Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Eg har engang lest at glass egentlig er flytende, bare veldig tregt.

 

Påstanden var at en glassrute vil flyte nedover, og over lang tid bli tynnere øverst og tjukkere nederst.

 

Stemmer det, og isåfall, kor lang tid tar det før man kan måle forandringen?

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående glass, så er det en myte. At man ikke var like flinke som i dag til å lage helt flate glassplater og at man plasserte den tykkeste biten nederst høres ganske så sannsynlig ut.

 

 

Kommunikasjonen med romsonder. Sånn litt mer teknisk, hvordan foregår den? Jeg tenker på protokoller datahastighet, hvor mye feil som forekommer osv. Bildene av Pluto er jo ganske så detaljerte og å kunne sende dem over en så stor avstand er jo ganske fantasktisk i seg selv.

Lenke til kommentar

Kort svar, noen andre får utdype senere. Sondene sender ut relativt svake signaler, over enorme avstander, så man har enorme arrays med radiomottakere på Jorden som klarer å plukke dem opp. Enkelt forklart mener jeg at bitraten generelt blir lavere jo lengre unna man er. Når det kommer til kvaliteten, så er det nok feilrettingskode, sammen med tålmodiget (lang sendetid) som gir gode bilder. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva menes med "egentlig flytende"?

 

Stein er flytende. Det beveger seg over tid. Veldig lang tid. Uten å ha lest meg opp på dette i det hele tatt, så er det for meg sannsynlig at også glass vil synke nedover over tid.

Hvor flytende noe er bestemmes av stoffets viskositet. Desto lavere, desto mer flytende.

 

Her er noen verdier på absolutt viskositet (Pascal s)

 

Vann: 10^-3

Flytende honning: 10^1

Sirup: 10^2

Glass: 10^40

 

Som du ser så kan man si at glass er flytende, men for at et vindu skal bli tykkere nederst må man i så fall vente lenger enn universet har eksistert til nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Det blåste kraftig opp her, og jeg så nettopp en måke bli løftet himmelhøyt på få sekunder. 

Spørsmål:

Får fugler dotter i ørene når de stiger fort? 

Fuglene i motsetning til mennesker er laget for å fly og være i luften så dette er noe jeg ikke kan se for meg at en ful få.

Lenke til kommentar

Det er iskaldt vinter ute, men det har ikkje regnet/snødd på veker, alle veiene er totalt snøfri. Ein person kjører på besøk til ein kamerat og der har ungen lekt med spyleslangen for å lage seg ein skøytebane dei kan skli på, du kommer inn på område deires og har null sjangs til å stoppe og kjører rett i bilen deires, kim sin feil er det da?

Lenke til kommentar

Det er iskaldt vinter ute, men det har ikkje regnet/snødd på veker, alle veiene er totalt snøfri. Ein person kjører på besøk til ein kamerat og der har ungen lekt med spyleslangen for å lage seg ein skøytebane dei kan skli på, du kommer inn på område deires og har null sjangs til å stoppe og kjører rett i bilen deires, kim sin feil er det da?

"Problemet" er at man fulgte med, så ser man is glinset når man kommer inn i området.

Og man skal ha gode dekk. Og senke farten for svinging eller nedbremsing.

Situasjonen er ikke fiktiv, men å tenke at man faktisk lar det går så lenge uten å se seg for er mer skremmende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

 

Det er iskaldt vinter ute, men det har ikkje regnet/snødd på veker, alle veiene er totalt snøfri. Ein person kjører på besøk til ein kamerat og der har ungen lekt med spyleslangen for å lage seg ein skøytebane dei kan skli på, du kommer inn på område deires og har null sjangs til å stoppe og kjører rett i bilen deires, kim sin feil er det da?

"Problemet" er at man fulgte med, så ser man is glinset når man kommer inn i området.

Og man skal ha gode dekk. Og senke farten for svinging eller nedbremsing.

Situasjonen er ikke fiktiv, men å tenke at man faktisk lar det går så lenge uten å se seg for er mer skremmende.

