Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Har prøvd et par ganger med et M2-lodd på 2 kg for å sjekke. Den har holdt seg innen for tre delinger, altså tre gram. 

Dette er jo ikke så veldig bra hvis man skal veie opp ting på kjøkkenet. Jeg deler regelmessig sauser fra toro, og skal f.eks. ha ut 15 gram pulver.

 

Høres ut som mer arbeid enn å bare lage sausen fra bunnen av spør du meg. 

 

Da må man ha kraft eller noe annet for å lage smak.

Lenke til kommentar

Ohms lov og lyspærer er ikke så klart som man skulle tro. En lærebok i fysikk sier faktisk det motsatte.

Det har vært en lang diskusjon om dette blant professorer etc. Se Martin Ystenes Sprøytvarsleren.

 

 

Morsom sak :)

 

Elektro er jo intet annet enn et spesialområde i fysikk, men det er veldig forenklet helt til man kommer på universitetsnivå og begynner å lære om strøm fra scratch i form av elektriske og magnetiske felter.

 

Å påstå at ohms lov ikke alltid gjelder er snikksnakk, men f.eks kirchovs strømlov gjelder faktisk ikke alltid; den gjelder kun for tidsuavhengige strømmer. Hvis man f.eks for en midlertidig opphopning av ladning vil altså ikke summen av strømmene være null i det øyeblikket 

Lenke til kommentar

 

De gamle glødetråd-lyspærene har noe man kaller en positiv temperaturkvotient (PTC). Det betyr at resistansen i glødetråden øker med økende temperatur.

Da kan man stille et snedig spørsmål: følger en glødepære Ohms lov?

 

 

Hvorfor ikke sette inn en motstand i serie som begrenser denne startstrømmen?

Lenke til kommentar

 

 

De gamle glødetråd-lyspærene har noe man kaller en positiv temperaturkvotient (PTC). Det betyr at resistansen i glødetråden øker med økende temperatur.

Da kan man stille et snedig spørsmål: følger en glødepære Ohms lov?

 

 

Hvorfor ikke sette inn en motstand i serie som begrenser denne startstrømmen?

 

 

 

For den er ikke nødvendig ?

 

Dessuten blir den et rent effekttap av formen P_tap = I^2*R

Lenke til kommentar

 

Ohms lov og lyspærer er ikke så klart som man skulle tro. En lærebok i fysikk sier faktisk det motsatte.

Det har vært en lang diskusjon om dette blant professorer etc. Se Martin Ystenes Sprøytvarsleren.

 

 

Morsom sak :)

 

Elektro er jo intet annet enn et spesialområde i fysikk, men det er veldig forenklet helt til man kommer på universitetsnivå og begynner å lære om strøm fra scratch i form av elektriske og magnetiske felter.

 

Å påstå at ohms lov ikke alltid gjelder er snikksnakk, men f.eks kirchovs strømlov gjelder faktisk ikke alltid; den gjelder kun for tidsuavhengige strømmer. Hvis man f.eks for en midlertidig opphopning av ladning vil altså ikke summen av strømmene være null i det øyeblikket 

 

Det virkelige problemet er at ikke alle er enig om hva Ohms lov egentlig er. Såvidt jeg kjenner til var Ohms lov slik Ohm la den frem (neppe under navnet Ohms lov) observasjonen at det er et lineært forhold mellom spenning og strøm når strøm går gjennom et materiale. Dette er riktig (til en god tilnærming og over relativt store strøm/spennings-områder) for mange materialer. Det er imidlertid noen materialer der resistansen endrer seg og forholdet dermed ikke er lineært. Slike materialer kalles ikke-ohmske. Med denne tolkningen av hva Ohms lov innebærer gjelder den ikke for en lyspære siden resistansen endres, og strøm og spenning dermed ikke har et lineært forhold i hele det aktuelle området.

 

Om man tolker Ohms lov som U = RI, der R ikke nødvendigvis er konstant, gjelder den selvfølgelig for lyspærer også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ohms lov og lyspærer er ikke så klart som man skulle tro. En lærebok i fysikk sier faktisk det motsatte.

Det har vært en lang diskusjon om dette blant professorer etc. Se Martin Ystenes Sprøytvarsleren.

 

Var det forresten Tellus du refererte til som en lærebok i fysikk?

 

"Tellus", lærebok i naturfag, 1998. [...]  Dette står i en lærebok i natur- og miljøfag for 9. klasse. "

 

Forøvrig kan du tenke slik:

Hvis man måler strøm og spenning en million ganger i sekundet mens pæren slåes på så vil du se at ohms lov gjelder for hver måling. 

Lenke til kommentar

 

> For den er ikke nødvendig ?

Pæra går jo uten...

 

 

 

Tja, da kan man heller bruke en dimmer hver gang man slår på lyspæren.

 

De er uansett designet for å ha en gitt levetid. Dette er forøvrig noe de designet i senere tid siden de ikke tjente så mye penger på å lage evigvarende lyspærer.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Phoebus_cartel

 

 

http://www.centennialbulb.org/

 

115 år og lyser ennå  :w00t:

Lenke til kommentar

 

Om man tolker Ohms lov som U = RI, der R ikke nødvendigvis er konstant, gjelder den selvfølgelig for lyspærer også.

