Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Er det lov å ta med falsk klokke over grensen? Jeg var skråsikker på at det ikke var lov? Men leste artikkel her om disse falske klokkene som er blitt big business, at det er lov å ta inn og innføre falske så lenge det ikke er næring? Hm?

 

Jeg ringte tollvesenet og fikk beskjed om at det var lov å ta med seg et kopimøbel som provatperson ihvertfall, og det er kanskje sammenliknbart? (merk: det var snakk om et produkt som var legalt i landet jeg dro fra)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Er det lov å ta med falsk klokke over grensen? Jeg var skråsikker på at det ikke var lov? Men leste artikkel her om disse falske klokkene som er blitt big business, at det er lov å ta inn og innføre falske så lenge det ikke er næring? Hm?

 

Jeg ringte tollvesenet og fikk beskjed om at det var lov å ta med seg et kopimøbel som provatperson ihvertfall, og det er kanskje sammenliknbart? (merk: det var snakk om et produkt som var legalt i landet jeg dro fra)

 

AtW

 

 

 

http://e24.no/privat/forbrukerrettigheter/piratkopier-er-tillatt-for-privat-bruk/20384862

 

 

 

EDIT: faen så eg hater den elendige editoren på dette forumet  :wallbash:

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

 

 

Er det lov å ta med falsk klokke over grensen? Jeg var skråsikker på at det ikke var lov? Men leste artikkel her om disse falske klokkene som er blitt big business, at det er lov å ta inn og innføre falske så lenge det ikke er næring? Hm?

Jeg ringte tollvesenet og fikk beskjed om at det var lov å ta med seg et kopimøbel som provatperson ihvertfall, og det er kanskje sammenliknbart? (merk: det var snakk om et produkt som var legalt i landet jeg dro fra)

 

AtW

 

http://e24.no/privat/forbrukerrettigheter/piratkopier-er-tillatt-for-privat-bruk/20384862

 

 

 

EDIT: faen så eg hater den elendige editoren på dette forumet :wallbash:

Det er ikke forbudt å ta det inn i Norge, men det kan være lover i landet du handler som gjør det ulovlig å kjøpe eller "bruke" kopivarer der. For eksempel slår italiensk politi hardt ned på dette, og man risikerer en bot på opptil 10 000 € for å kjøpe kopivarer.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er regelverket mtp militært personel og våpenbruk utenfor militære områder. Utifra min tid i førstegangstjenesten, så virker det som man har lov til å ha med våpen "ut i samfunnet", er det kun i forbindelse med øvelser? Kan man sikte på sivile? Hva med nærme militære bygg, men ikke på forsvarets eiendom? Egne regler? 

 

AtW

Lenke til kommentar

Militære er ikke unntatt sivile lovregler, unntatt i krigs- eller unntakssituasjoner. Det er altså ikke lov å skyte i tettbygd strøk, sikte på andre eller lignende. Hvis man gjør noe av dette som soldat i fredstid stilles man for en sivil domstol.

 

Ok, men hva betyr dette i praksis? Lovverket er stort, og jeg har ikke oversikten, i våpenloven står det jo konkret at automatvåpen og våpen som er "hovedsaklig militære" ikke er lov å bruke, men det er det jo åpenbart for militært personell, så det er sikkert angitt i en eller annen annen lov. Så militæret har jo noen ting de får lov til også i fredstid som ikke er vanlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Godt spørsmål! Jeg vil bare "skyte inn" at fra min tid i førstegangstjenesten så fikk vi jo lov til å bære våpen uten ammo både i og utenfor øvelse. I tillegg fikk vi skyte på skytebane under veiledning. Det fikk vi helt uten noe særskilt våpentillatelse, jegerprøve eller lignende. Det var også vanlig praksis å for eksempel ha våpen på seg når laget på vogna mi skulle inn på bensinstasjonen i løpet av en øvelse og kjøpe pølse og brus. Uten ammo selvsagt, men med sluttstykke og alt som skal til for å ha et funksjonelt uladd våpen. Det er godt mulig praksisen har endret seg siden jeg var i førstegangstjenesten.

Lenke til kommentar

Våpenloven

 

 

 

§ 4.Denne lov gjelder ikke for skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon som er bestemt for eller tilhører Forsvaret eller politiet. Heller ikke gjelder loven for ammunisjon som er bestemt for eller tilhører Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Kongen fastsetter de bestemmelser som skal gjelde for Forsvarets anvendelse av ammunisjon.
Lenke til kommentar

Helt siden bybanen begynte å kjøre her i Bergen har jeg lurt på hvorfor det på enkelte steder er et slags ekstra sett med togskinner, midt mellom de "normale" skinnene...

For at toget ikke skal "kjøre i grøfta" om det sporer av. Plasseres gjerne på bruer, langs stup og andre plasser det ville være ekstra ille med avsporing

Lenke til kommentar

De siste årene har de gått mere og mere vekk fra betongmurer og over til å mure med gråstein på veianlegg og lignende.

