Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Visste dere forresten at kattedyr ikke mjauer i vill tilstand, kun når de lever sammen med mennesker? Man gjetter at kattene faktisk prøver å herme menneskelyder, og katteiere kan lett høre forskjell på ulike mjau, som kos med meg-mjau, jeg er sulten-mjau, jeg vil ut-mjau, jeg vil inn-mjau og lignende.

Katteunger mjauer i vill tilstand.

http://www.catbehaviorassociates.com/the-meaning-of-meow/

katteunger, ja, men man antar at grunnen til at voksne katter mjauer er fordi de vil ha oppmerksomheten til mennesker.
Lenke til kommentar

Er det fritt frem å bruke gammel klassisk musikk som Beethoven, Mozart, Grieg, osv i egne "produksjoner"?

For det er vel ingen som har copyright på disse?

Og hva med litt nyere klassikere som "The Imperial March" eller "Reodors ballade"? Kan disse brukes fritt?

Hvor lenge varer egentlig immaterialrettighetene til musikk?

Lenke til kommentar

Er det fritt frem å bruke gammel klassisk musikk som Beethoven, Mozart, Grieg, osv i egne "produksjoner"?

For det er vel ingen som har copyright på disse?

Og hva med litt nyere klassikere som "The Imperial March" eller "Reodors ballade"? Kan disse brukes fritt?

Hvor lenge varer egentlig immaterialrettighetene til musikk?

Et EU-direktiv innført i 2013 beskytter komponisten/tekstforfatteren 70 år etter deres død. Fremføringer/innspillinger beskyttes 70 år etter at fremførelsen/innspillingen skjedde/ble publisert. Før 2013 var disse rettighetene begrenset til 50 år, endringen betyr at artister med stor sannsynlighet får vederlag for musikken sin i (minst) hele sin levetid. Alle musikkutgivelser fra før 1962 er altså frigitt i følge de gamle reglene, de nye reglene har ikke blitt gitt tilbakevirkende kraft.

Reodors ballade, som ble skrevet til filmen Flåklypa Grand Prix, ble komponert av dansken Bent Fabricius-Bjerre. Han er fortsatt i live (91 år gammel), så denne musikken blir (antagelig) fritt tilgjengelig først på slutten av dette århundret.

http://blogg.torvund.net/2013/11/01/forslag-til-endring-av-andsverkloven-forlenget-vernetid-for-utovende-kunstnere/

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Hvis en bjørn fjerter i skogen ...

Ja, det kan også hende ulver blir mennesker når det er fullmåne. Vi bare har ikke observert det ennå.

Joda , det er godt dokumentert :D

Lenke til kommentar

Det er vel ingen som har nevnt et universalt døvespråk.

Spørsmålet var om døve kan identifisere språket noen snakker ved å lese på leppene.

Ja det kan dei, men det forutsetter at dei kan språket. Vi som høyrer vil langt på veg kunne sortere språk i grupper, så sjølv om vi ikkje kan språket så forstår vi at personen snakker austeuropeisk, asiatisk eller germansk. Ein person som er døv vil ha langt større vanskeligheiter med å identifisere rett språkgruppe.

Det vil også kunne være ei utfordring at den døve må "omstille seg" frå å prøve å tolke norske ord, til f.eks. engelske ord.

Mykje på samme måte som at det kan være vanskelig å tolke ein person med brei aksent. Sjølv har eg litt problemer med amerikanera som har lært seg norsk, når dei snakker så bruker dei norske ord, men det høyrest ut som engelsk/amerikansk så eg setter meg i lyttemodus for å plukke opp engelske ord. Då kan det ofte gå nokre sekund før eg forstår at det er norske ord eg høyrer.

Lenke til kommentar

Er det noen spesiell grunn til at matvarer og andre ting (spesielt iskrem) smaker helt forskjellig når det endrer temperatur fra optimalen? Altså at kjølevarer blir romtemperatur eller smelter gir det en helt annen smak, tilsvarende mat som skal være varm og blir kald.

Meste av bakterier dør ved 50-60 grader, og noen dør ved nedfrysning(f.eks ost). Og det er ofte mye smak i bakterikulturer, f.eks Tabasco, Melkprodukter, etc.

Smør smelter ved ca 30 grader.

Men smør er ikke et godt eksempel, vann derimot er. Vann kan forandre fase til is ved lav nok temperatur, og faseforandringen forander også hvordan vann ser ut på molekylnivå. Og vis vann er ulikt på molekylnivå, blir smaken en helt annen. Så det samme blir sant om alt som kan forandre fase eller konsistens ved temperatur.

Temperaturen påvirker hvor godt kjemisk mange av stoffene reagerer med smaksløkene våre. Det er også verdt å nevne at munnen og smaksløkene er kroppstemperert, så temperaturforskjellen er nok også viktig for hvordan smaken oppfattes.

Men det er så utrolig mye mer kompliser, og jed kan ikke nok om saken. Det er ut utrolig godt spørsmål.

Endret av del_diablo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...