Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet det er individuelle forskjeller, men kan man regne med å svømme opp fra 10 meters dybde relativt uskadd om man svømmer rett opp uten pause (pusting fra tank, dagens første dykk). AtW

Jepp, har selv gjort dette fra ca 10m, men dykker man med tank må man pass på å ikke svømme opp raskere enn boblene og å puste ut under hele oppstigningen.

Det samme gjelder alle dybder.

 

Du kommer opp uskadd, men om du har dykket dypt og/eller lenge må du til trykk-kammer med en gang da problemene kommer litt senere.

 

Edit. Du tenkte kanskje på med fungerende tank og mulighet for å puste?

Det går gjerne bra, men pust vanlig på vei opp. Når man må til trykk-kammer osv vet jeg ikke, men tror det skal veldig mye til på 10 meter.

Det med 130min er når man skal ta sikkerhetsstopp, men det er jo langt ifra der samme som at noe skjer om du ikke tar det.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Også det motsatte; er det mulig å øke frysetemperaturen til vann noe nevneverdig? Og hva er "maksgtensen"?

En del tilsetninger kan gjøre at det dannes hydrat i stedet for is. Hydrat er en slags is der vannmolekylene danner en slags bur med "gjestemolekyler" inni. Gjestemolekylene må være små og ikke-polare for at dette skal fungere. Jeg vet ikke maksgrensen, men det finnes i hvert fall tilfeller som ved atmosfærisk trykk er noen grader over frysepunktet for rent vann. Et eksempel på en tilsetning som virker er cyclopentan. 

 

Metan og CO2 er vanligvis mer interessante gjestemolekyler når man snakker om hydrat, men siden det da også trengs økt trykk for at hydratet skal dannes er det nok mindre interessant i akkurat denne sammenhengen.

Lenke til kommentar

Hvor mye snakkes svømmere egentlig av kroppshår?

 

Vil tru det er ganske lite forskjell på ein glattbarbert og ein hårete svømmer. Det er nok mest mentalt.

 

Kroppshår er svært tynt og når det legger seg flatt langs huda så er det ikkje store store forskjellen i motstand, det er heilt sikkert mindre motstand uten kroppshår, men eg tviler på at det er av spesielt stor betydning og at det er manglande barbering før eit mesterskap som må ta skulda for eit eventuelt tap.

Lenke til kommentar

 

Hvor mye snakkes svømmere egentlig av kroppshår?

 

Vil tru det er ganske lite forskjell på ein glattbarbert og ein hårete svømmer. Det er nok mest mentalt.

 

Kroppshår er svært tynt og når det legger seg flatt langs huda så er det ikkje store store forskjellen i motstand, det er heilt sikkert mindre motstand uten kroppshår, men eg tviler på at det er av spesielt stor betydning og at det er manglande barbering før eit mesterskap som må ta skulda for eit eventuelt tap.

 

 

 

Jeg har resonert på nøyaktig samme måte.

Samtidig tenker jeg at det er jo et tiltak å hele tiden være glatt som den delfin og hvis det ikke er nødvendig så synes jeg det er pussig at alle gjør det.

Lenke til kommentar

Svømming er en idrett med marginale forskjeller, så selv om det er ekstremt lite forskjell på om man er glattbarbert eller ikke kan det ha stor betydning i en konkurranse.

 

Fikk selv kjeft av treneren min for at jeg hadde for langt hår på hodet når jeg var 13/14.

 

 

Er dette forsket på ?

 

Det kan jo lett testes ved å "dra" en person gjennom vannet med og uten hår og deretter måle den eventuelle forskjellen i nødvendig drakraft.

Lenke til kommentar

Det er nok forsket på og funnet en marginal forskjell som de fleste seriøse utøvere ønsker å ligge på riktig side side av. Selv om 0,1% forskjell høres lite ut, er det 1,5 meter på 1500 meter fristil. Det kan potensielt bli forskjellen mellom førsteplass og åttende. (0,1% er bare et tall tatt ut av lufta. Jeg gjetter på at det er på det nivået det ligger.)

Lenke til kommentar

Det er faktisk målt (i vindtunnel) at en hårete legg har større luftmotstand enn en hårløs, i den grad at det kan utgjøre noen sekunder på sluttiden. I sykling er noen sekunder på sluttiden ganske vesentlig. Vannmotstand er vesentlig større enn luftmotstand, så det er overveiende sannsynlig at kroppshår har enda større betydning i svømming enn i sykling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er faktisk målt (i vindtunnel) at en hårete legg har større luftmotstand enn en hårløs, i den grad at det kan utgjøre noen sekunder på sluttiden. I sykling er noen sekunder på sluttiden ganske vesentlig. Vannmotstand er vesentlig større enn luftmotstand, så det er overveiende sannsynlig at kroppshår har enda større betydning i svømming enn i sykling.

 

Eg leste engang i ett intervju med noen fra Ferrari at de kunne måle forskjell på aerodynamikken på F1-bilen dersom føreren byttet fra en hjelm med reklameklistremerker til en identisk hjelm uten klistremerker.

 

At man kan finne målbare forskjeller om en svømmer barberer kroppen tror eg helt og fullt på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...