Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

En optimist blir oftere skuffet enn en pessimist..

En pessimist blir oftere gledet enn en optimist..

 

Er det optmisten eller pessimisten som har mest glede gjennom livet?

 

Jeg setter pengene mine på optimisten, fordi han vil få flere gleder fordi han prøver flere ting. Mens pessimisten unngår mange gleder, for det kan jo gå galt.   Optimisten vil også beholde humøret til det motsatte er bevist, mens pessimisten lever ut sorgene på forskudd.

 

Og man vil se mer positivt på motgang som optimist. :)

Lenke til kommentar

Folk som har lavere forventninger oppfattes ofte som optimister da de virker glade for gitt mulighet, en mulighet folk med høyere forventninger ville sett ned på og igjen gjort at de ble anset som pessimister.

 

Jeg tror forøvrig ikke at det vi anser som optimistiske eller pessimistiske mennesker kan bruker som en tommelregel på hvor lykkelige de er. 

Lenke til kommentar

Noen tenker nok at optimister ofte blir skuffet, og at det derfor er bedre å være pessimist. Men det er å tingliggjøre og føre regnskap over noe som ikke burde telles. Jeg tror heller at en optimist tenker "dette ordner seg" selv om suksessen ikke er umiddelbar, og har en positiv følelse oftere enn pessimisten. Å få rett trenger ikke å ha noen egenverdi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er vel bare å trene?

 

 

Er det? Jeg vet ikke.

 

Spørsmålet handler litt om hvor mye av høyre/venstre-"hendtheten" vår man er født med og hvor mye man kan påvirke selv ved trening.

 

"Like bra"  som høyrehånden er vel litt vanskelig å måle, men "omtrent like bra" går overraskede fort. For tre år siden endte jeg med med høyre tommel spjelket og tapet til høyre pekefinger i 8 uker, og det var nok til at både håndskrift, rævtørking, runking og pistolskyting gikk "omtrent som før" med venstrelanken. Hvorvidt jeg er representativ for gjennomsnittsbefolkningen vet jeg derimot ikke. (nå 3 år senere er venstre-lanken igjen like ubrukelig som før...)

Lenke til kommentar

 

 

Er vel bare å trene?

 

 

Er det? Jeg vet ikke.

 

Spørsmålet handler litt om hvor mye av høyre/venstre-"hendtheten" vår man er født med og hvor mye man kan påvirke selv ved trening.

 

"Like bra"  som høyrehånden er vel litt vanskelig å måle, men "omtrent like bra" går overraskede fort. For tre år siden endte jeg med med høyre tommel spjelket og tapet til høyre pekefinger i 8 uker, og det var nok til at både håndskrift, rævtørking, runking og pistolskyting gikk "omtrent som før" med venstrelanken. Hvorvidt jeg er representativ for gjennomsnittsbefolkningen vet jeg derimot ikke. (nå 3 år senere er venstre-lanken igjen like ubrukelig som før...)

 

 

 

Takk, det var interessant.

 

Hvordan så signaturene dine ut forresten?

Lenke til kommentar

Hvordan regnes poengene på Oslo Børs sin hovedindeks ut? I dag har har det blant annet falt til 592.

 

 

Står litt forklart her, men jeg ser ikke selve utregningen.

http://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/OBX.OSE/overview

 

 

Kort om OBX-indeksen:

http://www.wikiwand.com/no/OBX-indeksen

 

 

De 76 selskapene i OSEBX som de 25 selskapene i OBX plukkes ut fra:

http://www.wikiwand.com/no/OSEBX-indeksen

Lenke til kommentar

Var i legoland tidligere i juni. Lot meg fascinere over minibyen.

 

De fleste tingene var forholdsvis enkelt å forstå hvordan fungerte, men bilene som kjører inne i de små byene. Hvordan styres de?

De som kjører en runde på veien tenker eg går etter lignende prinsipp som en plenklipper, etter en nedgravd kabel eller lignende.

 

Men ene bilen kjørte jo også ombord i en ferje..... 

 

Finnes det noen linker til hvordan de har gjort disse tingene?

Lenke til kommentar

Jeg har ingen peiling på restaurantdrift, men "sunn fornuft" og erfaring hjemme fra kjøkkenet tilsier at hvis jeg skulle laget for eksempel 5 ulike middager i stedet for 1 større som ble delt på 5 tallerkener så ville jeg brukt veldig mye mer tid. Kanskje 3-4 ganger så lang tid og fått mye mer oppvask og utfordring med timing av hva som skal få tid på komfyren når.

Lenke til kommentar

Hvis man er høyrehendt og mister høyrehånden, er det mulig å oppnå samme motorikk etc i venstrehånden?

Motsatt side delvis. Skadet venstrehånden og er venstrehendt, nedsatt til nesten ingen følelse i tommel og pekefinger, men etter at jeg fikk tilbake bevegeligheten i hånda så er det enkelte ting jeg nå bruker høyrehånden til som jeg ikke gjorde tidligere, blant annet bruker jeg mobilen nesten utelukkende med høyrehånden nå i motsetning til tidligere, samt at jeg plukker opp ting med høyrehånden. Skriving og slikt er fortsatt venstrehånd. Kan også spille badminton med begge hender :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...