Emancipate Skrevet 15. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 15. mai 2016 De har jo knapt brannvesen der borte, det jeg har hørt. Flere steder tror jeg det bare er frivillig brannkorps. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 15. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 15. mai 2016 Er Eurovision på NRK direktesendt eller er det som regel en tidsforsinkelse? (1 min .)? Det er nok noe forsinkelse på sendingene. På den type arrangementer legger de inn en liten buffer for å rekke å kutte dersom det skulle skje noe. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 15. mai 2016 Land of the free and home of the brave. Eller rettere sagt frihet til å utsette hotellgjester for livsfare ved brann og modige gjester som tør å bo et sted de ikke kan stole på brannalarmsystemet. 1 Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 15. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 15. mai 2016 Kva er holdbarheits datoen på øl? Ringnes og Hansa. Fant øl bokser ute i skogen, og lurer på når festen var! Dei var dekka av snø, så det var nok ein gang i vinter. Det kan vel kalles uteservering! Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 16. mai 2016 Sjekker ikke brannvesenet rundt om i statene alle steder som krever brannalarm som hoteller? Jeg ser på Hotel Impossible i en stat, husker ikke hvilken, at et hotell ikke har fungerende alarm på lenge. Jeg har også funnet ut at det varierer fra stat til stat, by til by og jurisdiksjon, når det kommer til årlig sjekk. Så da er det slik at en stat kan velge å la dette være opp til eier? Det er to måtar for myndigheitene å håndtere ulovligheiter på, enten ved å gjennomføre kontrollar og inspeksjonar. Eller ved å berre legge ansvaret på feks eigaren slik at eigaren kan straffast dersom det går gale. Den tredje måten å håndtere slikt på er å ikkje gjere det ulovleg, men heller la privatrettslige forhold som feks forsikringsavtalar bestemme om hotellet skal ha alarm eller ikkje. Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 16. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 16. mai 2016 For hjernen sin del, er det bedre å lære masse ting på en gang eller er det bedre å fordele utover året? La oss si at jeg skal begynne på skole til høsten, men samtidig så vil jeg lære koding og å spille gitar, er det best for hjernen å holde "tempoet" oppe eller er det best å ta alt hver for seg? Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 16. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 16. mai 2016 Kva er holdbarheits datoen på øl? [...] Tror 6 måneder er standard for pils og annet vanlig butikk-øl (sjekk datostempling på boksen/flaska). Sterkere øl og andre typer øl kan/skal gjerne lagres i flere år. Men øl tåler generelt dårlig å fryses, det er ikke farlig men det blir utfellinger, bunnfall og kjip smak. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 16. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 16. mai 2016 (endret) For hjernen sin del, er det bedre å lære masse ting på en gang eller er det bedre å fordele utover året? La oss si at jeg skal begynne på skole til høsten, men samtidig så vil jeg lære koding og å spille gitar, er det best for hjernen å holde "tempoet" oppe eller er det best å ta alt hver for seg? Jeg vet ikke om det er forsket på dette, men akkurat koding er et modningsfag. Man trenger et minimum av tid. Så her er det en fordel å begynne lenge før man skal være ferdig utlært. I tillegg må man jo holde på så ofte at man ikke glemmer det man lærte sist man holdt på. Dette gjelder for alt man lærer. Endret 16. mai 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 16. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 16. mai 2016 boksøl har generelt dårligere holdbarhet enn flaskeøl fordi det er vanskeligere for bryggeriet å fylle bokser og forsegle dem uten å ende opp med litt oksygen i boksen etter forsegling enn det er med flasker. Flaskene skyter dem en jet med co2 nedi slik at ølet bruser og bobler ut av åpningen og samtidig fortrenger alt oksygen, så setter dem korka på med skummet stående ut av tuten. Så hvis du skal lagre øl, lagre flaskeøl. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 18. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 18. mai 2016 Hvordan blir skyldfordelingen dersom jeg skulle kjørt ned en syklist som syklet over fotgjengerovergangen? Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 19. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2016 Hvordan blir skyldfordelingen dersom jeg skulle kjørt ned en syklist som syklet over fotgjengerovergangen?Du har all skyld. Selv om du i teorien har forkjørsrett, så er syklisten å regne som en myk trafikant og du som bilfører skal vise hensyn uansett. Prinsippet om å unngå ulykker er alltid sterkest. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 19. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2016 Hvordan blir skyldfordelingen dersom jeg skulle kjørt ned en syklist som syklet over fotgjengerovergangen?Du har all skyld. Selv om du i teorien har forkjørsrett, så er syklisten å regne som en myk trafikant og du som bilfører skal vise hensyn uansett. Prinsippet om å unngå ulykker er alltid sterkest. Nei, det stemmer ikke helt at man automatisk får all skyld som sjåfør av bil. Det kommer an på hvordan syklisten oppfører seg og. Fart, plutselig retningsskifte osv. 2 Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 19. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2016 Hvordan blir skyldfordelingen dersom jeg skulle kjørt ned en syklist som syklet over fotgjengerovergangen?Du har all skyld. Selv om du i teorien har forkjørsrett, så er syklisten å regne som en myk trafikant og du som bilfører skal vise hensyn uansett. Prinsippet om å unngå ulykker er alltid sterkest.Nei, det stemmer ikke helt at man automatisk får all skyld som sjåfør av bil. Det kommer an på hvordan syklisten oppfører seg og. Fart, plutselig retningsskifte osv.Det er forsåvidt er poeng. Jeg leste innlegget i lys av noen uttalelser i en annen tråd hvor det var en del aggressivitet mot syklister, så tolket innlegget til Lami i retning av at det nærmest var gjort med og vilje som en prinsippiel handling. Ser nå at han ikke var så aggressiv. Men jeg tror i de fleste tilfeller at syklisten ikke vil bli tildelt like mye skyld som bilisten. Skal mye til at en syklist oppsøker en så farlig situasjon. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2016 Det har litt med bevissituasjonen også. Du som bilist skal vise ekstra hensyn når du krysser fotgjengerovergangen, då blir det vanskelig å vinne fram med at syklisten klarte både hurtig og uventa å kome seg ut i vegen utan at du som bilist kunne forutsjå det. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 19. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2016 Ingen garantier for at bilisten får anvaret. http://www.nordlys.no/nyheter/syklist-pakjort-og-sendt-til-sykehus-sa-kom-boten-pa-3000-kroner/s/1-79-7403080 http://www.tv2.no/a/5765571/ http://www.ifinnmark.no/nyheter/syklist-pakjort-kan-selv-fa-bot/s/1-30002-6862761 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2016 Det er ingen garantier hverken i den ene eller den andre retningen, avhenger av situasjonen og de som utfører dømmingen. AtW Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 19. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2016 Blir syklister bøtelagt om de sykler på veien og bryter trafikkreglene? F.eks om de sykler på rødt lys eller ikke stopper for fotgjengere som skal passere et overgangsfelt? Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 19. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2016 Blir syklister bøtelagt om de sykler på veien og bryter trafikkreglene? F.eks om de sykler på rødt lys eller ikke stopper for fotgjengere som skal passere et overgangsfelt? I prinsippet, men det skjer ikke ofte. http://www.nrk.no/ostlandssendingen/her-far-han-bot-for-a-sykle-pa-rodt-1.11016943 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 19. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2016 Når eg syklet i Bergen stoppet eg alltid foran overgangene. Men når bilene hadde stoppet heiv eg meg på sykkelen og syklet over. Dette var, utrolig nok, ikke alltid like populært. Ene gangen eg gjorde dette ble tydeligvis bilisten provosert, for han heiv seg på hornet og kjørte mot meg. Trafikk er ikke lett. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 19. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2016 Hvordan blir skyldfordelingen dersom jeg skulle kjørt ned en syklist som syklet over fotgjengerovergangen?Du har all skyld. Selv om du i teorien har forkjørsrett, så er syklisten å regne som en myk trafikant og du som bilfører skal vise hensyn uansett. Prinsippet om å unngå ulykker er alltid sterkest. Begrepet forkjørsrett finnes ikke lengre i norske trafikkregler, begrepet ble fjernet på 60-tallet. I dagens trafikkregler er det kun vikeplikt som blir nevnt. En forkjørsvei blir f.eks ikke definert ved at de som ferdes der har forkjørsrett, men ved at alle på tilstøtende veier har vikeplikt. Er det én eller annen som ikke overholder denne vikeplikten, plikter de som ferdes på forkjørsveien å forsøke å unngå en ulykke, enten ved å bremse eller ved å svinge unna. Syklister som krysser veibanen i et gangfelt uten å gå av sykkelen har (faktisk) lov til dette i følge trafikkreglene, dog har de da vikeplikt for alle andre trafikkanter. Men blir ikke denne vikeplikten overholdt, gir det altså likevel ingen andre trafikkanter "påkjørsrett". §18.3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå