Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817324

For milde mini-statskupp da? :p

 

Tror nok mer §114 "grov" ... passer bedre for statskupp.

Hermansen: "Kupp ?.

 

"Det har ikke vært no' kupp !"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er mulig. Søk på Sigma WR protective filter. WR står i denne sammenhengen for water repellant og dette er også olje- og fett-avstøtende.

 

 

http://www.sigma-global.com/en/lenses/cas/product/accessories/filter/#/wr-ceramic-protector

Water-repellent (WR) coating

wr-coating_figure01.jpgwr-coating_figure02.jpg

WR Coating                                                  Conventional protective filter

The WR coating reflects only 0.24 percent of visible light, thereby minimizing flare and ghosting. Its ability to repel both water and oil is also excellent: water drops bounce right off, and fingerprints are easily removed with a quick wipe. This coating also offers high lubricating ability, giving it more than ten times the scratch-preventing capability of SIGMA’s current Super Multi-Layer Coating. The coating’s antistatic function helps prevent static electricity from attracting dust and other particles, which can easily be blown off the filter when they do adhere.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Oppvaskmaskinen min har et display some viser tid den tenker seg å bruke på vasken - denne varierer ikke bare fra program til program, men også vask til vask. Jeg har alltid tenkt det er vektbasert, men det virker ikke helt å harmonere med væskene, og jeg kan ikke se noen vektsensorer - noen som vet hvordan dette fungerer?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noen fasit, men resonnerer slik:

Det er ikke noe teoretisk i veien for å skyte en dott med luft i supersonisk hastighet gjennom luft. I praksis vil nok friksjonen få dotten til å løse seg opp ganske raskt, men ser vi for oss en stor nok dott, som for eksempel en kubikk-kilometer fordampet asteroide vil nok dotten fortsette gjennom luft ganske langt i supersonisk hastighet.

Jeg ser heller ikke noe teoretisk i veien for at en smultringformet luftmasse skal kunne ha supersonisk hastighet gjennom luft. For eksempel ved at en stor og en liten supersonisk luft-dott skytes rett mot hverandre og kolliderer. Da vil den naturlig nok få supersonisk rotasjon internt. I praksis vil nok rotasjonen og smultringen løse seg opp raskt med mindre den er veldig stor.

Om det er mulig i praksis å fremstille en supersonisk smultring ved munningen til et supersonisk skytevåpen/kanon eller jetmotor er jeg usikker på.

Edit: Det ser ut som det er gjort en del forskning på området. Et startpage-søk på supersonic vortex ga en del bilderesultater med simuleringer av blant annet turbulens i og bak supersoniske jetmotorer, tuppen og vingene på supersoniske fly og mer generelt på supersoniske gass-strømmer. Noen av simuleringene virker veldig laminære (skarpe rene trykklinjer), andre virker mer kaotiske/turbulente og noen ser ut til å ha en mellomting der det skapes en serie med "smultringer" med ulik størrelse.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

En jeg kjenner har fått påvist voldsom hasselnøttallergi av legen, men har spist diverse nøtteblandinger og bakst hele livet som sikkert inneholder hasselnøtt. For å finne ut av dette, er det en god idé å stikke til legevakten og spise hasselnøtter i venteværelset, for å teste allergien under trygge omgivelser?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noen fasit, men resonnerer slik:

 

Det er ikke noe teoretisk i veien for å skyte en dott med luft i supersonisk hastighet gjennom luft. I praksis vil nok friksjonen få dotten til å løse seg opp ganske raskt, men ser vi for oss en stor nok dott, som for eksempel en kubikk-kilometer fordampet asteroide vil nok dotten fortsette gjennom luft ganske langt i supersonisk hastighet.

 

Jeg ser heller ikke noe teoretisk i veien for at en smultringformet luftmasse skal kunne ha supersonisk hastighet gjennom luft. For eksempel ved at en stor og en liten supersonisk luft-dott skytes rett mot hverandre og kolliderer. Da vil den naturlig nok få supersonisk rotasjon internt. I praksis vil nok rotasjonen og smultringen løse seg opp raskt med mindre den er veldig stor.

 

Om det er mulig i praksis å fremstille en supersonisk smultring ved munningen til et supersonisk skytevåpen/kanon eller jetmotor er jeg usikker på.

 

Edit: Det ser ut som det er gjort en del forskning på området. Et startpage-søk på supersonic vortex ga en del bilderesultater med simuleringer av blant annet turbulens i og bak supersoniske jetmotorer, tuppen og vingene på supersoniske fly og mer generelt på supersoniske gass-strømmer. Noen av simuleringene virker veldig laminære (skarpe rene trykklinjer), andre virker mer kaotiske/turbulente og noen ser ut til å ha en mellomting der det skapes en serie med "smultringer" med ulik størrelse.

En vortex ring er jo et fenomen hvor ringen holder sin form mens den beveger seg gjennom lufta i rimelig lang tid, og lager en trykkbølge ved allt den treffer. Det er nesten som et prosjektil laget av luft. Så vingetipvortexer, ol. er i denne sammenhengen ikke relevannt. Mitt spørsmål er om en vortexring kan holde sin form og bevege seg gjennom lufta i supersoniske hastigheter akkurat som den gjør i lavere hastigheter? Noe jeg egentlig tviler litt på da den supersoniske sjokkbølgen vel vil ødelegge ringen rimeli raskt? Og aerodynamikk jo ikke er lik i supersoniske hastigheter som i subsoniske.

Lenke til kommentar

En jeg kjenner har fått påvist voldsom hasselnøttallergi av legen, men har spist diverse nøtteblandinger og bakst hele livet som sikkert inneholder hasselnøtt. For å finne ut av dette, er det en god idé å stikke til legevakten og spise hasselnøtter i venteværelset, for å teste allergien under trygge omgivelser?

 

Du får finne ut hva voldsom betyr, og komme tilbake med en fasit.

Påvist reaksjon er ikke det samme som hvordan du reagerer. F.eks er tettere luftveier mye mer alvorlig enn utslett eller andre milde symptomer.

 

Eller: Vis du ikke fikk et godt svar hos legen, og du vil ha svar, må du faktisk ringe for å få svar.

Vi vet ikke hva som står på papiret, hvilke forklaringer som er sendt med, eller hva slags måleenheter det er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...