Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Synd å se myten gjengitt i boka hans. Det er rett og slett feil. Både det at glass siger merkbart nedover gjennom århundrene og at glass blir beskrevet som flytende.

 

Glass er et fast stoff med amorf struktur. For stoffer som holder samme amorfe struktur som i flytende fase er skillet mellom fast og flytende definert av viskositeten. Jeg husker ikke grensa i farta men den er veldig mange tierpotenser unna viskositeten til glass.

 

Vindusruter fra middelalderen har den formen det har på grunn av produksjonsmetodene den gangen. Glasset har altså hatt like ujevn tykkelse helt siden det ble laget. Folk tenker kanskje at 500 år må være mye, men det er ikke det i denne sammenhengen. Hadde middelalderen vart i 500 millioner år så kaaaanskje det kunne blitt mulig å måle atomære forskjeller i tykkelsen... :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Hva menes med "egentlig flytende"?

 

Stein er flytende. Det beveger seg over tid. Veldig lang tid. Uten å ha lest meg opp på dette i det hele tatt, så er det for meg sannsynlig at også glass vil synke nedover over tid.

Hvor flytende noe er bestemmes av stoffets viskositet. Desto lavere, desto mer flytende.

 

Her er noen verdier på absolutt viskositet (Pascal s)

 

Vann: 10^-3

Flytende honning: 10^1

Sirup: 10^2

Glass: 10^40

 

Som du ser så kan man si at glass er flytende, men for at et vindu skal bli tykkere nederst må man i så fall vente lenger enn universet har eksistert til nå.

Leser Bill Bryson sin bok om nesten alt, og kom tilfeldigvis over dette i dag (se vedlegg).

Er klar over at det er populærvitenskap, men overrasker meg at dette blir fremlagt som en sannhet i en så kjent bok, hvis det ikke er hold i det. Er dere sikre på at det bare er tull?

Ja

Lenke til kommentar

Hvorfor kan nesten alle gatekjøkken der jeg bor påstå på reklamen sin at de har "byens beste burger", mens Tine og Gilde er forsiktige og har "Kanskje verdens fineste melk" og "sannsynligvis den beste salamien i Norge" i sine reklamer? (Sistnevnte er fritt sitert, muligens ikke helt korrekt)

Lenke til kommentar

Må man? Hva som er byens beste er jo en mening. Men "byens billigste" kan du ikke si hvis det ikke stemmer.

 

Tror ikke loven skiller på slikt (selv om jeg er litt på tynn is), man kan jo mene at medisinen man selger kurerer kreft også, men det gjør det ikke sant (for å ta et litt mer ekstremt eksempel)

 

AtW

Lenke til kommentar

I følge loven må du fremdeles fremlegge dokumentasjon på at du har "byens beste" når du bruker det i markedsføringen.

 

Hvilken lov da? Hvis du tenker på markedsføringsloven § 3 annet ledd gjelder den kun faktiske forhold. Påstanden om at noe er "best" er ikke et faktisk forhold, i motsetning til f.eks. "billigst".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...