Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå når det regner er det fullt av snegler overalt. De er plutselig overalt med en gang det begynte å regne. Langt oppover veggene tilogmed noen.

Men hvor kommer alle disse fra plutselig? Hvor var de når det var tørt?

Syns bare det er merkelig at disse langsomme dyrene plutselig er spredt utover hele plassen på notime, med en gang det kommer noe regn. 

Endret av Delvis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det er tørt ute, typisk dagtid og helst solfylte dager så befinner de seg under blader, gress og annet buskbass. Steder det er skygge, steder det er mest mulig fuktighet.

Når det regner så blir det så fuktig at de ofte kommer frem der de er synlige, selv på dagtid.  

De er rundt deg hele tiden, det er bare vanskelig å oppdage dem. 

Lenke til kommentar

Jeg vil anta at det ville vært store forskjeller, men det kommer jo helt an på hvilken alternativ modell du tenker på.

Er det noe slikt som bildet under? Der horisonten går sammen med den flate jordens omkrets? Her ville verdensrommet vært noen hundre meter unna deg om du befant deg på en av ytterkantene, men alt ville nok sett relativt likt ut om du befinner deg i midten av pannekaka pga. som du er inne på uklarheter i luften som hindrer deg å se langt nok og øyets manglende egenskaper på å bedømme avstand på hold relativt til andre avstander på ennå lengre hold.

f74d44b905f75ba20f00378f6cdd8efd.jpg

Aner ikke hvordan en horisont ville sett ut via en flat jord modell, altså hvordan tyngdekraften ville fungert og hvordan den ville formet og bevart oksygen og hydrogenet, hvordan vi ville spunnet rundt solen - jeg tenker på om vi ville spunnet som en mynt når du flipper den, eller som en frisbee.

Om man skal bruke vår verdens naturregler for å lage en flat jord i en alternativ verden så er man allerede på bærtur. Men om vi gjør det så ville fortsatt horisonten vært som en globe rundt den flate jorden da alt vil trekke seg sammen mot den største massetettheten til den flate jorden.

Er massen stor nok så vil omkretsen på horisonten være stor nok til at den ville dekket hele pannekaka, er derimot ikke massen stor nok i pannekaka så ville horisonten kappet av ytterkantene på pannekaka så de ville befunnet seg i verdensrommet, man ville da kunne vandret ut i det åpne rom. 

Lenke til kommentar

Hva om vi bare forenkler det litt. La oss si at Jorden er helt matematisk flat (med unntak av fjell og annen topografi), og med uendelig utstrekning. Hvor mye høyere (i antall grader?) oppe ville horisonten vært hos en person med 180cm synshøyde?

Endret av Reeve
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva om vi bare forenkler det litt. La oss si at Jorden er helt matematisk flat (med unntak av fjell og annen topografi), og med uendelig utstrekning. Hvor mye høyere (i antall grader?) oppe ville horisonten vært hos en person med 180cm synshøyde?

0.043.

Har du regnet ut, eller tuller du? Det burde ikke være veldig vanskelig å regne ut, jeg har bare ikke tid nå.

Lenke til kommentar

Har du regnet ut, eller tuller du? Det burde ikke være veldig vanskelig å regne ut, jeg har bare ikke tid nå.

Regnet det ut, men gadd ikke skrive utregningen fordi jeg spiste middag. Her er en skisse som illustrerer. Avviket mellom alfa og 90 grader er vinkelen du ser etter.

I39V7Jh.jpg?1

Lenke til kommentar

Usikker på om dette er riktig sted, men hva betyr det om man har 2 norske flagg i kryss?

Slik som dette på en vegg:

Eller et amerikansk flagg og et norsk i samme oppsett.

Dersom flaggene er forskjellige betyr det en allianse (eller ønsket om en allianse) mellom de to statene/gruppene. To like flagg har ingen tilsvarende entydig betydning, men har historisk sett vært et isolasjonistisk symbol (man ønsker at staten skal kjøre sitt eget løp og ikke binde seg opp i allianser). 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kan luft som står under trykk på en dykkeflaske bli dårlig på noen måte hvis den står lenge (type noen år) uten å bli byttet ut? Eller holder den seg bra i evig tid?

Ja, den kan bli dårlig, men tvilsomt innen neste trykkprøving (hvert 2. år for gamle flasker). Ren og tørr luft på ren og tørr flaske skal holde "evig", men litt fuktighet og andre forurensninger er det alltid. Det mest aktuelle er at flasken ruster og bruker opp en del av oksygenet eller att hydrokarbon/olje rester havner i luften istedenfor klistret til veggene. Mest sannsynlig er luften helt fin, men jeg hadde ikke tatt sjangsen for å spare en 50-lapp på ny luftfylling

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

En optimist blir oftere skuffet enn en pessimist..

En pessimist blir oftere gledet enn en optimist..

Er det optmisten eller pessimisten som har mest glede gjennom livet?

Jeg setter pengene mine på optimisten, fordi han vil få flere gleder fordi han prøver flere ting. Mens pessimisten unngår mange gleder, for det kan jo gå galt.   Optimisten vil også beholde humøret til det motsatte er bevist, mens pessimisten lever ut sorgene på forskudd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...