Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

I denne artikkelen om et heliumfunn står det at funnet på 1.5 mrd kubikkmeter kan dekke verdens heliumbehov i sju år.

 

Hvis det er rent helium vi snakker om, så synes jeg dette er helt utrolige mengder.

 

1.5 mrd m^3 helium over 7 år tilsvarer 24 mill liter per time. 

Er nok snakk om standardkubikkmeter(Sm3), så 24.000.000 liter per time er "bare" 4 tonn i timen. Ikke så mye når man inkluderer ballonger, dykking (inkludert sportsdykking), sveising, laserskjæring, kjøling, gasskromatografi og annet som bruker He rundt omkring

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I denne artikkelen om et heliumfunn står det at funnet på 1.5 mrd kubikkmeter kan dekke verdens heliumbehov i sju år.

 

Hvis det er rent helium vi snakker om, så synes jeg dette er helt utrolige mengder.

 

1.5 mrd m^3 helium over 7 år tilsvarer 24 mill liter per time. 

 

En MR-maskin alene bruker såvidt meg bekjent ett par kubikk med flytende helium, det vil si rundt regnet ett par tusen kubikk med gass. Og luftskip bruker kanskje 15000 kubikk per stykk? Begge deler må etterfylles jevnlig. Det går endel, men jeg er enig i at kun 7 år høres mye ut, hadde vært interessant å vite hva dette gikk til. Går sikkert endel til sveising også antar jeg. Harddisker har kanskje 20 kubikkcentimeter per disk, dvs 50 000 drev per kubikk. Eller 10 000 kubikk for verdens totale harddiskproduksjon forutsatt alle var fylt med helium. (ca 500 millioner), noe som tydelig viser at maset om at harddisker er et problem for helium-lagrene bare er tull.

 

AtW

Lenke til kommentar

Antistatiske poser kan lede (litt) strøm. Problemet med f.eks vanlig plast er at det isolerer meget bra, så når materialet blir oppladet med statisk elektrisitet (vanskelig å unngå) så blir ladningen værende. 

Klær kan impregneres med et stoff som holder på fuktighet, vann leder strøm.

Lenke til kommentar

Håndverkere/elektrikere har ofte en minimumsfakturering på 1 time for oppmøte til småoppdrag.  Kan man "kreve" at elektrikeren blir en time og gjør flere småjobber for å fylle opp timen, hvis det opprinnelige oppdraget var så lite at det tok 5 minutter?

Lenke til kommentar

Håndverkere/elektrikere har ofte en minimumsfakturering på 1 time for oppmøte til småoppdrag.  Kan man "kreve" at elektrikeren blir en time og gjør flere småjobber for å fylle opp timen, hvis det opprinnelige oppdraget var så lite at det tok 5 minutter?

 

Nei. Da må du i så fall spesifisere det når dere avtaler oppdraget. 

 

(Dette er for øvrig en av grunnene til at man vitser om advokaters gaffeltimeføring - vanlig praksis i advokatbransjen er at arbeidsoppgaver som tar mer enn et absolutt minimum av tid faktureres med 15 minutter.)

Lenke til kommentar

Det samme gjelder konsulentbransjen. Der handler minimumsfakturering om å omstille seg fra et arbeid til et annet og ikke minst et nødvendig rammeverk av fakturering, kvalitetskontroll og andre administrative rutiner som skal gjennomføres selv om oppdraget i teorien tar få minutter. Man skal også orientere tilstrekkelig om oppdragets omfang og resultatkrav til den som skal utføre det. For håndtverkere handler det ofte om transport til og fra, samt innkjøp av materiell til oppdraget, samt planlegging av arbeidsdagen. Det er for eksempel mer effektivt å ha et oppdrag som varer hele dagen enn ørten 1-minutts oppdrag. Satt på spissen så er det umulig å gjennomføre 450 1-minutts oppdrag i løpet av en 7,5 timers arbeidsdag selv om det er 450 minutter i arbeidsdagen. Et heldagsoppdrag utnytter dagen langt mer effektivt.

Lenke til kommentar

Men når det er sagt så er det slik at dersom du hyrer inn ein håndtverkar til å utføre eit slikt 5 minumttsarbeid, og du får beskjed om at det blir fakturert for 1-3 timar som minimum, så kan du takke nei og finne ein anna håndtverkar som kan tilby sine tjenester til ein langt meir fornuftig pris.

Det vil også være mulig å kontre med at dersom håndtverkaren vil ha betalt for ein heil time, om han/ho då også kan gjere jobb Y og Z.

 

Så dette kan du forhandle om for å få mest mulig tjenester utført utan å betale noke ekstra, men å kreve kan du ikkje.

Lenke til kommentar

Det samme gjelder konsulentbransjen. Der handler minimumsfakturering om å omstille seg fra et arbeid til et annet og ikke minst et nødvendig rammeverk av fakturering, kvalitetskontroll og andre administrative rutiner som skal gjennomføres selv om oppdraget i teorien tar få minutter. Man skal også orientere tilstrekkelig om oppdragets omfang og resultatkrav til den som skal utføre det. For håndtverkere handler det ofte om transport til og fra, samt innkjøp av materiell til oppdraget, samt planlegging av arbeidsdagen. Det er for eksempel mer effektivt å ha et oppdrag som varer hele dagen enn ørten 1-minutts oppdrag. Satt på spissen så er det umulig å gjennomføre 450 1-minutts oppdrag i løpet av en 7,5 timers arbeidsdag selv om det er 450 minutter i arbeidsdagen. Et heldagsoppdrag utnytter dagen langt mer effektivt.

Angående håndverkere pleier de fakturere 45 min til 1 time for "transport til oppdraget" uansett etter min erfaring, så f.eks. 10 stk oppdrag på 15 min bør gi god fakturering for dagen.

Lenke til kommentar

Jobbet en gang som serviceelektriker. Et oppdrag, uansett hvor kort det var tok reelt minimum 30 minutter. Da medregnes ikke eventuell transport. Men det var sjeldent at det faktisk var mulig å fakturere så lite av følgende årsak:

Du skal som et minimum få arbeidsbeskrivelse, finne ut hvor det er, hente eventuelt utstyr/verktøy du normalt ikke har i bilen, komme deg dit, kommunisere med kunde, gjøre det du må, komme deg tilbake, skrive kjørebok, skrive timer, legge på plass utstyret/verktøy du normalt ikke har i bilen.

Har du gjort et inngrep i installasjonen må du i tillegg gjøre sluttkontroll lage underlag til samsvarserklæring og dokumentere det du har gjort (koblingsskjema, bilder osv.).

 

Antar det er omtrent det samme for rørleggere og snekkere. Dog kanskje litt andre krav til sluttdokumentasjon.

 

Forøvrig hadde det vært veldig kurant for meg å gjøre 10 stk. 15 minuttersoppdrag på en arbeidsdag. Jeg fikk lønn ut i fra hvor mange timer jeg fakturerte. Hadde jeg fakturert 15 stk. 1 time hadde jeg følgelig også ført 15 timer den dagen.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Har sett at #SK16 eller #sk16 har dukket opp rundt om uten at jeg klarer å finne no svar på hva dette betyr. Klarer ikke å finne noe sammenheng mellom bilder som blir lagt ut på instagram med denne hæsjtæggen eller det som blir lagt ut på facebook med #sk16. Noen her som har snappet opp hva dette betyr?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...