kjellms Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Fasiten var 7 og den ene personen fikk rett på sju. Og ingen korreksjon etterpå. Og det er jo det tallet og de rektanglene folk straks ser så kommer de fire sammensatte i midtrektanglet , altså 11. Hvorfor er det så vanskelig å fatte at det var feil i oppgaven eller fasiten? Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 (endret) Kvadrater er forresten også rektangler pr definisjon. Ikke at det har noen betydning, men det var en annen som hevdet han så kvadrater der og derfor kom fram til 9. Det er jo enda rarere. Det ordet som kan ha falt ut av oppgaven er likeformede da vil C = 7 være riktig. Men ellers ikke slik det står skrevet. Overlappende kunne kanskje også vært brukt, men brukes det ordet i slik geometri, jeg vet ikke. Men det ordet holder jo heller ikke alene, 11 vil bli svaret med kun det ordet i tillegg. Likedannede, likeformede må være ordet som mangler om svaret skulle bli 7. Huffda lenge siden jeg har hatt matte, kongruente skal de selvfølgelig ikke være for da er de også like store, nei formlike eller likedannede (jeg tok ut ordet kongruente for det ble bare tull). Endret 21. august 2016 av kjellms Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 (endret) Ved Havnivå, er det circa 90 eller 100km til horisonten? Endret 21. august 2016 av del_diablo Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Avstand til horisonten er avhengig av øyehøyden https://no.wikipedia.org/wiki/Horisont Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 (endret) Har en bil med forsikring hvor jeg har fått alders-rabatt fordi førere av bilen er over 23 år. Gjelder forsikringen da hvis noe skjedde imens en på under 23 år kjørte bilen? Blir det ekstra egenandel, eller gjelder forsikringen ikke i det heletatt? En kamerat sier det somregel blir høyere egenandel bare. Endret 23. august 2016 av Kjetil_90 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Tipper at du får regress Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 (endret) Hvis aldersrabatten er på 25% vil du, ved ulykke med ung sjåfør få regress på 25% av forsikringssummen. Sånn har jeg forstått det, men det kan være feil.. Endret 23. august 2016 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Så da kunne jeg spart meg for mange tusen ved å si at sjåføren var et par år eldre enn sannheten. Da hun spurte om alder på den som kjørte spurte jeg om hun ville ha fødselsdato og alt, men det holdt med å kun si alderen. Gjør de det ikke lett å lyve da? Uansett, jeg svarte ærlig ihvertfall. Kan jo få rimelig hard straff for å lyve om sånt, så greit å ikke prøve å være lur Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Problemet med å lyve i forbindelse med forsikring er at det kan gå godt en gang, og to ganger, og så kan det være de plutselig begynner å sjekke, og da sjekker de litt mer nøye.... Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Problemet med å lyve er at det er galt... 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Eit anna problem med å lyge om alderen er at dersom bilen kræsjer så vil det raskt bli ei politisak der politiet som minimum registrerer navn, alder og førerkortstatus på føraren. Så då blir det ikkje så lett å lyge seg frå kven som kjøyrde. Men for å få eit klart svar på kva som skjer når føraren er under 23 år så må du sjekke forsikringsvilkåra. Dei forsikringane som eg har sett har ikkje hatt regress så lenge føraren under 23 år ikkje disponerer bilen regelmessig. Med ei slik forsikring kan du trygt overlevere bilen til naboguten på 19 for å feks kjøyre bilen på verksted for deg, men du vil få regress dersom det er dine barn som er under 23 som kræsjer bilen ein av gongane kor dei låner bilen for å kjøyre til skulen eller på trening. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Problemet med å lyve er at det er galt... Ja det var ikke meningen å mene noe annet. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 (endret) Et kjøleskap lager varme bak seg. Hvor relevant er fjerning av denne varmen i forhold til strømforbruket? Jeg merker jo når jeg holder hånda bak at det er varmt der, så det er et potensial for bortflytting av varme vha vifte. Endret 24. august 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Et annet problem med å lyve på forsikringen er selvsagt at premien (uff, hvem fant opp det navnet!!) blir dyrere for alle, hvis alle gjør det. Så man tjener lite i det lange løp. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Hvor langt tilbake i tid må vi, før man kan si at mennesker jevnt over hadde lavere IQ enn i dag? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Et kjøleskap lager varme bak seg. Hvor relevant er fjerning av denne varmen i forhold til strømforbruket? Jeg merker jo når jeg holder hånda bak at det er varmt der, så det er et potensial for bortflytting av varme vha vifte. Er ikke typisk effekttrekk fra kjøleskap mellom 200 og 500 watt? Dette inkluderer tapet du kjenner som varme Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 Et kjøleskap lager varme bak seg. Hvor relevant er fjerning av denne varmen i forhold til strømforbruket? Jeg merker jo når jeg holder hånda bak at det er varmt der, så det er et potensial for bortflytting av varme vha vifte. Er ikke typisk effekttrekk fra kjøleskap mellom 200 og 500 watt? Dette inkluderer tapet du kjenner som varme Kjøleskapet mitt har oppgitt makseffekt på 150 watt, og gjennomsnittsforbruk på 272 kWh/år, dvs 31 watt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 (endret) Det høres realistisk ut. 150W når kompressoren går og at den går ca 20% av tida. Kompressoren går oftere/lengre når man skal fryse/kjøle ned store mengder eller døra åpnes ofte. Twinflower: All energien som tilføres kjøleskapet ender opp som varme på baksiden. Det inkluderer varmen som lekker inn gjennom døra, veggene og varmlufta som strømmer inn når døra åpnes. Men apropos det opprinnelige spørsmålet så vil bedre kjøling på baksiden redusere varmetapet fra baksiden og inn i kjøleskapet, og øke virkningsgraden til kjølesløyfa ved å senke temperatur-differansen. Men om det blir så mye bedre at det er verd å spandere en PSU + 5W vifte er en annen sak. Det kan bort bli vinning som går opp i spinninga. Setter man heller kjøleskapet sånn at baksiden ikke står mot en vegg, men ut i rommet så luftes det bedre uten bruk av vifte. Innebygging av kjøleskap er egentlig en uting for effektiviteten og levetiden. Endret 25. august 2016 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 Hvor langt tilbake i tid må vi, før man kan si at mennesker jevnt over hadde lavere IQ enn i dag? Teknisk sett aldri, da vi alltid justerer skalaen slik at 100 er gjennomsnittet. Skjønner hva du mener, men jeg ville bare pirke. 1 Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 Et kjøleskap lager varme bak seg. Hvor relevant er fjerning av denne varmen i forhold til strømforbruket? Jeg merker jo når jeg holder hånda bak at det er varmt der, så det er et potensial for bortflytting av varme vha vifte. Jeg vet ikke hvordan regnskapet kommer ut med kjøleskap, men jeg har erfaring med et lab-oppsett der peltier-elementer ble brukt til nedkjølingen. De er mindre effektive en kjølesyklusen i et kjøleskap, men har en del andre fordeler som gjorde at vi brukte dem likevel. I dette oppsettet var det å få transportert varme vekk fra den varme siden helt avgjørende for at det skulle fungere i praksis så i det tilfellet var en vifte som sirkulerte luften ikke bare nyttig, nødvendig. For et kjøleskap vil, som Simen skrev, sirkulering av luften være nyttig, men om det er energimessig gunstig å installere en vifte har jeg altså ikke et svar på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå