Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det slik at vi blir vant med en lukt?

Om en kommer inn i en rom/hus med en spesiell lukt er det ofte man ikke merker denne lukten etter en kort stund.

Dette er en karakteristikk med alle sanser, man reagerer på forandring mer en konstant stimuli, det er derfor man normalt ikke kjenner på klærne som ligger over hele huden, og det er faktisk sånn at om man låser noe i synsfeltet som følger øyeeplet nøyaktig, så forsvinner det ganske raskt fra synsfeltet, det skjer bare ikke til vanlig fordi vi har små mikrobevegelser på øyeeplet hele tiden.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har faktisk massevis av blodårer midt i synsfeltet vårt som blir filtrert ut, man kan av og til se dem hvis skyggene deres endrer seg raskt.

En ting jeg ikke skjønner med sansetilpasning er derimot hvorfor det ikke ser ut til å skje med lyder. Noen som vet?

Lenke til kommentar

Vi har faktisk massevis av blodårer midt i synsfeltet vårt som blir filtrert ut, man kan av og til se dem hvis skyggene deres endrer seg raskt.

En ting jeg ikke skjønner med sansetilpasning er derimot hvorfor det ikke ser ut til å skje med lyder. Noen som vet?

Der minnet du meg på et spørsmål jeg funderte på i går men som jeg glemte å spørre dere om.

Kan man bli gal av å bli utsatt for langvarig "lydtortur"?

F.eks en skjærende/skrikende lyd fra et headset du ikke får ta av deg eller skru av til bruk i fangenskap etc.

Hvis man kan bli gal (i mangel på et mer korrekt begrep), hvorfor blir man det?

Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan skjønne virker sansetilpasning på lyder, i alle fall til en viss grad. Et eksempel er during fra ventilasjonsanlegg: vanligvis "hører" jeg ikke lyden, men jeg merker likevel veldig godt når det slås av.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan skjønne virker sansetilpasning på lyder, i alle fall til en viss grad. Et eksempel er during fra ventilasjonsanlegg: vanligvis "hører" jeg ikke lyden, men jeg merker likevel veldig godt når det slås av.
Jeg tror dette er et tilfelle av kognitiv tilpasning, og ikke egentlig sansetilpasning. For eksempel kan du lett velge å høre på duringen om du vil, eller ser at det er et ventilasjonsanlegg der og begynner å høre etter. Altså tror jeg det er mer komplekse funksjoner som er i spill, spesielt oppmerksomhet. I sansetilpasning har du ikke sjans til å se/lukte/smake noe som har fadet ut. Det er rett og slett subjektivt sett ikke-eksisterende.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er noe som har irritert meg så lenge jeg kan huske (som jeg omsider Googla her om dagen, men ikke fant noe forklaring på):

Hvorfor blir pengesummer skjult i TV-serier (kanskje også filmer)? Jeg husker et eksempel fra en Friends-episode: Chandler og Monica skal gifte seg, men foreldrene til Monica har brukt opp bryllupspengene de hadde spart til henne. Chandler sier da at han har spart opp litt penger. Monica spør "Hva er "litt" penger?". Chandler skriver det ned på en lapp og viser det til Monica. 

En annen fra Two and a Half Men:

Charlie skylder en del penger og ber moren om et lån. Moren spør "Hvor mye dreier det seg om?" I stedet for å bare si summen så blir de litt awkward og skriver det ned på en lapp (som vises til seeren). 

Jeg sier ikke at det alltid er slik, men veldig ofte og jeg kan ikke forstå hvorfor de ikke bare kan si $x dollar høyt.

Lenke til kommentar

Hørselen har ganske liten tilpasning i forhold til de fleste av de andre sansene, men jeg er usikker på om de egentlig vet hvorfor, og den er eksisterende. Folk har denne type tilpasning til konstant bakgrunnstøy og lyder også.

AtW

Lenke til kommentar

Dette er noe som har irritert meg så lenge jeg kan huske (som jeg omsider Googla her om dagen, men ikke fant noe forklaring på):

Hvorfor blir pengesummer skjult i TV-serier (kanskje også filmer)? Jeg husker et eksempel fra en Friends-episode: Chandler og Monica skal gifte seg, men foreldrene til Monica har brukt opp bryllupspengene de hadde spart til henne. Chandler sier da at han har spart opp litt penger. Monica spør "Hva er "litt" penger?". Chandler skriver det ned på en lapp og viser det til Monica.

Charlie skylder en del penger og ber moren om et lån. Moren spør "Hvor mye dreier det seg om?" I stedet for å bare si summen så blir de litt awkward og skriver det ned på en lapp (som vises til seeren).

Jeg sier ikke at det alltid er slik, men veldig ofte og jeg kan ikke forstå hvorfor de ikke bare kan si $x dollar høyt.

Det er for å få bloggere og sosiale medier til å prøve å gjette hva som sto på lappen.

Lenke til kommentar

Der minnet du meg på et spørsmål jeg funderte på i går men som jeg glemte å spørre dere om.

Kan man bli gal av å bli utsatt for langvarig "lydtortur"?

F.eks en skjærende/skrikende lyd fra et headset du ikke får ta av deg eller skru av til bruk i fangenskap etc.

Hvis man kan bli gal (i mangel på et mer korrekt begrep), hvorfor blir man det?

Det har vel kommet ut at USA har brukt lydtortur både i Irak og på Guantanamo Bay-fengselet. Ofte spiller de høy musikk som enten er plagsom å høre for "vanlige folk" 1 gang eller musikk som går i mot f.eks religionen til den som blir torturert. Sangen går på repeat om og om igjen. Etter en viss tid (et døgn, en uke, en måned) er de så nedbrutt psykologisk og fysisk - og det er da militæret avhører fangen.

Visstnok blir barne-TV-figuren Barney brukt mye i tortur. Se for deg å høre denne låta på øredøvende volum i en uke:

Lenke til kommentar

Det er for å få bloggere og sosiale medier til å prøve å gjette hva som sto på lappen.

Det var dårlig med bloggere da Friends var på høyden. Troll et annet sted.

Lenke til kommentar

Det skjer med lyder. Du tilpasser hvor mye du hører etter støymengden. Også litt av grunnen til at 0db og lavere er veldig ubehagelig: Du begynner å høre de kjemiske prossene i kroppen, samt alle bankene

Lenke til kommentar

Det skjer helt klart med lyder. Jeg bodde i et stort hus rett ved siden av en liten elv i 15 år nordpå. Merket aldri noe lyd. Men så besøkte jeg foreldrene mine i fjor sommer, da holdt jeg på å bli gal av den lyden, klarte ikke å ha vinduet åpent på soverommet på nettene.

Nå bor jeg ganske nær togstasjonen i Drammen, men legger ikke merke til tog som kjører forbi eller bremser.

Mens folk som er innom på besøk skjønner ikke hvordan jeg klarer å overse det.

Folk greier å innfinne seg med tinnitus også og leve helt normalt selv med konstant piping eller susing i øret.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det skjer med lyder. Du tilpasser hvor mye du hører etter støymengden. Også litt av grunnen til at 0db og lavere er veldig ubehagelig: Du begynner å høre de kjemiske prossene i kroppen, samt alle bankene

Det er funnet ut nå at kroppen bruken en form for støykansellering for å hindre at vi hører vår egen hjerterytme:

http://www.iflscience.com/brain/here-s-why-you-can-t-hear-your-heartbeat

Så det kan godt hende at hjernen kan gjøre det samme med andre lyder, også eksterne lyder.

Lenke til kommentar

Det skjer helt klart med lyder. Jeg bodde i et stort hus rett ved siden av en liten elv i 15 år nordpå. Merket aldri noe lyd. Men så besøkte jeg foreldrene mine i fjor sommer, da holdt jeg på å bli gal av den lyden, klarte ikke å ha vinduet åpent på soverommet på nettene.

Nå bor jeg ganske nær togstasjonen i Drammen, men legger ikke merke til tog som kjører forbi eller bremser.

Mens folk som er innom på besøk skjønner ikke hvordan jeg klarer å overse det.

Folk greier å innfinne seg med tinnitus også og leve helt normalt selv med konstant piping eller susing i øret.

Dette kan i mine ører fremdeles være kognitiv, ikke sanselig tilpasning. Tinnitus er et godt eksempel. Du hører den konstant, men kognitive og psykologiske faktorer påvirker den opplevde intensiteten.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...