Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Fungerer faktisk slike ultralydgeneratorer som skal skremme vekk mygg?

 

Har en garasje som tydeligvis er ekstremt tiltrekkende for mygg, og vil kjøpe noe slikt hvis det faktisk fungerer.

Eneste som har fungert for min del er disse varmeelementene man putter en liten tablett i som gir fra seg lukt som mygg ikke liker, og myggspiraler. 

 

Ellers kan du kikke litt rundt i området å se om det er noe stillestående vann i nærheten. Mygg elsker å legge eggene sine i det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Fungerer faktisk slike ultralydgeneratorer som skal skremme vekk mygg?

 

Har en garasje som tydeligvis er ekstremt tiltrekkende for mygg, og vil kjøpe noe slikt hvis det faktisk fungerer.

Eneste som har fungert for min del er disse varmeelementene man putter en liten tablett i som gir fra seg lukt som mygg ikke liker, og myggspiraler. 

 

Ellers kan du kikke litt rundt i området å se om det er noe stillestående vann i nærheten. Mygg elsker å legge eggene sine i det.

 

 

Det er en myr i nærheten. Men det er ikke akkurat så mye man får gjort med det.

 

Myggspiral har jeg brukt før uten noe særlig suksess. Men da var det utendørs da, så kanskje det fungerer bedre inni en garasje med mindre vind, ol.

Lenke til kommentar

Hvor mye lettere blir jobben for restauranten hvis alle i selskapet bestiller den samme retten?

 

Spørs hva som bestilles. Ofte er det begrenset med f.eks stekeplasser. Selv om man kommer veldig langt med 4-5 lag med rister, i en større ovn.

Mens alt av gryter kan lages i massive mengder. Og mye av det kan stå halvferdig til det skal tilsettes resten av retten.

Veldig mange ingredienser er ofte halvveis laget ferdig, og f.eks kan man ha store bøtter med dagens kuttende grønnsaker stående. Samt lakelagte poteter eller dagens ferske neste oppkokt.

 

Så fremt restaurangen ikke er underbemannet, og menyen ikke inneholder for stor variasjon skal det ha ingenting å si.

Lenke til kommentar

Rødt går helt fint så lenge det ikke paret har gitt beskjed om at de ikke ønsker at gjestene skal kle seg i fargen. 

I vesten skal man styre unna hvit da det er "fargen" til bruden.

 

Ellers så skal man alltid styre unna rødt i kinesiske bryllup siden bruden alltid er kledd i rødt med gull/sølvborder.

Lenke til kommentar

Eg har sett samme påstanden, men kjenner ikke til at det er dekning for påstanden.

Det er vell som med bunadsstrømper, der mange meiner at raude strømper er for ugifte damer, og at gifte damer skal ha svarte strømper. Men heller ikkje denne påstanden finnes det historiske kilder som underbygger i følge Bunad- og folkedraktrådet.

 

Eg kan ikkje sjå ein einaste fordel med at ei dame skulle ønske å signalisere at dei har hatt eit forhold til brudgommen. Det må i så fall kun være for å være ekkel mot brura.

Den einaste "fordelen" eg kan sjå med ein slik symbolikk er at det kanskje er status om brudgommen kan vise til at dei har vært veldig seksuelt aktive (mange av dei kvinnelige gjestane viser dette med å ha på seg raude kjoler), medan brura på sin side symbolisere sin jomfrudom ved å ha på seg kvit kjole. Men det virker uansett veldig rart at nokon av gjestane vil ønske å sende ut eit slikt budskap. Frå gamalt av må vell det å ha vært raudkledd bryllupsgjest i eit tidligare bryllup gjære det vanskeligare å bli gift sidan ein tydeligvis ikkje er jomfru lenger.

 

 

Mest sannsynleg så er nok raudt ein uønska kjole-farge fordi det symboliserer lidenskap og opphisselse og dermed ein farge som stjeler mykje oppmerksomheit frå brura som er langt meir nøytralt kledd i kvitt. Så ein enkel måte å mobbe kvinner frå å velge den fargen på kjolen var då kanskje ved å antyde at alle kvinner som har raud kjole er lette på tråden?  :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det fremdele ikke blitt noe ut av Karbonnanorør hypen? Det er jo nå flere tiår siden de ble oppdaget, og det kommer med jevne mellomrom artikler som skryter deres egenskaper opp i skyene, både mekaniske, elektriske og termiske egenskaper som over går alt annet. Men fremdeles brukes det altså ikke i noen produkter (annet enn i små mengder som PR hype og markedsføringsmiddel for et overpriset produkt) men stort sett bare i prototyper i forskning.

 

Er det på tide å gi opp trua på kommersialiseringen av dette stoffet? Og innse at det aldri kommer til å bli økonomisk eller praktisk å produsere i store mengder?

Lenke til kommentar

Det er nok som du nevner til slutt, for vanskelig og dyrt å produsere særlig store mengder av det. Det samme gjelder nok det nyeste superkarbonmaterialet grafén. Og for den del også en superleder som fungerer ved romtemperatur.

