The Avatar Skrevet 11. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2016 Grensa er nok godt bevokta dei fleste plassar, men fokuset er nok i all hovedsak på at ikkje noken skal klare å snike seg ut av landet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2016 Grensa skal visst være minelagt i et bredt belte så det er ikke spesielt lurt å prøve noen av veiene. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2016 Folk har klart å snike seg inn. Google Laura og Lisa Ling. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 11. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2016 (endret) Grensen mot Kina er den de fleste flykter over. Endret 11. juni 2016 av aklla Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 12. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2016 Hvor mye interagerer egentlig nøytrinoer med helt vanlig materie? Hvis jeg hadde ett tonn med nøytrinoer som gikk gjennom meg på en gang, ville jeg merket noe som helst? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 12. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2016 Veldig lite interaksjon, men et tonn nøytrinoer er veldig veldig veldig mange nøytrinoer. Likevel er det lite trolig at du hadde merket noe. Nøytrinofangere er kjempedigre haller fyllt med vann, likevel er sannsynligheten for interaksjoner så liten at måleinstrumentene må være ekstremt fintfølende. Nøytrinoer kan faktisk passere gjennom hele jorda uten å interagere med en eneste partikkel. Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 12. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2016 Hvor mye interagerer egentlig nøytrinoer med helt vanlig materie? Hvis jeg hadde ett tonn med nøytrinoer som gikk gjennom meg på en gang, ville jeg merket noe som helst? Relevant lesning. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 12. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2016 Grensen til Nor Korea; er den så bevoktet rundt hele, at det er umulig å gå umerket inn noen steder? Eller er det umulig, slik at det fins øde områder der ikke noen observer hvis du går inn? Jeg har selv kjørt langs grensa (noen mil på den vestlige delen, nord for Seoul), og det er høye gjerder med piggtråd, og vaktposter hver 500. meter på sør-koreansk side). Legg til en bred DMZ, så skjønner i hvert fall jeg godt at det ikke er lett å prøve seg på en frekkas der. Der er for øvrig litt surrealistisk å være i området der, egentlig. Å kjøre på moderne motorvei, og se over på andre siden av DMZ-en, inn på verdens mest lukkede nasjon. Det står noen bygninger der, men de virket mer som tomme fasader enn faktiske bygninger i bruk. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 12. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2016 (endret) DMZ, den demilitariserte sonen, er visst, ironisk nok, den tettest militariserte sonen i verden (i hvert fall når den dokumentaren ble lagd, og hvis jeg husker riktig). Men det betyr ikke automatisk at Nord-Korea har så tett grense andre steder. Endret 12. juni 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 13. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2016 (endret) Hvor mye interagerer egentlig nøytrinoer med helt vanlig materie? Hvis jeg hadde ett tonn med nøytrinoer som gikk gjennom meg på en gang, ville jeg merket noe som helst? Kort svar: Ja, du ville merket mye! Langt svar: Vi vet ikke hva massen til et nøytrino er, men øvre grense er 0.3 eV/c2. Hvis vi antar at massen er lik denne øvre grensen går det nøytrinoer på et tonn. Denne siden estimerer midlere fri veilengde1 til et nøytrino i vann (god approksimasjon for kroppen som helhet) til . Det vil si at i gjennomsnitt vil nøytrinoer kunne bevege seg gjennom 17 lysår vann før de blir stoppet. Hvor langt et spesifikt nøytrino rekker er imidlertid tilfeldig, så noen vil stoppe svært tidlig. Andelen som stopper etter en lengde er omtrent . Om vi antar at lengden nøytrinoene beveger seg i kroppen er finner vi at antall nøytrinoer som blir stoppet er . De fleste nøytrinoene fra solen har en energi opp til 400 keV. Om vi regner med at energi per nøytrino i det tonnet som treffer deg er 100 keV blir den totale energien du absorberer 96 MJ = 23 kg TNT. 1Midlere fri veilengde for et nøytrino er avhengig av energien til nøytrinoet, men det er det ikke tatt hensyn til der. Redigert: Jeg så akkurat en svakhet med beregningen min: jeg har antatt at et nøytrino som vekselvirker avgir all energien sin i vekselvirkningen. Dette er generelt ikke riktig. Faktisk er det helt feil for den energien jeg har antatt siden den ikke er stor nok til å lage elektroner. For høyere energier er antakelsen bedre, i hver fall så lenge vi holder oss til (anti)-elektronnøytrino. For (anti)-myonnøytrino er antakelsen om at all energien avgis svært dårlig på alle energier. For (anti)-taunøytrino må energien bli temmelig stor før aborbsjonen kan bli stor. Endret 13. juni 2016 av -trygve 3 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 13. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2016 Stemmer det at "informasjonen" atomer utveksler foregår vha fotoner (elektromagnetiske bølger)? Altså at hvis et legeme beveget seg hurtigere enn lysets hastighet så ville legemet umiddelbart gått i oppløsning fordi hvert enkelt atom ikke kunne "kommunisert" med naboen sin om at de skal henge sammen? Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 13. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2016 Stemmer det at "informasjonen" atomer utveksler foregår vha fotoner (elektromagnetiske bølger)?Ja, det stemmer. Altså at hvis et legeme beveget seg hurtigere enn lysets hastighet så ville legemet umiddelbart gått i oppløsning fordi hvert enkelt atom ikke kunne "kommunisert" med naboen sin om at de skal henge sammen?Her forutsetter du at noe umulig skjer, så premisset er uansett feil. Dessuten er det relativ hastighet mellom delene i legemet som spiller noen rolle her, så selv om overlyshastighet hadde vært mulig ville ikke nødvendigvis konklusjonen din vært riktig. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 13. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2016 Hvor mye interagerer egentlig nøytrinoer med helt vanlig materie? Hvis jeg hadde ett tonn med nøytrinoer som gikk gjennom meg på en gang, ville jeg merket noe som helst? Kort svar: Ja, du ville merket mye! Langt svar: Vi vet ikke hva massen til et nøytrino er, men øvre grense er 0.3 eV/c2. Hvis vi antar at massen er lik denne øvre grensen går det nøytrinoer på et tonn. [...] = 23 kg TNT Vanvittig. Jeg hadde en viss anelse av at et tonn nøytrinoer var veldig veldig mange, men at det ble så ufattelig mange hadde jeg virkelig ikke forestilt meg. Coolt svar! :-) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2016 Jeg tror ikke man hadde merket mye av 23 kg TNT... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 13. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2016 Hvor mye interagerer egentlig nøytrinoer med helt vanlig materie? Hvis jeg hadde ett tonn med nøytrinoer som gikk gjennom meg på en gang, ville jeg merket noe som helst? Kort svar:Ja, du ville merket mye! Langt svar: Vi vet ikke hva massen til et nøytrino er, men øvre grense er 0.3 eV/c2. Hvis vi antar at massen er lik denne øvre grensen går det . Hvorfor kan ikke massen være 0? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 13. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2016 (endret) Det er vel kun én "partikkel" som kan ha hvilemasse 0, fotonet? Eller tar jeg feil nå, kan flere partikler ha 0 i hvilemasse? Endret 13. juni 2016 av SeaLion Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 13. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2016 (endret) Vanvittig. Jeg hadde en viss anelse av at et tonn nøytrinoer var veldig veldig mange, men at det ble så ufattelig mange hadde jeg virkelig ikke forestilt meg. Nå er det riktignok en liten detalj som ikke kom så godt frem her. Jeg har antatt at samlet hvilemasse er et tonn. Samtidig har jeg antatt at energiene til nøytrinoene er så stor at kinetisk energi fullstendig dominerer energi/masse-budsjettet. Sånn sett er beregningen min "juks", men på den annen side er det helt typiske nøytrinoer jeg har regnet med. Nøytrinoer som sitter i ro er derimot svært utypisk. Hvorfor kan ikke massen være 0? Fordi vi har observert nøytrino-oscillasjoner, altså at en nøytrinotype plutselig blir til en annen. Det ville ikke være mulig hvis de var masseløse. Det er vel kun én "partikkel" som kan ha hvilemasse 0, fotonet? Eller tar jeg feil nå, kan flere partikler ha 0 i hvilemasse? Det er ikke noe i veien for at andre partikler også har null hvilemasse. Gravitonet må for eksempel ha det, ellers ville ikke tyngekraften hatt 1/r2-avhengighet. Det var lenge antatt at nøytrinoene hadde null hvilemasse, men så ble nøytrinooscillasjonene observert og dermed måtte massen være >0. Redigert: Gluoner er forresten også masseløse. Den sterke kraften har riktignok ikke 1/r2-avhengighet slik man naivt forventer av masseløse kraftformildere, men det skyldes den sterke koblingen de har. Endret 13. juni 2016 av -trygve 1 Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 13. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2016 Langt svar: [...] Jeg så akkurat en svakhet med beregningen min: jeg har antatt at et nøytrino som vekselvirker avgir all energien sin i vekselvirkningen. Dette er generelt ikke riktig. Faktisk er det helt feil for den energien jeg har antatt siden den ikke er stor nok til å lage elektroner. For høyere energier er antakelsen bedre, i hver fall så lenge vi holder oss til (anti)-elektronnøytrino. For (anti)-myonnøytrino er antakelsen om at all energien avgis svært dårlig på alle energier. For (anti)-taunøytrino må energien bli temmelig stor før aborbsjonen kan bli stor. 1 Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 13. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2016 Grensen til Nor Korea; er den så bevoktet rundt hele, at det er umulig å gå umerket inn noen steder? Eller er det umulig, slik at det fins øde områder der ikke noen observer hvis du går inn? Jeg har selv kjørt langs grensa (noen mil på den vestlige delen, nord for Seoul), og det er høye gjerder med piggtråd, og vaktposter hver 500. meter på sør-koreansk side). Legg til en bred DMZ, så skjønner i hvert fall jeg godt at det ikke er lett å prøve seg på en frekkas der. Der er for øvrig litt surrealistisk å være i området der, egentlig. Å kjøre på moderne motorvei, og se over på andre siden av DMZ-en, inn på verdens mest lukkede nasjon. Det står noen bygninger der, men de virket mer som tomme fasader enn faktiske bygninger i bruk. Verdens mest lukkede nasjon kan vel diskuteres. Vil si f.eks. Eritrea er mer lukket siden det er ganske enkelt å komme inn i Nord-Korea i forhold, og Eritrea har enda dårligere pressefrihet. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 13. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2016 Hmm, her lærer man stadig noe nytt, og godt er det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå