Twinflower Skrevet 13. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2016 Stemmer det at "informasjonen" atomer utveksler foregår vha fotoner (elektromagnetiske bølger)?Ja, det stemmer. Altså at hvis et legeme beveget seg hurtigere enn lysets hastighet så ville legemet umiddelbart gått i oppløsning fordi hvert enkelt atom ikke kunne "kommunisert" med naboen sin om at de skal henge sammen?Her forutsetter du at noe umulig skjer, så premisset er uansett feil. Dessuten er det relativ hastighet mellom delene i legemet som spiller noen rolle her, så selv om overlyshastighet hadde vært mulig ville ikke nødvendigvis konklusjonen din vært riktig. Jeg er klar over at premisset er feil. Det jeg illustrerte var fra et slags definitivt eksempel på hvorfor overlyshastighet ikke er mulig; massen går i oppløsning. (Eksemplet i videoen var en roterende skive med utstikkende armer, som hvis de var lange nok ville fått en vinkelhastighet over lyshastigheten, men før man kom så langt var det ganske mange andre aspekter som måtte ignoreres, f.eks energi og styrke) Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 14. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2016 Hva er grunnen til at man noen ganger kan få "førsteklassebilletter" på fly til lavere pris enn businessklasse? Lenke til kommentar
koots Skrevet 14. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2016 Aldri sett det den veien men har sett at business eller eco+ kan være billigere enn økonomi. Det er nok fordi lavere klassene er omtrent helt utsolgt med unntak av dyre full flex billetter mens business/øko+ har rimeligere ufleksible billetter igjen 1 Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 14. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2016 Hvordan har det seg at en person som snakker skikkelig norsk-engelsk, type Petter Solberg, kan synge perfekt engelsk? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2016 (endret) Intonasjon er en veldig viktig del av uttale, og når melodien er gitt, er det ikke lenger noe problem at sangeren ikke mestrer det i normal bruk. Endret 14. juni 2016 av Isbilen 2 Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 14. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2016 Det kan virke som om hjernen prosesserer sang og tale på forskjellige måter. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2982746/ Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2016 Av samme grunn som at personer som stammer når de snakker ikke nødvendigvis gjør det når de synger. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2016 Intuisjonen min sier meg at en propell bak på en båt bruker mye energi på å bare virvle vannet rundt. Ville det ikke være mer effektivt med en gjennomføring igjennom hele båten, fra baug til akter, med en mer spesialkonstruert propell midt inni? Undertrykket som skapes foran båten vil dra den fremover, og overtrykket bak vil trykke den fremover. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 14. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2016 Intuisjonen min sier meg at en propell bak på en båt bruker mye energi på å bare virvle vannet rundt. Ville det ikke være mer effektivt med en gjennomføring igjennom hele båten, fra baug til akter, med en mer spesialkonstruert propell midt inni? Undertrykket som skapes foran båten vil dra den fremover, og overtrykket bak vil trykke den fremover. Jeg vil tro at friksjonstapet mot innsiden av røret blir betraktelig. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 14. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2016 Det høres ut som en vannjet, bortsett fra at den lange innsugskanalen gir betydelig friksjon som senker virkningsgraden. Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 14. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2016 Hva er definisjonen på "pult"? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2016 (endret) Hva hvis man gjør det sånn? De røde områdene er kanaler med propell i. Endret 14. juni 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 14. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2016 Hva hvis man gjør det sånn?[...] Det du leter etter er dysepropell (se her eller her ) eller propeller-winglets: her eller her Problemet med alle er at de gir større areal og større motstand, men i spesielle tilfeller (f.eks. slepebåter) er det mye brukt og veldig effektivt. Det er forresten ikke "virvling av vannet" som er problemet, men at propellen flytter masse vann radielt. Hvor det ikke gjør noe nytte. 1 Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 14. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2016 Aldri sett det den veien men har sett at business eller eco+ kan være billigere enn økonomi. Det er nok fordi lavere klassene er omtrent helt utsolgt med unntak av dyre full flex billetter mens business/øko+ har rimeligere ufleksible billetter igjen Ja, det var det jeg egentlig mente, glemte litt av hva billettene het. Takk. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2016 Jeg synes vi bør se mer på naturens geniale løsninger og så vidt jeg vet er det ingen fisker, dyr eller fugler som har et roterende fremdriftsystem. Det er selvsagt noen skjær i sjøen for et fiskelignende fartøy. Det krever et fleksibelt skrog og det krever et effektivt motorsystem som gir de ønskelige svømmebevegelsene. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2016 Det er bakterier som har et roterende fremdiftssystem. Brukes av intelligent design-forkjempere som et argument mot evolusjonsteorien. "Hvordan kan det ha seg at det utvikles en "løs" del gradvis?" Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 15. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2016 Jeg synes vi bør se mer på naturens geniale løsninger og så vidt jeg vet er det ingen fisker, dyr eller fugler som har et roterende fremdriftsystem. Det er selvsagt noen skjær i sjøen for et fiskelignende fartøy. Det krever et fleksibelt skrog og det krever et effektivt motorsystem som gir de ønskelige svømmebevegelsene. Det finnes en rekke videoer på nettet med fiskefinnefremdrift. Man trenger ikke å lage et fleksibelt skrog. En norsk oppfinner ble kjent utenfor landets grenser med en type hvalfinnefremdrift, men siden skjedde det ikke noe mer 3 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 15. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2016 Men blekkspruter har vannjet! Nå er det vel heller ingen fugler som har stive vinger. Selv om de kan sveve med utstrakte vinger. Tar alle og flakser når de skal ha ekte fremdrift. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå