Dragavon Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Er EM-drive lurium eller har Roger Shawyer funnet på noe nytt og revolusjonerende? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Er EM-drive lurium eller har Roger Shawyer funnet på noe nytt og revolusjonerende? Litt mer info, og man kan muligens gi et halveis relevant svar. AtW 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Er EM-drive lurium eller har Roger Shawyer funnet på noe nytt og revolusjonerende? Mer om saken: https://en.wikipedia.org/wiki/RF_resonant_cavity_thruster Fysiker Bjørn Samset kaller det kvasivitenskap etter å ha hørt om eksperimentet: http://forskning.no/fysikk-universet-romfart/2014/08/har-nasa-forskere-testet-en-motor-som-bryter-naturlovene Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Lurer på en ting Vannet i springen hjemme er fra brønn og smaker litt, ja, brønn. Men når det er teppet i flaske og står et par timer (i kjøleskap), blir smaken borte og vannet smaker normalt. Hva kommer dette av?Temperatur påvirker smak. Kalde ting smaker generelt mindre enn varme ting. Samtidig så er det termoreseptorer i tungen som responderer på temperatur, slik at variasjoner i temperatur kan sies å være en egen smakskategori. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Er EM-drive lurium eller har Roger Shawyer funnet på noe nytt og revolusjonerende? Litt mer info, og man kan muligens gi et halveis relevant svar. AtW Kordan skal du kunne gi ett relevant svar om du ikkje veit noe sjølv? Eg spør i tilfelle det er noen på tråden med mere vett enn meg som har satt seg inn i det. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Er EM-drive lurium eller har Roger Shawyer funnet på noe nytt og revolusjonerende? Litt mer info, og man kan muligens gi et halveis relevant svar. AtW Kordan skal du kunne gi ett relevant svar om du ikkje veit noe sjølv? Eg spør i tilfelle det er noen på tråden med mere vett enn meg som har satt seg inn i det. På samme måte som man kan gi et relevant svar om svært mye fysikk om man har ok inngangsdata, selv om man ikke har "sett oppgaven" før, mens uten data er det vanskelig å si noe.... AtW 1 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 På samme måte som man kan gi et relevant svar om svært mye fysikk om man har ok inngangsdata, selv om man ikke har "sett oppgaven" før, mens uten data er det vanskelig å si noe.... AtW Dersom du ikkje har satt deg inn i kva en EM-drive er, og de forsøkene som er gjort, så er ikkje svaret ditt interresant eller relevant for spørsmålet mitt nei. Eg veit kva ett standardsvar blir, etter Newtons lover så er en EM-drive umulig. Alikevel har man gjort tester der man har målt fremdrift, uten at de som gjorde testen heilt kan forklare kva som skjer. Så da har du skolefysikken som sier at det ikkje går, også har du de som sier at her er det målt noe som vi ikkje heilt kan forklare. Noe mere enn det skjønner ikkje eg, og eg håpte noen her med mere innsikt enn meg og deg kune si noe. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 (endret) I nyhetene var det om at det er et problem at man mangler donorer til ..ja en viss bank. Som skal hjelpe barnløse.Men hvorfor i huleste lurer de på hvorfor det er sånn, når det for pokker ikke informeres/reklameres for det noe sted???? Ikke at jeg har tenkt å involvere meg i det(tror jeg), men har da aldri hørt om tilbud om sånt..hvor man skal henvende seg.. og hvertfall aldri blitt spurt.WTF? bør vel være første betingelse hvis man ønsker flere til sånt. Samme med blodgivere kanskje. Kan aldri huske en gang å ha sett eller blitt spurt om å bli blodgiver. Eneste konkrete jeg vet om er en episode av Fleksnes, ellers hadde jeg kun vagt hørt det nevnt sporadisk en og annen gang. Her må det jo være noe enkelt som svikter. Det er vel ikke sånt som tilhører jungeltelegrafen dette?? Endret 3. juni 2016 av Delvis Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 (endret) Samme med blodgivere kanskje. Kan aldri huske en gang å ha sett eller blitt spurt om å bli blodgiver. Eneste konkrete jeg vet om er en episode av Fleksnes, ellers hadde jeg kun vagt hørt det nevnt sporadisk en og annen gang. gikk vel på TV for ikke så alt for lenge siden? Ellers er det blodgiverplakater på de fleste medisinske kontorer osv. Uansett burde jo virkelig rapporter i vanlig media om at en mangler blodgivere være mer enn nok til at folk burde stille. Ellers så koster reklame penger. Neppe noe helsevesenet burde gjøre, med mindre det står om liv (på den vanlige måten). (Jeg er blodgiver selv, forresten. Veldig greit på Haukeland. Det eneste negative er at det stort sett foregår på dagtid. Det positive er at man får gratis drikke og snacks mens man venter/holder på og to mummikopper etter hver fjerde donasjon. Og gratis parkering med reserverte plasser rett ved inngangen!) Endret 3. juni 2016 av Sexylubb1 3 Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 4. juni 2016 Del Skrevet 4. juni 2016 Hvorfor er det så og si alltid billigere å kjøpe produkter fra butikk enn å kjøpe det direkte fra produsentene? Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 4. juni 2016 Del Skrevet 4. juni 2016 Fordi butikker kjøper i store kvanta. Dermed har produsentene få kundeforhold, bare høyt varevolum. Det koster penger å utføre hvert enkelt salg. Butikker er jo laget for nettopp dette formålet, de som leverer til butikkene er ikke det. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. juni 2016 Del Skrevet 4. juni 2016 Det høres ikke logisk ut. Butikker selger små kvanta, ofte enkeltpakninger, til forbrukere og jeg kan ikke skjønne at det skal være mer effektivt enn om produsenten selv gjorde det. Det gjelder spesielt nettbutikker og varer man typisk kjøper alene. Forskjellen er bare at butikken er et mellomledd som selvsagt skal ha sin avanse og profitt i tillegg til at produsenten selv skal ha avanse og profitt. Butikken er i teorien bare et unødvendig mellomledd som legger på prisene litt. Årsaken til at hos produsentene er høye er nok at de ikke prioriterer å spesialisere seg på å ha et salgsapparat og på å skape et falskt inntrykk av høy pris slik at de kan selge samme vare for den prisen de egentlig ønsker til butikkene. Altså kunstig høy pris. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 4. juni 2016 Del Skrevet 4. juni 2016 Det finnes såkalte lokkeprodukter som store kjeder selger under produksjonspris, f.eks 2-liters iskrem. Da tjener verken produsenten, kjedeleddet eller butikkene noe på disse produktene, men tanken er at lokkeproduktene skal føre til mersalg av andre produkter, og disse andre produktene tjener både produsent, grossist og butikk penger på. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 4. juni 2016 Del Skrevet 4. juni 2016 Dersom produsentene skulle ha solgt direkte til sluttkunde ville jo det kreve et helt annerledes salgsapparat enn hva de har i dag, både hva gjelder salgslokaler/-fasiliteter og bemanning - begge deler også i antall og tidsrom. Det er dette butikkene er gode på. Dette vil naturligvis koste penger, og derfor øke prisen per solgt enhet sammenlignet med hva butikkene betaler. Hva gjelder nettbutikker endrer det seg noe, naturligvis. Men kundeoppfølgingen er likevel en helt annen i butikk enn for produsenter som kun selger i bulk. At det ideelt sett kunne latt seg gjøre at produsentene solgte direkte kunne helt sikkert fungert bra, men for dagligdagse matvarer høres det slitsomt ut. En butikk samler alt på samme sted. Det er også en viktig faktor. 1 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 4. juni 2016 Del Skrevet 4. juni 2016 (endret) Hvis Simen1 har rett, så trenger vi bare å vente på at én eneste vareleverandør velger å selge rett til sluttbruker. Varehandel er en bransje med relativt lave marginer, hvor profitten kommer fra høyt omsatt volum. Vareleverandøren kan derfor operere med lavere priser enn hva butikkjedene vil klare å matche, og likevel gå med overskudd (fordi de kan fjerne det fordyrende mellomleddet). Butikkjedene vil stenge dørene i løpet av kort tid. Likevel finnes altså både Rema og Kiwi. Min hypotese er at mange butikker er bedre rustet til å selge til forbrukere. Det slår meg som både intuitivt, og vesentlig enklere enn at vareleverandører har betydelig markedsmakt, men ikke gidder å utkonkurrere butikker, i tillegg til at butikker har betydelig markedsmakt ift, deres kunder, men ikke markedsmakt ift. vareleverandørene. Alt dette er nødvendige ingredienser i Simens scenario. Endret 4. juni 2016 av Sheasy 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 4. juni 2016 Del Skrevet 4. juni 2016 Det finnes såkalte lokkeprodukter som store kjeder selger under produksjonspris, f.eks 2-liters iskrem. Da tjener verken produsenten, kjedeleddet eller butikkene noe på disse produktene, men tanken er at lokkeproduktene skal føre til mersalg av andre produkter, og disse andre produktene tjener både produsent, grossist og butikk penger på. Og hva var siste store eksemplet igjen? Mener at Statoil tjener penger på "Wiener for en tier", så siste må vel være nedprising til Påske, og Jul før det? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. juni 2016 Del Skrevet 4. juni 2016 Sheasy: Det er flere detaljer i kulissene. Butikker er en mye mer effektiv måte å reklamere for produkter enn nettet. Folk er også vant med fra gammelt av å handle varer i butikk, spesielt småvarer. Butikkjeder er produsentenes måte å spre produktene rundt kloden og opp i ansiktet til millioner av forbrukere som går forbi og enten er på utkikk etter en vare eller bare tilfeldigvis får lyst på uten å aktivt lete etter en på forhånd. Butikkene er også gigantiske utstillingsvinduer med kanskje titusenvis av varer fra tusenvis av leverandører i samme lokale. Det blir ikke helt det samme om kunden passerer en vare i en generell nettbutikk eller i produsentens egen nettbutikk. Men mye av dette handler om dårlige presentasjonsmåter på nett sammenlignet med å se og ta på varen fysisk i butikk. Når det er sagt så handler jeg stadig mer på nett selv og godtar at jeg ikke får kjent på produktet på forhånd og ikke se om jeg liker designet i detalj, byggekvalitet osv. Jeg synes ofte det er ok å vente noen dager på produktet. Det blir bare litt mer spenning. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 4. juni 2016 Del Skrevet 4. juni 2016 Statoil tjener gjerne ikke penger på selve wieneren, men mer at folk da ofte kjøper en dyr cola i tillegg... Og fyller litt bensin. Og gjerne kommer på at de har lite Spylervæske og kjøper overpriset spylevæske av Statoil. Cirkel k..... Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 4. juni 2016 Del Skrevet 4. juni 2016 Sheasy: Det er flere detaljer i kulissene. Butikker er en mye mer effektiv måte å reklamere for produkter enn nettet. Folk er også vant med fra gammelt av å handle varer i butikk, spesielt småvarer. Butikkjeder er produsentenes måte å spre produktene rundt kloden og opp i ansiktet til millioner av forbrukere som går forbi og enten er på utkikk etter en vare eller bare tilfeldigvis får lyst på uten å aktivt lete etter en på forhånd. Butikkene er også gigantiske utstillingsvinduer med kanskje titusenvis av varer fra tusenvis av leverandører i samme lokale. Det blir ikke helt det samme om kunden passerer en vare i en generell nettbutikk eller i produsentens egen nettbutikk. Men mye av dette handler om dårlige presentasjonsmåter på nett sammenlignet med å se og ta på varen fysisk i butikk. Når det er sagt så handler jeg stadig mer på nett selv og godtar at jeg ikke får kjent på produktet på forhånd og ikke se om jeg liker designet i detalj, byggekvalitet osv. Jeg synes ofte det er ok å vente noen dager på produktet. Det blir bare litt mer spenning. Men, dette er da ikke internett vs fysisk butikk? Det er produsent vs butikk. Jeg kjøper også mange ting fra internett. Jeg kjøpte nylig en mobiltelefon, men ikke av Sony. Jeg har kjøpt ny mus til datamaskinen min, men den kom fra Komplett, ikke Logitech. Jeg kjøper bøker fra Ebay, Amazon og The Book Depository, ikke Harper, Aschenhaug eller Penguin. Om butikken er fysisk eller på internett er ikke poenget. Slike varer er likevel ikke sammenlignbare med f.eks. dagligvarer. Skal man ha ny telefon så stopper det der, som regel. Kanskje man vil ha et deksel e.l. også. Skulle jeg ha handlet dagens matinnkjøp direkte fra produsentene måtte jeg gjennomført 10-20 forskjellige avtaler. Jeg gikk i to butikker, og selv det var småirriterende. At alt er samlet på samme sted har stor verdi for meg, og mange andre. Lenke til kommentar
Serjiously Skrevet 5. juni 2016 Del Skrevet 5. juni 2016 (endret) Leste nettopp om at termitter noen ganger utfører noe som kan sammenlignes med selvmordsbomding for å forsvare kolonien sin. Magen "sprekker" og en klissete væske kommer ut og gjør at invaderende maur setter seg fast. Termitten dør. Hvordan utvikler en egenskap som dette seg evolusjonært sett? Hvordan er det en overlevelsesmessig eller parringsmessig fordel å kunne begå selvmord? Endret 5. juni 2016 av Serjiously Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå