StormEagle Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 En ting jeg ikke skjønner med sansetilpasning er derimot hvorfor det ikke ser ut til å skje med lyder. Noen som vet? Det skjer så absolutt også med lyd. F.eks hvis du er i et produksjonslokale i industrien en del timer så merker du som regel ikke støyen etter hvert før du går ut av lokalet igjen hvor det plutselig føles veldig stille. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 En ting jeg ikke skjønner med sansetilpasning er derimot hvorfor det ikke ser ut til å skje med lyder. Noen som vet?Det skjer så absolutt også med lyd. F.eks hvis du er i et produksjonslokale i industrien en del timer så merker du som regel ikke støyen etter hvert før du går ut av lokalet igjen hvor det plutselig føles veldig stille.Det som var poenget mitt tidligere var at du absolutt hører bakgrunnsstøyen hvis du velger å høre etter, noe som jeg synes strider imot at det er et sansetilpasningsfenomen. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Er vannkraftutbyggingen i Norge reverserbar? Kan man rive/plombere og få vassdragene tilbake til slik de var før, om man vil? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Ja, ser ikke noe i veien for det. Men hvis man tømmer et magasin (dvs en innsjø) vil det nok ta lang tid før naturen der kommer tilbake. 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Nja, har sett magasiner som har vært veldig lave gjennom hele sommeren. Er sykt fort det begynner å vokse. Ble små trær og gress ganske kjapt. Men er nok mer dødt på bunnen. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Vassdraga vil nok aldri bli som før, men om ein åpner for at vatnet får renne naturleg, og ein tek tida til hjelp så vil sjølvsagt naturen ta ting tilbake. Men har ein fyrst lagt ei elv eller ein foss i rør, så er det ikkje berre å angre seg seinare og tru at ein får tilbake ei tilsvarande elv med tilsvarande dyre- og planteliv. Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Har tenkt en stund på å kjøpe meg en geigerteller, men ser at mange av de som er til salgs kun måler gammastråling. Om man f.eks. mistenker at radon lekker inn i kjelleren, vil det ikke da være alfa og betastråling man trenger å måle, da radon og de andre grunnstoffene de omdannes til sender alfa og betastråling(etter hvilket stoff det er snakk om)? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Kjøp heller en radonmåler, en liten boks man har i kjelleren en stund og sender inn for å få verdiene etterpå. 1 Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Har lyst til å bruke den til annet enn bare radon. Har heller ikke noen spesiell mistanke om at det er radon i kjelleren, men det er jo ganske vanlig, så er jo verdt å sjekke. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 (endret) Kjøp heller en radonmåler, en liten boks man har i kjelleren en stund og sender inn for å få verdiene etterpå. Sporfilm! De måler bare ett sted, i en periode. Billig for en enkelt punktmåling, men dyrt om man skal måle flere steder og flere ganger. Litt som kamera med filmrull vs digitalkamera. Det finnes billige digitale radon-målere som kan brukes så mange ganger og steder man vil og eventuelt selges videre. Sist jeg sjekket kostet sporfilm 250 kr per måling, mens den digitale måleren koster ca 1600 kr. Link Jeg har dessverre ikke peiling på geigertellere. Endret 25. mai 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
EzioAuditoreDaFirenze Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Hva er the cellular theory of the compositions of organism? go hvem formulate den? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Hva er the cellular theory of the compositions of organism? go hvem formulate den? Google-søk Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Det er flere som har hatt gode innspill, men Robert Hooke regnes vel som grunderen etter han oppfant mikroskopet og oppdaget cellene. http://www.biologyreference.com/Gr-Hi/History-of-Biology-Cell-Theory-and-Cell-Structure.html Les denne for et raskt overblikk. Lenke til kommentar
EzioAuditoreDaFirenze Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 (endret) Det er flere som har hatt gode innspill, men Robert Hooke regnes vel som grunderen etter han oppfant mikroskopet og oppdaget cellene. http://www.biologyreference.com/Gr-Hi/History-of-Biology-Cell-Theory-and-Cell-Structure.html Les denne for et raskt overblikk. takk for svaret, det var veldig mye engelsk, jeg tror at jeg klarer ikke å forstå det godt men er the cellular theory of the compositions of organism det samme som cell theory her i wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Cell_theory Endret 27. mai 2016 av EzioAuditoreDaFirenze Lenke til kommentar
Vulpes Vulpes Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 Fins det fluesopp som inngår i næringskjeden til norske dyr? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 En gang så kom jeg bak en lastebil som mil etter mil lakk skumdotter. Boblene var store og litt gulaktige. Hva kan den ha fraktet? Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Kråker kan ( i likehet med papegøyer) lære å "snakke". (Det fikk jeg selv demonstrert for mange år siden) I lokalavisa sto det at kråker har en IQ på nivå med et 7 år gammelt menneske. Det har jeg litt vanskelig for å tro?Fant ikke noe om det, men ser kråker scorer veldig høyt på lister over smarteste dyr. De ligger oppi toppen.De kan legge planer, hevne seg på mennesker og finne på mye rart. Litt skremmende det.Men om de er på nivå med 7 år gammelt menneske, burde de da kunne lære å kommunisere med prat også når de først kan forme ord med stemmen. Men det kan de vel ikke? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Problemet er vel at de ikke kan forme ord, det er svert begrenset hvilke lyder de kan lage. Det er heller ikke sikkert de har noe særlig spåkevner, det er vel mest mtp. planlegging og problemløsing de tester. Man må jo teste ut fra de forutsettningene som finnes. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 (endret) Kråker kan ( i likehet med papegøyer) lære å "snakke". (Det fikk jeg selv demonstrert for mange år siden) I lokalavisa sto det at kråker har en IQ på nivå med et 7 år gammelt menneske. Det har jeg litt vanskelig for å tro? Fant ikke noe om det, men ser kråker scorer veldig høyt på lister over smarteste dyr. De ligger oppi toppen. De kan legge planer, hevne seg på mennesker og finne på mye rart. Litt skremmende det. Men om de er på nivå med 7 år gammelt menneske, burde de da kunne lære å kommunisere med prat også når de først kan forme ord med stemmen. Men det kan de vel ikke? En forsker som for noen år siden observerte en kråkeflokk ved en vei, mente de antagelig har et slags språk. De spiste bl.a ihjelkjørte dyr i veikanten, og ventet i det lengste med å lette hvis det kom en bil. Så en dag ble ei av kråkene for sein, ble truffet av bilen. Noen av de andre kråkene inspiserte den døde kråka etterpå før alle kråkene i området samlet seg i tretoppene til et såkalt kråkeråd, hvor de høylydt kraet med hverandre i noen minutter. Etter dette fløy kråkene opp mye tidligere når det kom biler, også de kråkene som ikke hadde sett ulykken. Det er kjent at flere dyrearter, spesielt apearter, kan ha flere ulike måter å lage samme hovedlyd på, som det gjettes kan bety forskjellige ting. Noen arter posterer vakter når gruppen skal spise eller lignende aktiviteter, og forskerne har kunnet identifisere lyder som kan bety rovfugl eller ufarlig fugl. Ved ufarlig-lyden fortsetter gruppen med det de holder på med, men straks de hører rovfuglvarselet, gjemmer de seg til vaktene roper ut faren-over-signalet. Det er lite trolig at disse lydvariasjonene kan brukes til særlig mer enn rene praktiske varsel- og informasjonssignaler, altså de kan ikke brukes til å fortelle historier eller utveksle avanserte tanker, men at dyr kan kommunisere på et visst nivå finnes det mange eksempler på. Et av mest veldokumenterte eksemplene er bier som har oppdaget mat og danser retning og avstand for de andre arbeiderne i bikuben. Disse signalene er ganske sikkert instinktbaserte, men at høyerestående dyr faktisk kan ha ulike enkle lydsignaler som faktisk kan bety noe er hevet over enhver tvil. Visste dere forresten at kattedyr ikke mjauer i vill tilstand, kun når de lever sammen med mennesker? Man gjetter at kattene faktisk prøver å herme menneskelyder, og katteiere kan lett høre forskjell på ulike mjau, som kos med meg-mjau, jeg er sulten-mjau, jeg vil ut-mjau, jeg vil inn-mjau og lignende. Endret 29. mai 2016 av SeaLion 3 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Visste dere forresten at kattedyr ikke mjauer i vill tilstand, kun når de lever sammen med mennesker? Man gjetter at kattene faktisk prøver å herme menneskelyder, og katteiere kan lett høre forskjell på ulike mjau, som kos med meg-mjau, jeg er sulten-mjau, jeg vil ut-mjau, jeg vil inn-mjau og lignende. Katteunger mjauer i vill tilstand. http://www.catbehaviorassociates.com/the-meaning-of-meow/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå