Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan man arve gjeld? La oss si mine foreldre hadde mer gjeld enn verdier, og begge dør. Jeg antar at jeg ikke kan si ja takk til verdiene, og nei takk til gjelden, men har man muligheten til å frasi seg arven, eller kan man bli tvunget til å overta gjelden?

Lenke til kommentar

Ikke klag. Jeg fikk en gang en arabisk sjåfør som la ut om den jødiske konspirasjonen, og at holocaust var oppspinn.

Tomprat er tross alt bedre enn kontroversiell politikk og religiøs propaganda.

Men du kan jo i hvertfall argumentere med fakta mot slike ting, selv om religiøse personer er de verste/vanskeligste å argumentere med. Når det gjelder tomprat så er det så og si umulig å argumentere, så lenge man ikke har samme jobb/yrke/interesse.

Lenke til kommentar

Kan man arve gjeld? La oss si mine foreldre hadde mer gjeld enn verdier, og begge dør. Jeg antar at jeg ikke kan si ja takk til verdiene, og nei takk til gjelden, men har man muligheten til å frasi seg arven, eller kan man bli tvunget til å overta gjelden?

Man arver ikke gjeld om man ikke samtykker det, men da tar de alt det andre også.

Kan ikke si at man vil ha huset, men ikke lånet på huset.

Det betyr at eneste grunn til å ta imot arv som er gjeld er for å beholde eiendeler og håpe de blir mer verdt, evt at den symbolske verdien er stor. Eller man kort og godt overtar et normalt belånt hus f.eks og ønsker å bo der e.l.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Men du kan jo i hvertfall argumentere med fakta mot slike ting, selv om religiøse personer er de verste/vanskeligste å argumentere med. Når det gjelder tomprat så er det så og si umulig å argumentere, så lenge man ikke har samme jobb/yrke/interesse.

Tviler på at f.eks en taxisjåfør syntes det er spennende at en annen taxisjåfør har kjørt en vanlig person fra ett sted til ett annet heller.

For det er oftest på det nivået det er på

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Ved dødsfall går boet til skifte. Skiftet kan være offentlig eller privat. Ved offentlig skifte tar ingen ansvar for gjelden, men arvingene får heller ingenting før gjelden er betalt. Ved privat skifte må arvingene ta selvskyldneransvar for gjeld. Ingen er forpliktet til å ta på seg et slikt ansvar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det vanlig at de som bor på Scandic hotellene får bånd på armen som viser at de bor der?

Har aldri opplevd det, det nærmaste eg kjem på er navnelappar når eg er på konferanser.

Men det er sjølvsagt ikkje utenkelig at enkelte hotell har problemer med at uvedkommande går inn på hotellet og forsyner seg med gratis frokost, benytter badebasenget eller andre fasilitetar som er tilgjengelig for betalande gjestar, og at hotellet dermed har sett seg nødt til å merke sine gjestar.

Men vanlig kan det ikkje være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...