Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

På en del åkrer her hvor jeg bor, er det sånne "hauger" rundt omkring. De er litt høyere enn åkeren rundt, og bonden ser alltid ut til å pløye rundt den, slik at gresset vokser seg høyt. Hvorfor pløyer ikke bonden disse haugene også? Noen er jo faktisk ganske store, så det er jo litt høy som forsvinner i ugress oppå der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På en del åkrer her hvor jeg bor, er det sånne "hauger" rundt omkring. De er litt høyere enn åkeren rundt, og bonden ser alltid ut til å pløye rundt den, slik at gresset vokser seg høyt. Hvorfor pløyer ikke bonden disse haugene også? Noen er jo faktisk ganske store, så det er jo litt høy som forsvinner i ugress oppå der.

Mener du pløying, eller slåing? Hvis bonden ikke slår denne haugen er det sikkert ikke verdt bryet, eksempelvis hvis haugen er for stor for bruk av forhøster eller lignende. Samme gjelder nok pløying. Godt mulig at haugen har mye stein i seg, som kan skade utstyret. Trenger ikke å være noe mer hokus pokus enn dette.

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting jeg har endel lurt på: Hvor mye dritt er der i havet egentlig, og hva utgjør det ifa utslipp og forgifting av havlivet. fisk og alt dette vi spiser mye av?

Tenker på alt det med skip feks alt som ble senket i krigen, det dreide seg vel om tusenvis av skip. Konvoier og svære slagskip som ligger vrak rundtom på havets bunn. Og alt som er dumpet.

Fordi det er vel så mye av dette ingen har kontroll over. Det ligger bare på bunnen og forpester. Hadde alt det ligger omkring på land, tenker jeg det hadde vært sett som katastrofalt og meget farlig.

Men alt om ligger på havets bunn snakkes det lite om. 

Har inntrykk av at folk som spiser veldig mye sjømat oftere får kreft enn andre. Kan ikke påstå det selvsagt, bare noe jeg mener å ha notert meg og har stusset over. Dermed begynte jeg å lure på om her kan være en sammenheng. Eller blir dritten absorbert bort av havet på en måte?

Lenke til kommentar

Har inntrykk av at folk som spiser veldig mye sjømat oftere får kreft enn andre. Kan ikke påstå det selvsagt, bare noe jeg mener å ha notert meg og har stusset over. Dermed begynte jeg å lure på om her kan være en sammenheng. Eller blir dritten absorbert bort av havet på en måte?

Krepsdyr og kreps heter kräftdjur og kräftor, respektivt, på svensk. De har skjønt noe vi ikke har skjønt.

 

^ Salt humor.

Lenke til kommentar

 

Har inntrykk av at folk som spiser veldig mye sjømat oftere får kreft enn andre. Kan ikke påstå det selvsagt, bare noe jeg mener å ha notert meg og har stusset over. Dermed begynte jeg å lure på om her kan være en sammenheng. Eller blir dritten absorbert bort av havet på en måte?

Krepsdyr og kreps heter kräftdjur og kräftor, respektivt, på svensk. De har skjønt noe vi ikke har skjønt.

 

^ Salt humor.

Til gjengjeld bruker de ikke ordet kräft for kreft men i stedet cancer.

 

(Det skal sies at cancer kommer fra latin og betyr kreps, se for eksempel hva engelskmennene kaller stjernetegnet krepsen)

Lenke til kommentar

Grunnen til at kreft (cancer) har fått navnet sitt har ingenting med at sjømat gir deg kreft (faktisk gir rødt kjøtt høyere kreftrisiko enn både hvitt kjøtt og sjømat), men ganske billedlig fordi en kreftcelle med sine utgreininger av utseende ligner litt på et krepsdyr med mange bein.

 

post-51414-0-39070500-1468363311_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg lurer på en ting med blekkskrivere...

Billige blekkskrivere koster 300 kroner, og går i stykker med en gang. Den onde planen er at du må kjøpe ny hele tiden. De har et elektronisk telleverk som teller antall utskrifter, og gir en uforståelig feilmelding etter en stund, som betyr at du må kjøpe ny. Service koster mer enn en ny printer. Planned obsolescence.

 

Men hvorfor?

Narkolangere har jo en helt annen strategi. Første dose er gratis. Når du har en printer du er fornøyd med, vil du kjøpe blekket deres i mange år.

 

Hvis printeren er så dårlig, kjøper jeg jo et annet merke neste gang. Da går produsenten glipp av pengene mine, for jeg kjøper ikke blekket deres lengre.

 

Jeg kjenner folk som har kjøpt printere med ekstermt kort levetid.

Har hatt noen selv også.

 

Min nåværende printer ser ut til å være udødelig. En HP Photosmart 740 series.

Må regelmessig installere drivere på nytt, og Windows 10 finner den ikke før jeg krysser av for "jeg har en eldre printer. Søk på nytt". Da virker den perfekt inntil neste kræsj.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man får kjøpt uoriginalt blekk, og det fungerer også greit.

Men jeg forstår ikke at printerprodusenten tjener penger på 300 kroners printere, om den ikke varer lenge nok til at kunden kjøper masse blekk. Profitten kan ikke ligge i så billige bruk-og-kast-printere, men at kunden må kjøpe blekk. Da er det dumt å lage printere som går i stykker med vilje.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

De lager software-begrensede produkter av hovedsakelig to grunner, som gjerne kombineres: 

1) ønske om å tilby ett grisebillig produkt til de som ikke har råd til toppmodellen, men finner at det er billigere å lage en nedgradert versjon av toppmodellen enn å lage en helt ny billigmodell

2) Når du bruker kjipe og billige materialer vil du (kanskje) heller at printeren (eller noe annet) bare skal slutte å virke (og du kaster den og kjøper ny) enn at du får gradvis mer rævva utskrifter mens du utvikler ett intenst ha mot produsenten før den endelig konker  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...