 

 

 

Hvorfor i all verden skal man tolke det som om variablene i likningen skal være konstante egentlig?

 

Stort sett historikk. Jeg sier ikke at man burde tolke det slik, men jeg har sett flere lærebøker som begrenser navnet Ohms lov til å gjelde tilfellet der R er konstant.

Lenke til kommentar

 

 

> For den er ikke nødvendig ?

Pæra går jo uten...

 

 

 

Tja, da kan man heller bruke en dimmer hver gang man slår på lyspæren.

 

De er uansett designet for å ha en gitt levetid. Dette er forøvrig noe de designet i senere tid siden de ikke tjente så mye penger på å lage evigvarende lyspærer.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Phoebus_cartel

 

 

http://www.centennialbulb.org/

 

115 år og lyser ennå  :w00t:

 

 

 

Akkurat. Er det denne som henger i en brannstasjon eller noe ?

Lenke til kommentar

 

 

Om man tolker Ohms lov som U = RI, der R ikke nødvendigvis er konstant, gjelder den selvfølgelig for lyspærer også.

 

 

 

Hvorfor i all verden skal man tolke det som om variablene i likningen skal være konstante egentlig?

 

Stort sett historikk. Jeg sier ikke at man burde tolke det slik, men jeg har sett flere lærebøker som begrenser navnet Ohms lov til å gjelde tilfellet der R er konstant.

 

 

I lærebøker for ungdomsskolen så er det sikkert helt greit, så kan man heller ha en liten fotnote om at det i virkeligheten kan være noe mer komplisert.

Lenke til kommentar

 

[...]d. Dette er forøvrig noe de designet i senere tid siden de ikke tjente så mye penger på å lage evigvarende lyspærer.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Phoebus_cartel

 

 

http://www.centennialbulb.org/

 

115 år og lyser ennå  :w00t:

Kan du få til med de aller fleste glødepærer: Gi de (litt) lavere spenning (ikke noe PWM-greier, men konstant lavere spenning) så vil de lyse så lenge du vil, desverre med betydelig dårligere lys...

Lenke til kommentar

 

 

 

Har prøvd et par ganger med et M2-lodd på 2 kg for å sjekke. Den har holdt seg innen for tre delinger, altså tre gram. 

Dette er jo ikke så veldig bra hvis man skal veie opp ting på kjøkkenet. Jeg deler regelmessig sauser fra toro, og skal f.eks. ha ut 15 gram pulver.

 

Høres ut som mer arbeid enn å bare lage sausen fra bunnen av spør du meg. 

 

Da må man ha kraft eller noe annet for å lage smak.

 

I værste fall kan man bruke litt buljong... Gir uansett et mye bedre resultat enn posesaus. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Har prøvd et par ganger med et M2-lodd på 2 kg for å sjekke. Den har holdt seg innen for tre delinger, altså tre gram. 

Dette er jo ikke så veldig bra hvis man skal veie opp ting på kjøkkenet. Jeg deler regelmessig sauser fra toro, og skal f.eks. ha ut 15 gram pulver.

 

Høres ut som mer arbeid enn å bare lage sausen fra bunnen av spør du meg. 

 

Da må man ha kraft eller noe annet for å lage smak.

 

I værste fall kan man bruke litt buljong... Gir uansett et mye bedre resultat enn posesaus. 

 

Men så var det dette med å veie opp korrekt mengde av denne buljongen, da.

 

Er det noen spesiell buljong du anbefaller, forresten? (Ikke så sendig spørsmål, kanskje.)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Har prøvd et par ganger med et M2-lodd på 2 kg for å sjekke. Den har holdt seg innen for tre delinger, altså tre gram. 

Dette er jo ikke så veldig bra hvis man skal veie opp ting på kjøkkenet. Jeg deler regelmessig sauser fra toro, og skal f.eks. ha ut 15 gram pulver.

 

Høres ut som mer arbeid enn å bare lage sausen fra bunnen av spør du meg. 

 

Da må man ha kraft eller noe annet for å lage smak.

 

I værste fall kan man bruke litt buljong... Gir uansett et mye bedre resultat enn posesaus. 

 

Men så var det dette med å veie opp korrekt mengde av denne buljongen, da.

 

Er det noen spesiell buljong du anbefaller, forresten? (Ikke så sendig spørsmål, kanskje.)

 

Hvis jeg bruker buljong er det vanlig knorr i terninger. Går fint med en hel terning til én porsjon. Eventuelt kan jeg anbefale sånn fond som kommer i gelé-form. Har du tilgang til en bedre deliaktessebutikk bør du kjøpe ferdig kraft på kartong (kan porsjoneres og fryses), husker desverre ikke navnet, men har handlet det hos Gutta på Haugen og sett det flere steder. Koster vel cirka 100 kroner for én liter og finnes i mange typer. Holder til ganske mange sauser. Også er det ikke rocket science å lage selv. Tar litt tid, men finnes det noe morsommere enn å stå på kjøkkenet? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...