Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Saken: https://www.nrk.no/troms/regjeringen-vurderer-forslag-om-fjelltoppgave-1.13057831

 

Dét jeg ikke skjønner er hvordan hele fjellet kan bli finsk ved å flytte landegrensa 40 m, når den høyeste fjelltoppen på Halti ligger 600 m inn på norsk side? Det er noe som skurrer her ...

Hele fjellet blir ikke finsk, men den laveste (med hele fire meters margin...) av de to toppene blir det (eller rettere sagt; toppen blir i grenselinja, og altså delt norsk/finsk), i motsetning til nå, når grensa går 40m ned (eller bort) i fjellsiden.

Lenke til kommentar

Hva menes egentlig når noen sier at noen andre "tar seg selv høytidlig". "Må ikke være så selvhøytidlig"..

Vet ikke om jeg forstår. Kan noen gi et eksempel på hva man gjør når man tar "seg selv høytidelig"?

For eksempel hvis jeg tror jeg er bedre enn deg fordi jeg har høyere status enn deg, i form av jobbstatus, klassetilhørighet eller at familien min har "gamle penger" og ser ned på deg for at du ikke er like mye verdt som meg.
Lenke til kommentar

 

Hva menes egentlig når noen sier at noen andre "tar seg selv høytidlig". "Må ikke være så selvhøytidlig"..

Vet ikke om jeg forstår. Kan noen gi et eksempel på hva man gjør når man tar "seg selv høytidelig"?

For eksempel hvis jeg tror jeg er bedre enn deg fordi jeg har høyere status enn deg, i form av jobbstatus, klassetilhørighet eller at familien min har "gamle penger" og ser ned på deg for at du ikke er like mye verdt som meg.

 

 

Det er ikke sånn jeg oppfatter begrepet, sånn jeg ser det har ingenting med sosial status å gjøre, men mer at man ikke tåler at folk vitser på din bekostning, blir lett fornærmet osv.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det påstås av utenriksdepartementet at vi ikke kan gi en bit av landet til finland, pga grunnloven. Hvordan henger dette argumentet på greip? Norsk grense har da hatt mange små justeringer siden 1814? Påstår de at disse er grunnlovsstridige?

 

Grunnloven § 1 fastslår følgende: 

 

 

 

Kongeriket Noreg er eit fritt, sjølvstendig, udeleleg og uavhendeleg rike. Regjeringsforma er avgrensa og arveleg monarkisk.

 

Riket er "udeleleg" og "uavhendeleg". I denne sammenheng er det "uavhendeleg" som er relevant: En del av Norge kan ikke gis bort, selges, eller byttes bort. 

 

Spørsmålet kom opp i 1826, da det norsk-russiske fellesområdet Neiden-Pasvik-Petsjenga ble delt mellom Norge og Russland (se UDs traktatregister, traktat 14. mai 1826), men man kom slik jeg forstår det til at fellesområdet aldri hadde vært en del av kongeriket Norge, slik at når den norsk-svenske kongen frasa seg rettigheter (traktatens artikkel 3) avhendet man ingen del av kongeriket Norge. 

 

I Fliflets bok om Norges statsforfatning hevdes det at Grunnloven § 1 ikke forbyr "uvesentlige endringer av grensen" når Norge og våre naboland har grenseoppganger (vi hadde en med Finland i 2007). Dette vil imidlertid ikke være en slik uvesentlig grenseendring. Dette presenteres som en gave, og intensjonen er ikke noen justering for praktiske formål: intensjonen er å gi bort en del av Norge. 

 

Det er ikke forbudt, men det betyr at gaven må følge reglene for grunnlovsvedtak. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvis man komprimerer luft i en beholder på 1 liter, slik at den veier 1 kg, tar det like mye energi å varme opp begge deler like mange grader?

 

Edit: omformulerte spørsmålet.

Edit 2: Hva er det som gjør at luft (ukomprimert) er lettere å varme opp enn vann, per gram?

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

 

 

Hva menes egentlig når noen sier at noen andre "tar seg selv høytidlig". "Må ikke være så selvhøytidlig"..

Vet ikke om jeg forstår. Kan noen gi et eksempel på hva man gjør når man tar "seg selv høytidelig"?

For eksempel hvis jeg tror jeg er bedre enn deg fordi jeg har høyere status enn deg, i form av jobbstatus, klassetilhørighet eller at familien min har "gamle penger" og ser ned på deg for at du ikke er like mye verdt som meg.

 

 

Det er ikke sånn jeg oppfatter begrepet, sånn jeg ser det har ingenting med sosial status å gjøre, men mer at man ikke tåler at folk vitser på din bekostning, blir lett fornærmet osv.

 

AtW

 

Jeg er i samme kor som en som tar seg selv høytidelig. Én fyr av femti kordeltagere. Etter et tiår i koret måtte jeg ta et års pause, for han irriterer meg ofte grenseløst. Koret har et internt demokrati, med valgt styre og valgte komitéer. Men nåde de som foreslår vesentlige endringer i "hans" kor, f.eks en ny skrivemåte for korets navn (justert for norske rettskrivingsregler for navn), en mer moderne logo eller lignende. Da oppfordrer han gjerne til mytteri for å få det valgte styret til å bøye av.

 

Og han tror visst at vi andre håper at han skal anerkjenne vår innsats, for han utbryter ofte høylydt "Bra, Navn!" midt i øvelsene. Han er en av de som hele tiden diskuterer noe med sidemannen under øvelsene, men er også den som reiser seg opp og uten å blunke oppfordrer oss andre til å ikke forstyrre øvelsene med småprating. Han elsker å påta seg solistroller, og han kan bli dypt fornærmet hvis han ikke får de solistrollene han vil ha. På et kortreff med åtte kor fikk han fremskyndet vår deltagelse ved høylydt krangling, for at han skulle rekke hjem og starte vårpløyingen samme kveld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...