 

Eg har blitt fortalt at det er pga pris, steinmurene er billigere enn betongmurer. For min del synest eg det er flott, steinmurene er mye finere å sjå på.

 

Men kordan kan de beregne styrke på en gråsteinsmur, og være sikker på at den er stabil nok? Det er vel fullstendig avhengig av kordan steinen er lagt og at den som murer veit kva han driver på med? En liten feil så risikerer man at muren raser ut?

Lenke til kommentar

 

Våpenloven

 

 

 

§ 4.Denne lov gjelder ikke for skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon som er bestemt for eller tilhører Forsvaret eller politiet. Heller ikke gjelder loven for ammunisjon som er bestemt for eller tilhører Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Kongen fastsetter de bestemmelser som skal gjelde for Forsvarets anvendelse av ammunisjon.

 

 

Men hva er den praktiske konsekvensen av dette da? Helt fri våpenbruk for militært personell?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når eg var i militæret var den en løytnant på avdelingen som var veldig våpeninterresert. Han hadde massevis av våpen privat, bla en AK-47, M16 etc etc.

 

Han hadde de med seg på militære skytebaner og skyt med de der. Vi soldatene fikk også prøve litt. No er dette over 25 år siden, reglene er kanskje forandret no.

Lenke til kommentar

Ok, men hva betyr dette i praksis? Lovverket er stort, og jeg har ikke oversikten, i våpenloven står det jo konkret at automatvåpen og våpen som er "hovedsaklig militære" ikke er lov å bruke(...)

Som tidligere nevnt, så står det i våpenloven at den ikke gjelder tjenestevåpen, politi eller militære. ;)

 

Militær våpenbruk i fredstid er hjemlet i nødvergebestemmelsen i straffeloven, og nærmere konkretisert og utdypet i avsnitt C i Forsvarets Instruks for militære vakters bruk av våpen og tvangsmidler i fredstid.

Eller den kortere tittelen: TFF* 562.

*) (Tjenestereglement For Forsvaret...)

 

https://forsvaret.no/hv/tjeneste/lover/vpn-og-tvangsmidler

https://forsvaret.no/hv/ForsvaretDocuments/TFF-562%20Tjenestereglement%20for%20Forsvaret.pdf

 

Se også denne diskusjonen:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1668819

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Er det fysisk mulig å lage en antibombe? Altså en innretning eller et stoff som reagerer på en eksplosjon med en motvirkende/utlignende reaksjon?

 

Jeg tenker kanskje en slags brynje i gassform som kan sirkuleres på steder med mange mennesker.

 

Eller et skum som blåses ut fra gulv og tak?

Endret av Sir
Lenke til kommentar

Tja. Hvis du putter en liten sprengladning inni en diger vakuumtank av glass og får denne til å sprekke/implodere akkurat når eksplosivene eksploderer så kan man kanskje klare å balansere de så eksplosjonen motvirkes. Men dette høres høyst teoretisk ut og er neppe særlig gjennomførbart selv i et kontrollert og nøye beregnet forsøk. Langt mindre gjennomførbart som en liten enhet som skal beskytte folkemasser mot en sprengladning med ukjent størrelse og plassering.

Lenke til kommentar

De siste årene har de gått mere og mere vekk fra betongmurer og over til å mure med gråstein på veianlegg og lignende.

 

Eg har blitt fortalt at det er pga pris, steinmurene er billigere enn betongmurer. For min del synest eg det er flott, steinmurene er mye finere å sjå på.

 

Men kordan kan de beregne styrke på en gråsteinsmur, og være sikker på at den er stabil nok? Det er vel fullstendig avhengig av kordan steinen er lagt og at den som murer veit kva han driver på med? En liten feil så risikerer man at muren raser ut?

 

Javisst, det er både billigere og penere enn betongelementmurer. Opprinnelig ble natursteinmurer prøvd ut fordi det ble ansett å være penere, men da man oppdaget at det også var billigere var det stort sett slutt med betongblokkmurer. Natursteinsblokker er naturlig ruglete og glir ikke på hverandre, hvis de legges på rett måte. Ofte legges murene slik at de horisontale skillelinjene ikke er plane, men er brudne opp og ned. Dette gir bedre friksjon mellom lagene.

 

I gamle dager bygde man jo til og med buebruer med naturstein, uten mørtel, og de står fortsatt, ofte flere hundre år etter at de ble bygd (man bygde en trekonstruksjon under, la stein oppå og fjernet treverket). Rundbuebruene av naturstein står stabilt, så lenge fundamentet er stabilt. Det samme gjelder forstøtningsmurer, også der må fundamentet være stabilt. Men kunnskapen om dette behøvde man ikke finne opp da man gikk over til naturstein, for det samme kravet til stabilt fundament gjaldt jo også betongelementmurer.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...