Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Ohms lov og lyspærer er ikke så klart som man skulle tro. En lærebok i fysikk sier faktisk det motsatte.

Det har vært en lang diskusjon om dette blant professorer etc. Se Martin Ystenes Sprøytvarsleren.

 

 

Morsom sak :)

 

Elektro er jo intet annet enn et spesialområde i fysikk, men det er veldig forenklet helt til man kommer på universitetsnivå og begynner å lære om strøm fra scratch i form av elektriske og magnetiske felter.

 

Å påstå at ohms lov ikke alltid gjelder er snikksnakk, men f.eks kirchovs strømlov gjelder faktisk ikke alltid; den gjelder kun for tidsuavhengige strømmer. Hvis man f.eks for en midlertidig opphopning av ladning vil altså ikke summen av strømmene være null i det øyeblikket 

 

Det virkelige problemet er at ikke alle er enig om hva Ohms lov egentlig er. Såvidt jeg kjenner til var Ohms lov slik Ohm la den frem (neppe under navnet Ohms lov) observasjonen at det er et lineært forhold mellom spenning og strøm når strøm går gjennom et materiale. Dette er riktig (til en god tilnærming og over relativt store strøm/spennings-områder) for mange materialer. Det er imidlertid noen materialer der resistansen endrer seg og forholdet dermed ikke er lineært. Slike materialer kalles ikke-ohmske. Med denne tolkningen av hva Ohms lov innebærer gjelder den ikke for en lyspære siden resistansen endres, og strøm og spenning dermed ikke har et lineært forhold i hele det aktuelle området.

 

Om man tolker Ohms lov som U = RI, der R ikke nødvendigvis er konstant, gjelder den selvfølgelig for lyspærer også.

Siden tid ikke er en del av ligningen ser jeg ohms lov som en ligning som gjelder på et gitt tidspunkt. For eksempel kan man sette inn variable for t=0 eller t=1ms og få ulike verdier. Hvilke av variablene som varieres og årsaken til det er etter min mening likegyldig for oppfyllelse av ligningen for de to ulike tidspunktene.

 

Hvis man prøver å gjøre et sammenlignende forsøk der motstanden skal være lik, og man i praksis ikke klarer denne forutsetningen, så vil jeg si forsøket mislyktes, ikke at det er ligningen som er mislykket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne drager ha fungert i virkeligheten? Altså kan fuglers flyging med flaksing av vinger skaleres opp til slike store størrelser med tanke på vekt vs aerodynamikk og fremdeles fungere? Eller måtte proporsjonene på vingene i forhold til kroppsstørrelse ha blitt veldig annerledes?

 

Vekten på et dyr går jo f.eks enormt mye opp ved størrelse endring. Hvis vi f.eks tar utgangpunkt i en kropp på en stor fugl (uten vingene) og vekt i kg som om volumet er fylt med vann på 60 x 7 cm (dette er basert på ca størrelsen til en gribb som altså har nesten 2 meters vingespenn) så vil kroppen veie 2,31 kg. Mens hvis vi skalerer denne kroppen opp til en dragestørrelse som er 10 ganger større altså 600 x 70 cm kropp så vil ikke vekten bare ha gått opp med 10 ganger, men faktisk hele 1000 ganger helt opp til 2311 kg.

 

Men så er spørsmålet hvordan aerodynamikken til vingene skaleres opp. skaleres den opp like mye som vekten?

 

Og hva med musklene til dyret, skaleres muskelkreftene like mye som vekten i forhold til størrelses endringen?

 

 

Og når det er sagt så blir jo de fleste drager fremstilt med rimelig små vinger i forhold til kroppsstørrelsen, men for argumentets skyld kan vi gå ut fra likt vinge/kropp forhold som på en stor fugl.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Det er eigentleg heilt umogleg å svare på om drager ville kunne flyge utan å ta utgangspunkt i ei bestemt drage-tolkning, og deretter gjere nokre antagelser om beinstruktur og muskelmasse.

 

Det stemmer at sjølv med forholdsvis beskjeden størrelseendring så vil volumet auke kraftig. Ein drage med med kroppsfasong og beinstruktur som ein flodhest vil måtte ha enten veldig store vinger eller veldig høg frekvens på vingeslaga for å kunne flyge.

 

Dersom vi antar at dragane stort sett berre har stort volum og lita kroppsvekt så blir det meir truverdig at dei kan flyge med slike vinger som dragane ofte er avbilda med. Den vanligaste forklaringa på kvifor dragar kan flyge er sjølvsagt magi, men for alt vi veit så kan dragane være fylt med lettantennelig hydrogen som då både tjener formålet som drivstoff til flammesprutinga, og oppdrift i lufta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tilbake til lyspærediskusjonen for et par sider siden...