 

Er vel uansett den som kjører i en bil bakfra som får skyld.

Lenke til kommentar

Det er iskaldt vinter ute, men det har ikkje regnet/snødd på veker, alle veiene er totalt snøfri. Ein person kjører på besøk til ein kamerat og der har ungen lekt med spyleslangen for å lage seg ein skøytebane dei kan skli på, du kommer inn på område deires og har null sjangs til å stoppe og kjører rett i bilen deires, kim sin feil er det da?

 

"Feil" er et flertydig begrep. I strafferettslig sammenheng snakker man om skyld, mens i erstatningsrettslig sammenheng snakker man om ansvar. Begge begrepene bygger imidlertid på at man har overtrådt en eller annen norm for hvordan man skal opptre i en gitt situasjon. 

 

I trafikksaker er denne normen vanligvis vegtrafikkloven § 3, som er lenket til over. Slik du beskriver denne hypotetiske situasjonen er denne normen antagelig ikke brutt. 

 

 

Det får imidlertid ikke betydning for erstatningsansvaret. I bilsaker er erstatningsansvaret objektivt - det kreves kun at en bil gjorde en skade i egenskap av å være bil. Hvem som har gjort noe klanderverdig får med andre ord ingen betydning for erstatningsansvaret når det er en bil som har gjort skade på en annen bil. 

 

Så kan det tenkes at erstatningen blir redusert fordi skadelidte har medvirket til skaden. 

Lenke til kommentar

 

Hva menes med "egentlig flytende"?

 

Stein er flytende. Det beveger seg over tid. Veldig lang tid. Uten å ha lest meg opp på dette i det hele tatt, så er det for meg sannsynlig at også glass vil synke nedover over tid.

Hvor flytende noe er bestemmes av stoffets viskositet. Desto lavere, desto mer flytende.

 

Her er noen verdier på absolutt viskositet (Pascal s)

 

Vann: 10^-3

Flytende honning: 10^1

Sirup: 10^2

Glass: 10^40

 

Som du ser så kan man si at glass er flytende, men for at et vindu skal bli tykkere nederst må man i så fall vente lenger enn universet har eksistert til nå.

 

 

Leser Bill Bryson sin bok om nesten alt, og kom tilfeldigvis over dette i dag (se vedlegg).

Er klar over at det er populærvitenskap, men overrasker meg at dette blir fremlagt som en sannhet i en så kjent bok, hvis det ikke er hold i det.   Er dere sikre på at det bare er tull?

post-21982-0-26853400-1469134272_thumb.jpg

post-21982-0-20766000-1469134347_thumb.jpg

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er iskaldt vinter ute, men det har ikkje regnet/snødd på veker, alle veiene er totalt snøfri. Ein person kjører på besøk til ein kamerat og der har ungen lekt med spyleslangen for å lage seg ein skøytebane dei kan skli på, du kommer inn på område deires og har null sjangs til å stoppe og kjører rett i bilen deires, kim sin feil er det da?

"Feil" er et flertydig begrep. I strafferettslig sammenheng snakker man om skyld, mens i erstatningsrettslig sammenheng snakker man om ansvar. Begge begrepene bygger imidlertid på at man har overtrådt en eller annen norm for hvordan man skal opptre i en gitt situasjon.

 

I trafikksaker er denne normen vanligvis vegtrafikkloven § 3, som er lenket til over. Slik du beskriver denne hypotetiske situasjonen er denne normen antagelig ikke brutt.

 

 

Det får imidlertid ikke betydning for erstatningsansvaret. I bilsaker er erstatningsansvaret objektivt - det kreves kun at en bil gjorde en skade i egenskap av å være bil. Hvem som har gjort noe klanderverdig får med andre ord ingen betydning for erstatningsansvaret når det er en bil som har gjort skade på en annen bil.

 

Så kan det tenkes at erstatningen blir redusert fordi skadelidte har medvirket til skaden.

Så man kan ikke bare islegge området rundt bilen om man ønsker ny støtfanger altså?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...