man derimot kan gjøre er å sammenligne de to krypto-tekstene (kryptert lagret passord og kryptert inntastet passord) for å finne ut om de er like.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er det mulig å ha et aksessystem der passordet for å komme inn ikke blir lagret på noen måte og således er umulig å finne ut (brute-force ekskludert). Min simple logikk sier at et eller annet sted må passordet være lagret?

Vi bruker en funksjon som tar inn den teksten du vil ha og gjør den om til et tall som ser veldig tilfeldig ut. Det skal være så godt som umulig å se på tallet og finne ut hva den opprinnelige teksten var. Når du logger inn bruker du funksjonen på passordet ditt og sender resultatet til systemet, som sammenligner. Helst skal det også ta så lang tid å kjøre funksjonen at brute force blir upraktisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Okay. Så det sier ikke så mye om hvordan intelligens mennesker har medfødt altså.

IQ måler kun en type intelligens, av mange.

Intelligens er så mye mer enn kun IQ

Nå får du det litt til å høres ut som det som måles ved IQ-testing er en eller annen marginal eller triviell størrelse. Det er det ikke. IQ henspiller for øvrig bare på resultatet man får på en hvilken som helst IQ-test, men de mest brukte og validerte IQ-testene som Wechslers Adult Intelligence Scale (WAIS) tester både verbal og perseptuell resonnering, kunnskap, prosesseringshastighet og arbeidsminne. Disse faktorene gir en ganske tydelig indikasjon på sannsynligheten for positive utfall og sier noe om evnen til å tilpasse seg omgivelsene (som jo er et kjerneaspekt av intelligens). IQ er en av de mest robuste og undersøkte psykometriske størrelsene du finner.

Hvorvidt det finnes andre former for intelligens er én ting, og så vidt jeg vet har ikke slike teorier gitt særlig god dokumentasjon på dette, f.eks. Gardner, men det er et spennende felt. Hvorvidt wechslerskalaene utelater aspekter vi knytter til dette vidløftige begrepet "intelligens" er en annen ting, og det tror jeg er helt riktig, men det er ikke til å stikke under en stol at det wechslerskalaene måler er svært betydningsfulle faktorer for intelligensnivået til de aller fleste.

Lenke til kommentar

WAIS er en multi-område test som er mye brukt av i fagmiljøer som PPT og i helsevesenet, men ellers er ofte Raven-testen den mest brukte og den er ganske "smal".

Slike tester er som alle andre prøver og eksamener på skolen, de tester bare det testen omhandler. Det kan være brede eller smale felt og det kan være lagt opp på ulike måter. En fellesnevner og likhetstrekk med skoleprøver er at det lønner seg å trene i forkant for å få et godt resultat. IQ er altså ikke noe medfødt og konstant, men noe som utvikler seg og holdes ved like hele livet, omtrent som fysisk aktivitet er for muskler. Noen trener lårmusklene, andre trener brystmusklene. Noen trener på sjakk, andre trener på trivial persuit. De ulike IQ testene treffer ganske ulikt avhengig av hva man er godt trent i.

https://en.wikipedia.org/wiki/Intelligence_quotient#Reliability_and_validity

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...