Så den eller de som klarer å finne en metode som gir store mengder karbonnanorør eller grafén til en akseptabel kostnad vil nok sikre økonomien sin resten av livet og vel så det. Spesielt også fordi disse superkarbonmaterialene også synes å være lovende stoffer for å finne en romtemperatursuperleder.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Hvorfor er det fremdele ikke blitt noe ut av Karbonnanorør hypen? Det er jo nå flere tiår siden de ble oppdaget, og det kommer med jevne mellomrom artikler som skryter deres egenskaper opp i skyene, både mekaniske, elektriske og termiske egenskaper som over går alt annet. Men fremdeles brukes det altså ikke i noen produkter (annet enn i små mengder som PR hype og markedsføringsmiddel for et overpriset produkt) men stort sett bare i prototyper i forskning.

 

Er det på tide å gi opp trua på kommersialiseringen av dette stoffet? Og innse at det aldri kommer til å bli økonomisk eller praktisk å produsere i store mengder?

 

Kan lese mellom linjene på f.eks http://www.graphene-info.com/graphene-water-treatment :

-Lockheed Martin tilbyr noe, men mest sannsynligvis 50-100x ganger dyrere enn hva det vil koste når man "endelig" får kommersialisert graphene.

-Graphene Nanochem ser ut til å viderlisensiere teknologi, dermed bygger de ingenting selv.

-"researchers at the University of Aveiro in Portugal" har råd til å lage graphere for noen teposer, men ikke for storproduksjon

-I 2013 så patenterte "China’s Nanjing University of Aeronautics" en ide, men de lagde aldri noe

-Videre nedover ser du at folk har vunnet penger på patenter og prototyper, men ikke solgt noe

 

Det ser ut som at alle skaffer seg patenter, men siden ingen er produserende selskaper, sitter de faktiske selskapene på gjerdet og venter på patentutgant samt at prisen "endelig" skal falle på et fornuftig nivå

I aller verste tilfelle blir ikke graphene brukt til noe før enn i 2030, da patentene på foredlingene går ut

Lenke til kommentar

Har lurt på dette i flere år, men har ikke spurt da jeg ikke regner med å få et godt svar. Sensitivt tema, og alt det der.

 

Hvordan er det mulig å voldta noen? Altså fysisk. En halvvåt vagina gjør så vondt at jeg må legge meg ned i fosterstilling om jeg gjør et eneste lite feilstøt. Under en voldtekt så regner jeg med at vagina er helt knusktørr, så jeg klarer bare ikke forstå hvordan det skal være fysisk mulig å gjennomføre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er det mulig å voldta noen? Altså fysisk. En halvvåt vagina gjør så vondt at jeg må legge meg ned i fosterstilling om jeg gjør et eneste lite feilstøt. Under en voldtekt så regner jeg med at vagina er helt knusktørr, så jeg klarer bare ikke forstå hvordan det skal være fysisk mulig å gjennomføre.

 

Du regner feil. Kjønnsorganer reagerer på stimuli uavhengig av om det er frivillig. Litt som alle de menn som tror menn ikke kan bli voldtatt fordi man må ha ereksjon for å gjennomføre samleie, der har du en gruppe som tydeligvis har glemt alle ufrivillige ereksjoner de noensinne har hatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hvordan er det mulig å voldta noen? Altså fysisk. En halvvåt vagina gjør så vondt at jeg må legge meg ned i fosterstilling om jeg gjør et eneste lite feilstøt. Under en voldtekt så regner jeg med at vagina er helt knusktørr, så jeg klarer bare ikke forstå hvordan det skal være fysisk mulig å gjennomføre.

 

Du regner feil. Kjønnsorganer reagerer på stimuli uavhengig av om det er frivillig. Litt som alle de menn som tror menn ikke kan bli voldtatt fordi man må ha ereksjon for å gjennomføre samleie, der har du en gruppe som tydeligvis har glemt alle ufrivillige ereksjoner de noensinne har hatt.

 

 

Jo, men det tar jo ofte litt tid, det virker jo problematisk i starten? Tror forøvrig ikke noen betviler at voldtekter er ganske vanlige.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Blir det ikkje akkurat som med folk som utøver vanlig vold? Å slå nokon med knytta neve i ansikte må vell unektelig gjere vondt då beina i neven er forholdsvis små og svake, medan både kjevebein, tenner og hodeskalle er langt sterkare bein.

Det er vell rett og slett ein smerte som voldsutøvaren velger å akseptere for å påføre voldsofferet enda meir smerte?

Lenke til kommentar

Det er stor variasjon i voldtekter. Ja, en del ofre opplever fysiologisk tenning (vaginal lubrikasjon -- de blir våte) som en konsekvens av situasjonen og/eller høy angstrespons. I tillegg vil noen ofre hjelpe til under voldtekten for å få det unnagjort så fort som mulig. Likevel er skader i vagina en svært utbredt følge av voldtekt, og i gamle dager var det slike skader som avgjorde om en kvinne var voldtatt eller ikke.

Lenke til kommentar

Blir det ikkje akkurat som med folk som utøver vanlig vold? Å slå nokon med knytta neve i ansikte må vell unektelig gjere vondt då beina i neven er forholdsvis små og svake, medan både kjevebein, tenner og hodeskalle er langt sterkare bein.

Det er vell rett og slett ein smerte som voldsutøvaren velger å akseptere for å påføre voldsofferet enda meir smerte?

 

Ja, det er et godt poeng, i en adrenalinfylt situasjon, som jeg antar det er, også for overgriperen vil eventuell smerte være endel mindre merkbart.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...