 

Jeg trykket på lysbryteren da jeg gikk inn på et av soverommene en gang, og rakk å se et lite lysglimt oppe i lampa før den ble svart igjen, sammen med resten av rommet og rommene ved siden av.

 

Etter å ha gått i sikringsskapet og vippet sikringen tilbake igjen gikk jeg ned, og alt lys var tilbake bortsett fra taklampa jeg forsøkte å skru på tidligere. Forsøkte å skru den av og på, men det var svart.

 

Greit nok, sikkert pæra som gikk og det ble en kortslutning.

 

Dro i butikken dagen etter, kjøpte med en ny pære hjem og gikk til rommet for å bytte den.

I refleks slo jeg hånda på lysbryteren idet jeg gikk inn i rommet, og et par sekunder senere oppdaget jeg til min forbauselse at taklampa var tent.

 

Pæra hadde tydeligvis ikke gått likevel.

Så - hva skjedde egentlig?

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar

Når du mister lappen tar de fysisk fra deg sertifikatet, mener jeg.

I Norge er det ikke lov å kjøre uten.

Det er ikke sånn det fungerer. Førerkortstatus (gyldighet eller ikke) føres i et register. Hvorvidt man har den fysiske lappen er irrelevant. For eksempel finnes det tilfeller der en fører er fratatt lappen ved dom, har unnlatt å levere fra seg den fysiske lappen, og så blitt tatt for å kjøre uten førerkort selv om det ble fysisk fremvist i kontroll.

 

Jeg regner sterkt med at det er den registrerte førerkortstatusen som gjelder også i utlandet, ikke hvorvidt man kan fremvise den fysiske lappen. Mulig fremvising av et ugyldig sertifikat kan bli spesielt slått ned på, a la dokumentfalsk. Oppdagelsesrisikoen er nok lav ettersom utenlandske Politi neppe har noen direkte muligheter for å kontrollere offisiell førerkortstatus. Det er nok først og fremst aktuelt å sjekke i forbindelse med andre hendelser/saker.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Man kan jo miste lappen uten å "miste" den.

 

Fotoboks f.eks. Men man blir vel bedt om å levere den inn da...

 

Så hvis dette har skjedd og du drar til utlandet før du har levert inn tviler eg på om det sjekkes med norske myndigheter om det er gyldig eller ei.

 

Det eneste som er viktig å huske på er å ikke gi fra seg lappen frivillig. For da MÅ politiet behandle saken med en gang. Hvis du gir den frivillig fra deg kan det gå et halvt år. For så å miste lappen i noen uker. Den er kjip...

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Når du mister lappen tar de fysisk fra deg sertifikatet, mener jeg.

I Norge er det ikke lov å kjøre uten.

Det er ikke sånn det fungerer. Førerkortstatus (gyldighet eller ikke) føres i et register. Hvorvidt man har den fysiske lappen er irrelevant. For eksempel finnes det tilfeller der en fører er fratatt lappen ved dom, har unnlatt å levere fra seg den fysiske lappen, og så blitt tatt for å kjøre uten førerkort selv om det ble fysisk fremvist i kontroll.

 

Jeg regner sterkt med at det er den registrerte førerkortstatusen som gjelder også i utlandet, ikke hvorvidt man kan fremvise den fysiske lappen. Mulig fremvising av et ugyldig sertifikat kan bli spesielt slått ned på, a la dokumentfalsk. Oppdagelsesrisikoen er nok lav ettersom utenlandske Politi neppe har noen direkte muligheter for å kontrollere offisiell førerkortstatus. Det er nok først og fremst aktuelt å sjekke i forbindelse med andre hendelser/saker.

 

 

Hva hvis man har to førerkort? Jeg har tatt førerprøve både i Norge og USA, og har to fysiske førerkort.

Lenke til kommentar

Svindel på Hybel.no

http://trd.by/nyhetern/2016/08/05/Elias-20-overf%C3%B8rte-5000-kroner-s%C3%A5-kom-sjokkbeskjeden-fra-Hybel.no-13130339.ece?device=classic

 

Er det mulig å ha anonyme kontoer i Sverige (og i Norge?)?  Er det ikke bare for politiet å finne ut hvem som eier kontoen for å finne ut hvem som har svindlet?

Ja, absolutt. Generelt sett skal det ikke mer til enn en fiktiv epostadresse, bruk av VPN eller Tor - og ellers oppgi falske opplysninger slik at det ikke kan knyttes til deg. Jeg ser samtidig at hybel.no krever et gyldig mobilnummer, og da blir det litt mer vanskelig - men neppe umulig.

 

Edit: Var bankkonto du tenkte på, ja.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...