Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan vil vedkommende svindler få ut pengene "sine" uten å bli tatt?  Nytter jo ikke å oppgi andres konto om man vil få noe nytte av pengene...

 

Vel, pengene er antagelig allerede overført og tatt ut uten at han er blitt tatt. Nå handler det bare om å unngå å bli forfulgt. 

 

En annen måte er "hei mamma, en kompis skylder meg penger, men jeg har litt minus på konto så banken tar det hvis han overfører til meg. Kan jeg be ham overføre til deg og så tar du ut?"

 

Opprette konto i falsk navn? En enkel måte å få seg "ekte" falsk bankkort.

 

Hvitvaskingsregelverket (felles i EU) krever at du legitimerer deg for å opprette konto i bank. 

Lenke til kommentar

 

Hvordan vil vedkommende svindler få ut pengene "sine" uten å bli tatt?  Nytter jo ikke å oppgi andres konto om man vil få noe nytte av pengene...

 

Vel, pengene er antagelig allerede overført og tatt ut uten at han er blitt tatt. Nå handler det bare om å unngå å bli forfulgt. 

 

 

Ja, det er nok egentlig det jeg lurer på, hvordan får man ut penger fra en konto som tilhører en legitimert person, uten å bli forfulgt?

Lenke til kommentar

Kan man ikke legitimere seg med falske papirer?

 

Selvsagt. Men det reiser et helt annet sett med problemstillinger, som for eksempel hvor mye arbeid du skal legge i det. Tid er penger, og du legger ikke mer tid i noe enn du får penger ut av det.

 

Ja, det er nok egentlig det jeg lurer på, hvordan får man ut penger fra en konto som tilhører en legitimert person, uten å bli forfulgt?

 

Den enkleste måten er å satse på at politiet ikke vil prioritere saken. Grensekryssende svindel er greit slik sett fordi du da har to politistyrker som begge må prioritere saken for at det skal bli noen forfølgning.

 

Dernest handler det om å bryte sporet. Dette kan f.eks. skje hvis det ikke er noen tilknytning mellom kontoens innehaver og deg selv. Det kan være en konto opprettet i falskt navn, eller en konto der kontoinnehaver er død eller forsvunnet men du har tilgang til kort eller uttak uten å måtte legitimere deg. Det kan være en klientkonto hos en profesjonell mellommann (advokat, megler, inkassator).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det eneste som er viktig å huske på er å ikke gi fra seg lappen frivillig. For da MÅ politiet behandle saken med en gang. Hvis du gir den frivillig fra deg kan det gå et halvt år. For så å miste lappen i noen uker. Den er kjip...

 

Kan være greit å spesifisere at spørsmålet om du bør samtykke eller ikkje til førarkortbeslag er avhengig av om du rekner det som sannsynleg at du ender opp med å miste førarkortet eller ikkje.

 

Dersom du åpenbart kjem til å miste sertifikatet så lønner deg seg å samtykke til førarkortbeslaget sidan tapsperioda då teller frå dagen du frivillig gir frå deg sertifikatet.

Dersom du ikkje samtykker og politiet tek midlertidig beslag i tre veker så vil ikkje tapsperioda starte før du blir frådømt førarkortet, fordelen her er sjølvsagt at det ikkje er sikkert at du blir dømt.

 

Rådet om å ikkje samtykke fungerer fint i småsaker, men det kan slå feil ut ved meir alvorlege overtredelser.

Lenke til kommentar

Tapsperioden regnes i alle tilfelle fra tidspunktet politiet besluttet å inndra førerretten din, jf. tapsforskriften § 1-4 første ledd. Hvorvidt du aksepterer beslaget eller protesterer får ikke betydning. Mister du førerkortet før det kan beslaglegges regnes perioden fra du levererer tapsmelding.

 

Men hvis du frivillig leverer inn førerkortet uten at politiet beslaglegger det, så teller det ikke mot tapsperioden.

Lenke til kommentar

Fordi de aller fleste trafikksaker er såpass små at det ikke er noen fordeler å knytte til samarbeid som ikke samtidig undergraver straffens formål. Samtidig er det en del rettssikkerhetsmessige betenkeligheter knyttet til det å belønne noen for å ikke benytte seg av klage- og ankeadganger.

Lenke til kommentar

Det beste eksempelet eg har:

 

En bekjent jente kjørte av veien på glatta. En bil stoppet og overbeviste henne om å ringe politiet, noe som ikke nødvendigvis er nødvendig. Ingen var skadet og bilen var helt fin. Men politiet kom, tok lappen. Hun var så forfjamset og visste egentlig ikke om dette. Og idiot politiet informerer jo selvsagt ikke noe om dette.

 

 

Husker ikke eksakt, men enten 3 eller 6 mnd senere får hun lappen tilbake. Intet straffbart funnet.

 

Er jo helt på trynet. Hadde hun visst og vært det eg kaller "vanskelig" med politiet, og ikke samtykket, så hadde hun hatt lappen igjen etter et par dager.

Lenke til kommentar

En morgen jeg skulle på jobb(mange år siden) kom en bil og en sivilkledd gående mot meg på parkeringsplassen på jobben.
"Du kjørte mot rødt lys" sa han. Stemte nok, jeg så det bare vagt. Han var politi påvei til jobb og han følgte etter meg og sa det. Jeg måtte komme opp på poltistation etter jobb. Det var en søndag.
Jeg fikk bot da.

Lurer på hva som ville skjedd hvis jeg hadde blånektet dengang? Det var hans ord mot mitt ingen vitner.
Men jeg tørte ikke ta sjansen på det.

Lenke til kommentar

Jeg har selv godtatt to forenklede forelegg, og angrer bittert på begge to. Jeg er konfliktsky, og når politimannen står å skriker deg opp i ansiktet, så tenker man ikke helt klart.

 

Tviler jeg ikke på, men det hindrer ikke at det ofte kan være hensiktsmessig å godta forenklede forelegg.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...